Miro Pucelj

"Tehnične rešitve vrhunskih tekmovalnih jadrnic bodo prej ali slej prišle tudi v civilni segment plovil. Tudi zato sva prepričana, da se bo za nama in Adrio prašilo oziroma da se bodo za nama dvigale bele pene valov. Na tekmovalnem in rekreativnem terenu," sta novembra 2007 za Nedeljski dnevnik napovedala transatlantska jadralca Andraž Mihelin iz Ljubljane in Kristian Hajnšek iz Celja. Neuradno pa sta nam takrat pokazala fotografije prototipa nove jadrnice seascape 18, ki sta jo predstavila javnosti nekaj mesecev kasneje. Že takrat je padla odločitev o tem, da je potrebno jadrnico preizkusiti.

Evropska jadrnica leta 2010

Vendar v teh treh letih ni prišlo do uresničitve testa. Konstruktorja jadrnice Kristian in Andraž sta se sporazumno razšla z Adrio Mobil, odkupila projekt, s finančnim vložkom pa se jima je pridružil še Srečo Pust iz Trebnjega (trenutno je na jadranju okoli sveta). V pičlih treh letih so uspeli izdelati in prodati skoraj 70 jadrnic, plovilo, ki je tudi sad njunih izkušenj s transatlantskega jadranja na 6,5-metrskih jadrnicah, pa je januarja letos na največji svetovni navtični razstavi v Dĕsseldorfu prejelo zveneči naslov evropske jadrnice leta v svoji kategoriji (www.seascape18.com). Tako smo se odločili za test te majhne jadrnice tudi mi. Zaradi stare obljube smo na preizkus vzeli jadrnico številka ena, prototip, ki sta ga izdelala leta 2007. Ta test jadrnice ni bil klasičen, ampak smo se odločili za trojnega. Test jadrnice, test jadralne šole in tudi dveh "jadralcev" brez jadralskih izkušenj. Jadrnica je skonstruirana za tričlansko posadko, brez težav pa jo upravljata samo dva. In tokrat je šlo za dva abrahama.

Šolanje

Pojdimo po vrsti. Jadralna šola Tomislava Bašića je v Sukošanu (www.seascape.hr). Šola deluje na jadrnicah seascape 18, je odlična nadaljevalna šola jadranja (sposojajo tudi jadrnice, organizirajo izlete in šolanje), osnovno individualno šolanje pa se jim je pri tako zahtevnih učencih, kot sva bila midva, nekoliko zataknilo. Problem je bil to, da je bil Tomislav Bašić (eden najboljših hrvaških jadralcev in inštruktorjev) zaseden, in tako se je z najinim šolanjem ukvarjal skiper (in ne inštruktor), ki ni bil dorasel težavnosti učencev in inštruktorstvu nasploh, in to kljub dokaj visoki ceni. Ampak kje je temeljna težava vodenja seascapa? V dvojnem krmilu. Krmar mora osvojiti način upravljanja, ki je drugačno kot pri klasičnem krmilu. Pri dvojnem, ki je podobno krmilu na katamaranih, je treba krmilno palico odrivati in vleči, na tak način je vodenje povsem preprosto. To je bilo tisto temeljno, česar skiper ni znal razložiti. Takoj ko sem se spomnil videoposnetka enega prvih testnih jadranj na Murterju, na katerem Srečo Pust stoji v sredini jadrnice in potiska ter vleče krmilo, se je zgodba moje uspešnosti jadranja povsem obrnila. Od tistega trenutka sem jo imel, če tako rečem, v rokah. Potem pa je vse le še trening.

To sem praktično dokazal tudi nekaj dni kasneje, ko sem kot "izkušen" jadralec učil jadranja 28-letnega začetnika. V enem dnevu je osvojil osnove jadranja, naslednji dan je znanje še dopolnil, zdaj pa ga čakata le še trening in še enkrat trening. Dober učitelj je zlata vreden. In kot tretje: seascape 18 je opremljen tudi z genakerjem, to je 32 kvadratnih metrov velikim jadrom (podoben špinakerju, vendar manjši in prilagojen vožnji bolj bočno z vetrom). Vsi so mi svetovali dodatne šolske ure na genakerju, jaz pa sem ubral bližnjico. Andraž Mihelin mi je po telefonu razložil namestitev jadra in način odpiranja, obračanja ter zlaganja, potem pa sem se lotil dela. Trikrat sem postavil in spet sestavil genaker, zapletal in odpletal vrvi, na koncu pa ugotovil, da je vse v slogu seascapa: preprosto in logično - in na koncu uspešno razprl jadro. Je pa jadranje z genakerjem na seascapu nekaj podobnega, kot če bi na dirkalno kolo montiral turbopogon. Noro dobro in adrenalinsko.

Jadrnica

Pojdimo naprej. Jadrnica seascape 18. Gre za 5,55 metra dolgo jadrnico kategorije C, kar pomeni, da je konstruirana za jadranje v vetrovih celo nad šest boforji in valovih, višjih od dveh metrov. Široka je 2,37 metra (vozite jo lahko po cesti brez spremstva in na navadni prikolici), višina jambora nad palubo je 7,4 metra, ima 120-kilogramsko uvlečno (s pomočjo vitla) kobilico, skupna teža opremljenega plovila je 470 kilogramov. Ugrez z uvlečeno kobilico je vsega 160 milimetrov, s spuščeno kobilico pa 1500 milimetrov. Na plovilo se lahko vkrcajo štiri osebe, maksimalna obtežitev posadke in prtljage pa je 345 kilogramov. Glavno jadro, opremljeno z letvicami (podobno je jadrom srfov), ima površino 14,5 kvadratnega metra, flok 8,5, genaker pa kar 32 kvadratnih metrov. Ima dvojno krmilo, krmni del pa je izjemno velik in prostoren. Dolg je 2500 milimetrov, v sprednjem delu je širok 1400, zadaj pa 1800 milimetrov. Odličen prostor za jadranje in več kot udoben za postanke. Spredaj je manjša kabina, ki je dolga tri metre, omogoča shranjevanje opreme, ima pa tudi dvojno posteljo, ki omogoča dokaj udobno spanje za dve osebi (višina okoli meter). Seveda to ni jadrnica udobja, nima kuhinje, kopalnice in spalnice, ampak je namenjena jadranju. Za popotnike po morju, ki ne stavijo na marine in popivanje na jadrnicah, ampak želijo jadralno popotništvo, je več kot naročena in idealna.

Sestavljanje in splovitev jadrnice sta povsem preprosti. Pri prvi namestitvi vseh vrvi priporočam sodelovanje strokovnjaka, potem pa je vse gladko. Bistvo je namreč to, da ob podiranju snamete samo glavno jadro in flok ter seveda genaker, vse vrvi in pletenice pa ostanejo na jadrnici. Dvig jambora je preprost, vse skupaj (od prispetja na obalo do splovitve) pa dva človeka naredita v dobri uri. Jadrnico na prikolici, ki nima naletne zavore (ker jadrnica ni težka, je ne potrebuje, poleg tega pa to omogoča, da celo prikolico potisnete v vodo), spravite v vodo tako, da imate prikolico privezano na vrvi. Odpnete plovilo, izvlečete prikolico, namestite jadra in poti so odprte. Enako velja za izvlačenje. Prikolico potisnete v vodo in nanjo zapeljete plovilo ter potem prikolico, ki ste jo z vrvjo pripeli na avtomobil, potegnete iz vode.

Jadrnico lahko opremite tudi z zunajkrmnim motorjem, ki se ga namesti na poseben nosilec na krmi. S štiritaktnim motorjem 4 KS z notranjim tankom sva dosegala potovalno hitrost 5,6 vozla, poraba na miljo pa je vsega 2 decilitra goriva, kar je minimalno.

Jadranje

In zdaj jadranje. Za vsestranske izdelke nekako velja, da so za vse kolikor toliko uporabni, kaj več pa ne. Pri seascapu 18 pa je ravno nasprotno. Za vse je optimalen. Začnimo z osnovnim rekreativnim jadranjem. Plovilo zaradi kobilice kompenzira vse napake posadke v vetrovih do 4 boforje in jadranje je sproščeno. Je pa res, da ima posadka ves čas veliko dela, tako s krmarjenjem kot z napenjanjem glavnega jadra ter seveda floka, in vam na njej ne bo nikoli dolgčas. Obrati proti vetru in z vetrom so lahko nagli, zaradi velikih jader je hitrost plovbe z vetrom dokaj hitra, uspešno pa reže valove tudi proti vetru. V različno močnih vetrovih (do dobrih 4 boforje) sva z glavnim jadrom in flokom dosegla maksimalno hitrost 7,5 vozla. Pri močnejšem vetru je treba nagib plovila uravnavati s prenosom teže (posadke) na privetrno stran, se pa jadrnica dokaj močno nagne, tako da je to adrenalinsko doživetje in atraktivno jadranje, tudi če ga gledate od daleč.

V močnih vetrovih je zgodba povsem drugačna in potrebujete bolj uigrano posadko. Če pa odprete še genaker, lahko izkušena posadka doseže celo hitrost nad 16 vozlov, plovilo pa začne glisirati pri približno osem vozlih. Maksimalna hitrost plovila, ki so jo dosegli med preizkušanjem, je presegla 20 vozlov.

Jadralec

Za konec še test jadralca. Iskreno povedano, jadralskih izkušenj nisem imel, včasih sem sicer srfal, kadar pa sem bil na jadrnici, sem bil največ v kabini. Enako velja za ženo, ki je pri testu sodelovala kot flokist in drugi krmar. Oba sva se naučila osnovnega jadranja, čaka naju še veliko ur treninga, vseeno pa sva na jadrnici povsem suverena. Kar je temeljno. Je pa res, da če si ali pa nisi jadralec in si zaljubljen v morske vetrove, te seascape 18 z jadranjem tako rekoč zastrupi, tako da naslov evropskega plovila leta 2010 vsaj zame ni nobeno presenečenje. Jadrnica je preprosta, namenjena rekreativcem in športnikom, popotnikom in lovcem na adrenalin. Je prava jadrnica…