Direktorat za letalstvo pri ministrstvu za promet je dopoldne izdal sporočilo, da je slovenski zračni prostor odprt.

Slovenija je glede na dogovor o treh varnih conah letenja, ki so ga v ponedeljek sprejeli prometni ministri EU, trenutno v drugi coni. V tej coni velja opozorilo, da je vulkanski prah prisoten v manjših količinah, države pa se o izvajanju operacij same odločajo.

Vodja prometa na mariborskem letališču Anton Polutnik je povedal, da so prejeli obvestilo o odprtju zračnega prostora in da je promet stekel. Slovenski letalski prevoznik Adria Airways bo tako danes opravil večino predvidenih letov, in sicer bo, kot je objavil na svoji spletni strani, letel na povezavah Maribora s Prištino, Skopjem, Moskvo, Tirano, London, Frankfurt, Koebenhaven, Bruselj, Zürich, Pariz, München, Carigrad in na povezavi Frankfurt - Dunaj.

Seznam letov Adrie Airways

Zaradi zapore zračnega prostora pa je morala Adria Airways odpovedati lete v London in Koebenhavn, so sporočili iz družbe.

Za omenjene cone so se prometni ministri EU v ponedeljek dogovorili zaradi velike škode, ki jo je prepoved letenja povzročila letalskim prevoznikom. Evropska organizacija za varnost zračne plovbe Eurocontrol je na podlagi sklepa ministrov pripravila predlog zemljevida z označenimi conami, v katerih je letenje prepovedano zaradi prevelike koncentracije prahu. Te cone (cone ena) poleg področja visoke koncentracije prahu obsegajo tudi varovalni pas v širini 111 kilometrov, so dodatno sporočili z ministrstva za promet.

V cono ena spadajo območja, kjer koncentracija vulkanskega prahu presega 10-kratnik standardne koncentracije, kot jo je opredelil londonski svetovalni center za vulkanski prah Volcanic Ash Advisory Centres London.

V prvem posredovanem zemljevidu con, kjer je letenje prepovedano, so upoštevane napovedi za šest in 12 ur, vertikalna meja za ta področja pa je določena na višini 20.000 čevljev (6096 metrov). Eurocontrol bo osvežen zemljevid z opredeljenimi conami, v katerih je letenje prepovedano, in opredeljenimi vertikalnimi mejami posredoval državam članicam vsakih šest ur.

Slovenija in okoliške države trenutno ne ležijo na področju cone ena, kjer bi bilo letenje prepovedano, ampak so v drugi coni.

Koncentracija prašnih delcev v conah dva ne vpliva na večino letalskih operacij, zato so se članice EU dogovorile, da se znotraj teh con sprosti zračni promet, pri čemer se uporabnike zračnega prostora opozori na prisotnost manjše koncentracije vulkanskega prahu ter se jim prepusti odločitev o izvajanju operacij. Takšno odločitev je sprejela tudi Slovenija.

Direktorat za civilno letalstvo pri ministrstvu za promet pa bo od uporabnikov zračnega prostora, ki imajo spričevalo letalskega prevoznika, zahteval posodobitev svojih operativnih priročnikov tako na področju letalskih operacij kot tudi na področju vzdrževanja plovnosti.

V teh priročnikih bodo morali posodobiti poglavja, kjer so zapisani postopki za letenje skozi vulkanski prah. Uporabniki zračnega prostora bodo tudi morali obnoviti postopke v primeru letenja v onesnaženem območju ter pogosteje izvajati preglede motorjev in drugih vitalnih delov zrakoplova.

Direktorat je pristojnim navigacijskim službam zračnega prometa danes tudi izdal nov načrt aktivnosti v primeru pojava vulkanskega prahu nad ozemljem Slovenije, so še sporočili z ministrstva.

Vlačič naklonjen morebitni pomoči Adrii Airways

Minister za promet Patrick Vlačič je naklonjen temu, da se Adrii Airways, ki je zaradi vulkanskega pepela - ta je ohromil letalski promet v Evropi - utrpela več kot milijonsko škodo, pomaga, če bo ta zaprosil za državno pomoč. "Pobuda za pomoč mora priti s strani Adrie," je za STA poudaril Vlačič.

Kot je ob robu obiska vlade na Gorenjskem pojasnil Vlačič, bo, če in ko bo prišla pobuda za pomoč s strani Adrie Airways, kot minister vladi predlagal, da se ji pomaga. Ravno tako kot se pomaga kmetijstvu, kadar ga prizadene toča ali suša, je bila tokrat Adria prizemljena zaradi višje sile, je še dejal Vlačič.

Vlačič si je danes na Letališču Jožeta Pučnika na Brniku ogledal obnovo letalske steze. Obnova je po njegovih besedah praktično končana, v sredo bodo opravili pregled, letališče pa bo za letalski promet odprto v roku. Ljubljansko letališče bo za ves promet znova odprto v sredo ob 20. uri.

Adria Airways je imela po besedah predsednika uprave Tadeja Tufka doslej zaradi odpovedi letov od 1,3 do 1,4 milijona evrov škode. "Vsi prevozniki se v času recesije mučimo s samim poslovanjem, tako da takšna naravna škoda še bolj negativno vpliva na poslovanje," je za STA danes dejal Tufek in dodal, da bodo državo zaprosili, da bi dobili škodo v določenem delu povrnjeno.

Manj pepela, več lave

Islandski vulkan Ejyafjallajökull je začel bruhati več lave in manj pepela, so danes sporočili islandski meteorologi. To je vzpodbudno za razrešitev situacije v letalskem prometu v Evropi, čeprav se celini danes približuje nov večji oblak pepela in ni povsem jasno, kako bo to vplivalo na letalski promet v prihodnjih dneh.

Kot so sporočili iz Reykjavika, je vulkan pod ledenikom še vedno aktiven, vendar bruha manj pepela, poroča nemška tiskovna agencija dpa. Tudi oblak pepela ni več tako visok, kot je bil doslej, je povedala vodja Nordijskega vulkanološkega centra Rikke Pedersen. Menila je tudi, da za zdaj ni pričakovati novega večjega izbruha pepela. Čeprav po drugi strani ni izključeno, da bi se pod ledenikom odprl kak nov krater.

Francija in Nemčija postopoma odpirata zračni prostor

Francija in Nemčija sta začeli postopoma odpirati svoj zračni prostor, ki je bil zaradi pepela iz islandskega vulkana zaprt pet dni. S pariških letališč naj bi danes po zadnjih podatkih opravili okoli 30 odstotkov načrtovanih poletov, največji nemški letalski prevoznik Lufthansa pa je napovedal, da bodo opravili okoli 15 odstotkov poletov.

S pariških letališč Charles de Gaule Roissy in Orly naj bi tako danes prvič po prejšnjem četrtku poletela večja potniška letala na poteh preko Atlantika in drugam. Sicer naj bi to veljalo le za določene lete, ne za vse. Po navedbah francoskega ministra za transport Dominiqua Bussereauja naj bi danes z letališč Charles de Gaulle in Orly opravili 30 odstotkov načrtovanih notranjih in mednarodnih letov. Francoski letalski prevoznik Air France je ob tem sporočil, da bodo lete z omenjenih pariških letališč v druge evropske države obnovili opoldne, navaja francoska tiskovna agencija AFP.

Tudi nemška letališča so že v ponedeljek začela opravljati polete, predvsem pa naj bi šlo za dnevne lete in za manjša letala, ki morajo leteti po pravilih vizualnega letenja in zgolj do višine 3000 metrov. Danes pa naj bi že obnovili tudi polete večjih letal. Kot je po poročanju AFP napovedal predstavnik Lufthanse, načrtujejo, da bi za danes opravili okoli 200 mednarodnih poletov oziroma okoli 11 odstotkov normalnega prometa. Nemški zračni prostor sicer uradno ostaja zaprt do najmanj 14. ure.

Najmanj do te ure bo ostal zaprt tudi zračni prostor nad Irsko in Veliko Britanijo, bojijo pa se, da bodo morali prepoved še podaljšati, saj se jim približuje nov večji oblak vulkanskega pepela. Pristojni britanski predstavniki so ocenili, da bodo londonska letališča najverjetneje ostala zaprta še en dan, so pa danes dovolili nekaj notranjih letov na Škotskem. V britanskem prevozniku British Airways so za danes že odpovedali vse regijske polete, čeprav so načrtovali, da bi jih delno obnovili ob 20. uri, še poroča AFP.

V skladu s ponedeljkovo odločitvijo ministrov EU za promet naj bi se sicer danes letalski promet sprostil po večini Evrope. Ministri so se dogovorili za uvedbo treh varnostnih con letenja, s čimer naj bi omejitve ohranili le na območjih, kjer je res nujno. V prvi coni bo zaradi nevarnosti večje količine vulkanskega pepela veljala popolna prepoved letenja, za drugo cono bo zaradi manjše količine vulkanskega pepela veljalo opozorilo, ki naj ne bi vplivalo na večino letalskih operacij, v tretji coni, kjer ne bo vulkanskih delcev, pa omejitev ne bo.

Evropska organizacija za varnost v letalskem prometu Eurocontrol po poročanju ameriške tiskovne agencije AP pričakuje, da bodo danes v Evropi opravili med 55 in 60 odstotkov predvidenih letov, kar je občutno izboljšanje v primerjavi z minulimi dnevi. Danes naj bi bilo predvidenih 10.000 od skupno 27.500 običajnih dnevnih letov.

Zračni prostori se odpirajo tudi drugod po Evropi

Po petih dneh prepovedi poletov so danes za nekaj letov odprli bruseljsko letališče. Na letališču je tako že pristalo letalo iz turške Antalye, v prihodnjih urah pa naj bi s te destinacije priletelo še nekaj letal, prav tako pa naj bi nekaj letal vzletelo proti Afriki in jugu Evrope. Na spletni strani bruseljskega letališča so sicer poudarili, da je večina prihodov letal odpovedana.

Letalski promet se delno znova vzpostavlja tudi na Nizozemskem. Z amsterdamskega letališča Schipol je tako danes v skladu z odločitvijo vlade, da pod določenimi pogoji dovoli letenje, predvidenih nekaj letov. Družba KLM načrtuje danes opraviti okoli 40 vzletov in pristankov.

Švedska je medtem odprla zračni prostor na severnim in osrednjim delom države. Stockholmsko letališče Arlanda je odprto za lete v in iz ZDA ter nekaterih evropskih držav. Letališči v Göteborgu in Malmöju pa ostajata zaprti. Zaradi novega oblaka prahu so zaprta letališča na jugozahodu Norveške, ki so bila sicer v ponedeljek že odprta. Danska letališča ostajajo zaprta, zračni prostor pa je do 2. ure v sredo zaprt pod višino 5050 metrov.

Razmere se izboljšujejo tudi v Avstriji, potem ko so oblasti ob 5. uri odprle zračni prostor. Nekateri leti so sicer še vedno odpovedani. Tudi v Italiji so ob 8. uri začeli odpirati zračni prostor, tako da je bilo danes z letališč v Milanu že odpravljenih nekaj letov. V Španiji letališča ostajajo odprta, navaja AP.

Omejitve je delno že odpravila tudi Švica in promet na glavnih letališčih v Zürichu in Ženevi je znova stekel, čeprav naj bi za vrnitev v normalno stanje potrebovali še več dni. Zračni prostor je Švica odprla ob 8. uri, zaenkrat pa oblasti ne dajejo nobenih napovedi, ali bo zračni prostor ostal odprt tudi v prihodnje, še poroča AFP.

O postopni obnovitvi poletov v Evropo poročajo tudi iz Rusije. Ruski letalski prevoznik Aeroflot naj bi tako obnovil večino poletov iz Moskve na Dunaj, v Budimpešto, Zagreb, Sofijo, pa tudi v Oslo, Milano, Rim, Prago in Barcelono, poroča ruska tiskovna agencija Itar-Tass. Že v ponedeljek so prva letala poletela tudi v Berlin. Zaradi velikega zanimanja potnikov so začeli uporabljati tudi bolj prostorna letala za več potnikov, še navaja Itar-Tass.