Po cestah so avtoprevozniki lani prepeljali več kot 91 milijonov ton blaga, kar je dva odstotka več kot predlani. Tonske kilometre so povečali za kar 18 odstotkov, na 16,26 milijarde. Nasprotno pa je bil železniški promet lani ob dva odstotka tovora - skupno so prepeljali več kot 17 milijonov ton blaga. Za 2,3 odstotka pa se je zmanjšalo število opravljenih tonskih kilometrov (3,52 milijarde).

V Slovenskih železnicah (SŽ) nam včeraj širšega komentarja teh podatkov niso uspeli zagotoviti, prav tako ne na ministrstvu za promet. Je pa minister za promet Patrick Vlačič v kratkem in splošnem komentarju opozoril, da trend upadanja prevoza tovora po železnici v primerjavi s cestnim prevozom opaža celotna Evropa in da zato Slovenija ni nikakršna izjema. "Prenos tovora s cest na železnice je gotovo zaveza države, kar dokazujejo načrtovane naložbe v železniško infrastrukturo v prihodnjih letih in priprava podlag za spremembe na SŽ, ki bodo morale postati učinkovitejše," je še poudaril Vlačič.

Razloge za te številke gre iskati v več dejavnikih, ki pa so vsi povezani z očitno ne najbolj usklajeno prometno politiko države. Med razloge bi lahko šteli (pre)poceni cestni promet (zdajšnja vlada ga je letos z dvigom cestnin za tovorna vozila podražila) in zastarelo železniško infrastrukturo. O tem zgovorno priča podatek, da tovorni vlaki SŽ dosegajo povprečno "hitrost" 26,9 kilometra na uro in v povprečju zamujajo kar 68,6 minute na 100 vlakovnih kilometrov.

O poslovanju SŽ, ki so bile lani monopolni prevoznik v Sloveniji, je iz podatkov Mednarodnega združenja železnic (UIC) razbrati še nekaj skrb vzbujajočega. Za dvakrat bolj kot doma jim je upadel mednarodni prevoz tovora. V mednarodnem prometu so SŽ lani opravile 2,78 milijarde tonskih kilometrov, kar je za 5,2 odstotka manj kot predlani. Prepeljani tovor jim je upadel za 4,9 odstotka, na 13,27 milijona ton.

Niti letos železniškemu prometu ne kaže dobro. SŽ so v prvi polovici leta po podatkih UIC prepeljale vsega 6,25 milijona ton tovora, kar je za skoraj 29 odstotkov manj kot leto prej, opravljeni tonski kilometri pa so se skrčili za četrtino, na 1,3 milijarde. Še slabše pa so se SŽ odrezale v mednarodnem prometu - tovora so prepeljale za 30,3 odstotka manj in opravile za 25,2 odstotka manj tonskih kilometrov. Je pa res, da so te številke nekoliko boljše, kot kažejo podatki za celotno Evropsko unijo. Evropski železničarji so v prvi polovici leta prepeljali za kar 35,2 odstotka manj tovora in opravili za 29,6 odstotka manj tonskih kilometrov.

Napoved, da naj bi enota tovornega prometa SŽ letos ustvarila kar 44-milijonsko izgubo, ob teh podatkih ne preseneča. Pravzaprav je napoved celo nekoliko optimistična, glede na to, da so SŽ lani v tovoru ob vsega dvoodstotnem padcu prepeljanega tovora in opravljenih tonskih kilometrov ustvarile 14 milijonov evrov izgube.

barbara.hren@dnevnik.si