Borut Podgoršek, slovenski letalski portal (www.sierra5.net)

Slovenski letalski prevoznik Adria Airways d. d. je sedaj pred številnimi odločitvami, ki bodo odločale o njegovi prihodnosti. Flota je presegla nekdanjo največjo, vizije so dokaj jasne, če le načrtov ob grožnjah z recesijo na finančnem in gospodarskem področju ne bo potrebno prilagajati zmožnostim in zanimanju potnikov za lete. Dejavnost podjetja pa ni le letalsko prevozništvo, ampak tudi šolanje in še posebej tudi servisiranje letal.

O delu Adrie v letu 2008 in predvsem o načrtih našega največjega letalskega prevoznika smo spregovorili s podpredsednikom uprave Adrie, mag. Marjanom Ravnikarjem, direktorjem sektorja za vzdrževanje letal, Romanom Lašičem, in s strokovnim sodelavcem za učne naprave v oddelku izobraževanja posadk, Daretom Jarcem. Pogovarjali smo se o zanimivem in širokem področju, predvsem pa o izzivih, ki jih pred slovenskega letalskega prevoznika postavljajo novi časi in konkurenca.

Adria in Bombardier

Adria je bila četrti naročnik letal serije CRJ1000 kanadskega Bombardierja, ki pripravlja tudi novo serijo regionalnih letal - C-serijo, ki jih bodo poganjali varčnejši geard turbofan motorji. Glede na določene pogovore Adrie in Bombardierja se nam je odpiralo vprašanje o mogoči uvedbi novih letal v Adrijino floto, še posebej ker gre pri C-seriji za segment letal do 140 sedežev in bi Adria v primeru, da bi svojo floto omejili samo na enega proizvajalca, znižali tudi operativne in stroške vzdrževanja ter šolanja posadk.

Podpredsednik uprave Adrie, mag. Marjan Ravnikar, razlaga, da je gospodarska recesija žal tudi na letalskem trgu opravila svoje, tako da je tudi časovni prihod letala CRJ1000 za sedaj še nedorečen, prav zato so naročeno letalo CRJ1000 zamenjali s CRJ900. In pravi: "Po prvih ocenah naj bi bilo letalo CRJ1000 na voljo v letu 2010, po zadnjih informacijah pa se Bombardier Aerospace sooča z večjimi problemi naročil teh letal, tako da je dejanski rok še nejasen. Uvodne razgovore za nakup letala C serije smo z vodilnimi predstavniki Bombardier Aerospace res že opravili, do dokončne odločitve pa je zagotovo še dolga pot. Letala bodo po njihovih informacijah kupcem na voljo v letu 2014 in so zanimiv konkurent letalu tipa Airbus 319. Uprava Adrie bo morala sprejeti strateško odločitev, kaj storiti oziroma kako nadgraditi letenje, ki ga danes izvajamo s tremi letali Airbus 320. Na odločitev za tip letala (C serijo ali Airbus 319, 320) bo vplivalo več dejavnikov, zagotovo pa bo pomemben dejavnik tudi finančna kondicija za nakup ali najem letal. Prav tako bo odločitev pogojena s samimi tehničnimi karakteristikami letal, glede na tip letenja, ki ga izvaja naše podjetje. Naš cilj je, da Adria naredi korak naprej in prestopi v tako imenovani medium range letenje, da podaljša doseg svojih ciljev. 140-sedežna letala so za Adrijin tip letenja in število potnikov izjemno zanimiv segment tipa letal. Prav tako ne gre pozabiti dejstva, da je v Adrii Airways trenutno v povprečju okoli 60 pilotov usposobljenih za letenje na letalu tipa airbus. Dobavne roke letal tipa airbus 319 je recesija v svetu močno skrajšala, tako da je možno ta letala dobiti že od leta 2010 naprej. Prav tako so finančne možnosti zakupa teh letal trenutno v primerjavi s preteklimi leti veliko ugodnejše, to pa je dejstvo, ki močno olajša odločanje upravi, zato so za zadnjo sejo nadzornega sveta (v tej sestavi) pripravili predlog nakupa oziroma zakupa dveh letal tipa A319. Konec aprila je uprava Adrie dobila soglasje lastnika in nadzornega sveta za delno zamenjavo letal airbus A320 z A319, do katere bo prišlo že sredi leta 2010. S tem sem tudi že odgovoril na vaše vprašanje, da Adria zaradi svoje strukture zaposlenih, usposobljenosti tehničnega osebja, tipa letenja in pooblastil, ki jih ima s strani Airbusa, zagotovo ostaja pri obeh proizvajalcih letal, Canadair in Airbus, saj smo edini pooblaščeni serviser letal Canadair v Evropi. Smo pa tudi, čeprav ne edini, pooblaščeni serviser letal družine A320."

Servisni center AA

Servisno dejavnost nam je razložil direktor sektorja vzdrževanja letal AA, Roman Lašič, ki pravi: "Servisni center Adrie je julija 2002 postal edini uradni Bombardiejev servisni center v Evropi. Lani smo tako zaključili že 540. projekt (servis) za tretje stranke. Večina opravljenih projektov v tem času so bila letala proizvajalca Bombardier - CRJ100/200/700/900. V letu 2007 se je delež Airbusovih letal (A319/320/321) v naših hangarjih začel povečevati in je znašal 30 odstotkov. Lansko razmerje med servisiranimi Bombardiejevimi in Airbusovimi letali je ostalo na enaki ravni, že letos pa pričakujemo porast v prid Airbusu. Lani se je bistveno povečalo vzdrževanje CRJ900 letal, ki je tudi sicer rastoča flota v Evropi. Pooblaščeni smo za vse ravni servisov na omenjenih tipih letal - od dnevnih do večletnih pregledov, na primer šestletnih na Airbusovih letalih. V linijskem vzdrževanju (kjer letala pregledujemo med leti) traja najkrajši pregled okoli 30 minut, v baznem vzdrževanju pa ti pregledi trajajo tja do enega meseca, odvisno od vsebine pregleda."

Po besedah Romana Lašiča je največji naročnik servisnega vzdrževanja letal Adria (okoli 40 odstotkov), za njo pa Austrian Airlines, MyAir, Eurowings, Germanwings, Wizz Air, Air Mediterranee in drugi (leta 2007 so na primer servisirali letala petnajstih evropskih letalskih prevoznikov). Vzdrževalna dejavnost podjetja predstavlja kot taka 7,5 odstotka vseh prihodkov Adrie Airways.

Omenili smo, da je pomembna dejavnost v celotnem delu tudi izobraževanje oziroma šolanje novih pilotov za določene tipe letal. Tako Adria nadaljuje več kot štiridesetletno tradicijo šolanja pilotov, domačih in tujih.