Obe podjetji sta morali do torka zvečer finančnemu ministrstvu oddati načrt za prestrukturiranje, ki bi pokazal utemeljenost nadaljevanja pomoči iz zveznega proračuna, iz katerega sta že prejeli sredstva - GM 9,4 milijarde dolarjev (7,5 milijard evrov) posojila, Chrysler pa štiri milijarde. Načrt mora pokazati tudi, kako bosta podjetji dolg državi odplačali.

Tretje ameriško avtomobilsko podjetje Ford konec lanskega leta ni prejelo pomoči, ker meni, da bo v letu 2009 uspelo preživeti brez nje, vendar le, če druga dva tekmeca ne propadeta.

Ameriški predsednik Barack Obama je šele v nedeljo imenoval posebno delovno skupino za avtomobilska podjetja pod vodstvom strokovnjaka za prestrukturiranje Rona Blooma, ki je postal posebni svetovalec finančnega ministra Timothyja Geithnerja. Finančni minister je že napovedal, da se bo skupina sestala kasneje ta teden in preučila oba načrta.

Pogajanja s sindikatom se nadaljujejo

Pogajanja s sindikatom se nadaljujejo, zalomilo pa se je okrog tega, koliko sredstev naj podjetje prispeva v nov sklad za zdravstveno zavarovanje upokojencev pod nadzorom sindikata. GM bi rad v sklad dal polovico sredstev v obliki delnic, sindikat pa bi raje denar.

Čeprav končnega dogovora s sindikati še ni, se govori o tem, da naj bi bile odpravljene t.i. banke dela. Odpuščeni delavci namreč od podjetja še 48 tednov dobivajo plačo in če si do takrat ne najdejo drugega dela, potem lahko koristijo ugodnosti bank dela, ki jim zagotavljajo 95 odstotkov plače tudi več let. Poleg tega naj bi podjetji napovedali tudi dodatne ukrepe za znižanje stroškov dela in dvig konkurenčnosti.

V javnost so danes s strani nekaterih, povezanih s pogajanji, sicer pricurljale novice, da naj bi predstavniki sindikatov na pogajanjih načelno privolili v nekatere ukrepe, med katerimi naj bi bili tudi zamrznitev plač, zmanjšanje ugodnosti v primerih brezposelnosti ter zmanjšanje števila strokovno usposobljenih kadrov. Predstavniki sindikatov sicer teh navedb niso želeli komentirati.

GM naj bi do konca prestrukturiranja potreboval skupaj 30 milijard dolarjev (23,8 milijard evrov) državne pomoči. Med drugim namerava prodati ali ukiniti znamke avtomobilov, kot so Saab, Hummer in Saturn, ostali pa bi mu Chevrolet, Cadillac, GMC in Buick ter Pontiac z dvema ali tremi modeli. Chrysler pa namerava ukiniti modele dodge aspen, durango in PT cruiser. Podjetje državo prosi še za pet milijard dolarjev pomoči.

GM namerava ukiniti skoraj 50 tisoč delovnih mest in zapreti pet tovarn v ZDA

GM namerava ukiniti 47.000 delovnih mest po svetu in zapreti pet tovarn v ZDA. Chrysler pa namerava odpustiti 3000 ljudi. Prvi mož GM Richard Wagoner je na novinarski konferenci v torek dejal, da bo podjetje v dveh letih spet postalo dobičkonosno in bo državi odplačalo dolgove do leta 2017. To je še vedno bolje od črnega scenarija analitikov, ki napoveduje, da bi v primeru stečaja stroški za državni proračun lahko znašali do 100 milijard dolarjev (79,3 milijard evrov).

Pogajanja potekajo tudi z upniki, vendar ti še niso pripravljeni na prevelike koncesije, saj živijo v upanju, da država ne bo dovolila propada avtomobilskih podjetij, ker bi to pomenilo preveliko gospodarsko škodo in dodaten pritisk na proračun, vsekakor večji, kot je finančna pomoč. Zamenjava dela dolga za lastninske deleže, pa je pogoj za nadaljevanje državne pomoči. GM ima trenutno 28 milijard (22,2 milijard evrov) nezavarovanega dolga, Chrysler pa devet milijard (7,1 milijard evrov), večinoma zavarovanega.