Pred razpravo o prihodnji gospodarski strategiji EU, naslednici pogosto kritizirane lizbonske strategije za rast in delovna mesta, diplomatski viri pri EU opozarjajo, da bi bilo treba ogromno pozornosti posvetiti ustrezni komunikaciji. "Čaka nas deset hudih let, a o tem na ravni EU nihče ne govori na organiziran način, ker to niso prijetna sporočila za naše javnosti," menijo.

Ob tem je ključno premisliti, kaj je smiselno storiti na ravni EU in nato na nacionalnih ravneh, da bi ob zavedanju soodvisnosti in skupne odgovornosti zagotovili večjo rast. Če EU ne bo storila nič, si ob napovedih okoli odstotne rasti bruto domačega proizvoda v prihodnjem desetletju ne bomo mogli več privoščiti blaginje in socialne varnosti, kakršno uživamo zdaj, svarijo mnogi v EU.

EU naj bi si lastništvo nove strategije delila tako, da bi bile strateške smernice podane z vrha, tako bi bili pravi lastniki strategije voditelji unije. Prvi stalni predsednik EU Herman Van Rompuy naj bi bdel nad njenim upravljanjem, konkretne vsebinske predloge pa naj bi pripravila Evropska komisija.

Izbran naj bi bil ožji nabor največ petih merljivih ciljev, ki naj bi bili določeni na ravni EU in nato smiselno prevedeni v nacionalne programe. "Ena obleka nikakor ne more biti prav vsem," ponazarjajo viri pri EU. S tem ozkim naborom ciljev se želi EU tokrat izogniti inflaciji 24 integriranih smernic v lizbonski strategiji, ki jih marsikdo ne zna niti na pamet našteti.

Izboljšati pa je treba tudi izvajanje strategije. Viri pri EU poudarjajo, da je potreben mehanizem letnega ocenjevanja, pri čemer bi lahko bila velika novost to, da bi v misijah komisije za preverjanje v državah članicah sodelovali tudi predstavniki ostalih članic. Po navedbah virov pri EU sicer naj ne bi šlo za zavezujočo strategijo z možnostjo sankcij, kar je špansko predsedstvo nakazalo decembra lani, nato pa po takojšnjem odločnem nasprotovanju Nemčije zamisel ovrglo.

Poleg tega bi bilo treba po mnenju virov v EU zagotoviti, da dva ključna procesa - proračunski postopki v EU in nacionalni reformni programi - tečeta vzporedno. Pri tem je ključno vprašanje, kako lahko EU finančne instrumente zasnuje bolj inteligentno in inovativno - glede na obstoječe finančne razmere, v katerih razpolaga s premalo denarja.

V četrtek naj bi se sicer le izkristalizirale ideje, splošne politične smernice, ki jih bo nato treba prevesti v formalno obliko. Časovni načrt je, da Evropska komisija 3. marca predstavi podroben predlog, nato o njem razpravlja formalni marčni vrh, usmeritve EU pa naj bi bile nato dokončno potrjene na junijskem vrhu EU, nacionalni programi pa opredeljeni do konca leta.

Pomembna novost, ki jo predvideva Van Rompuy, je, da bi se nato voditelji na jesenskih vrhovih vsakič posvetili eni od izbranih tem iz te strategije, ki naj bi bile predlagane v četrtek, nabor pa dokončno potrjen marca.

Ker pa ni mogoče govoriti o prihodnosti, ne da bi upoštevali sedanjost, bo vrh premislil tudi o aktualnih razmerah v območju evra. Ob tem se pojavljajo pereča vprašanja, kaj narediti z Grčijo, Španijo in Portugalsko, ki se spopadajo z največjimi javnimi dolgovi in javnofinančnimi primanjkljaji. Nekateri celo opozarjajo, da lahko problem Grčije in Portugalske postane tako velik kot problem propada ameriške banke Lehman Brothers.

Te težave, ki so sprožile tudi ugibanja o trdnosti območja evra, bodo nedvomno pomembno vplivale na oblikovanje nove strategije in udeležba predsednika Evropske centralne banke Jeana-Clauda Tricheta na četrtkovem vrhu v javnosti vzbuja pričakovanja, da bodo sprejete pomembne odločitve glede tega.

Diplomati v EU sicer opozarjajo pred prevelikimi pričakovanji in menijo, da je predvsem koristno, da Trichet predstavi svoje mnenje in da se čim bolj plastično ponazori, kakšna je v primeru neukrepanja EU nevarnost starajočega prebivalstva ter ogromnih javnih dolgov in proračunskih primanjkljajev.

Na vprašanja o tem, ali bo vrh sprejel kakšne odločitve o pomoči Grčiji, so viri pri EU danes dejali, da tega v prihodnjih 24 urah ne želijo komentirati, češ da so te stvari kot "vreme, ki se lahko popolnoma spremeni z danes na jutri". O morebitni pomoči Nemčije Grčiji pa so dejali, da ne želijo "vključevati niti izključevati ničesar".

Druga pomembna tema vrha bo premislek o podnebni taktiki EU po decembrski konferenci v Koebenhavnu oziroma o koebenhavnskih lekcijah - kako naj EU izboljša svojo vlogo in odnose s ključnimi podnebnimi igralci. To vključuje premislek o strateški igri Kitajske in o tem, zakaj je EU izgubila podporo afriških držav. Razprava se bo nadaljevala na marčnem vrhu.

Cilj razprave o pomoči pri obnovi Haitija po katastrofalnem potresu pa je priprava na mednarodno konferenco, ki bo konec marca v New Yorku. Popotresna pomoč Haitiju je v medijih sprožila v veliki meri brezplodno razpravo o vidnosti EU na terenu. "Pomembna je korist, ki jo je imel Haiti od pomoči EU, ne pa to, ali je bila zastavica EU zraven paketa dovolj vidna," so to ponazorili viri pri EU.