Modrijani, ta čas najpopularnejša zasedba pri nas, so vstopnice za svojo tradicionalno prireditev Noč Modrijanov, ki bo 24. in 25. oktobra v Celju v dvorani Zlatorog, ki sprejme okoli 6000 obiskovalcev, prejšnji ponedeljek razprodali v vsega 26 minutah. Modrijani so bili seveda veseli, dokler zadeva ni dobila nekoliko grenkega priokusa. Še istega dne, ko so bile vstopnice razprodane, so se na spletnem portalu Bolha.com že pojavili oglasi, v katerih so posamezniki ponujali vstopnice za Noč Modrijanov, a ne po 16 evrov, kolikor je bila uradna cena, temveč je ta zrasla na 50 evrov.

Blaž Švab, pevec Modrijanov, nam je povedal, da so sicer veseli, da je zanje tako veliko zanimanje, a hkrati žalostni, ker se zavedajo, da je ogromno ljudi, tudi tistih z rezerviranimi avtobusnimi prevozi, ostalo praznih rok. »Tudi sami smo opazili, da se na določenih spletnih portalih pojavljajo oglasi, v katerih ponujajo vstopnice za našo prireditev, zato smo o tem tudi obvestili pristojne, konkretno tržni inšpektorat, več pa ni v naši moči. Vsekakor tovrstnega ravnanja ne podpiramo,« pravi Švab.

Preprodaja je delo na črno

Na tržnem inšpektoratu pravijo, da jim tovrstno početje ni tuje. Vedno, kadar je povpraševanje za koncert, športno tekmo ali kaj podobnega večje od ponudbe, je mogoče pričakovati, da se bodo vstopnice prej ali slej pojavile na črnem trgu. »Preprodajalci se v takih primerih pojavijo povsod po svetu in Slovenija ni nobena izjema,« odgovarja glavna tržna inšpektorica Andrejka Grlič. »Prodaja se največkrat po zasebnih sporočilih ali s pomočjo komunikacije po mobilnih telefonih in anonimnih, predplačniških mobilnih številkah. Uporabniki se v različne spletne portale prijavljajo z lažnimi podatki, saj tudi za upravljalce spletnih portalov veljajo zakonske omejitve glede zbiranja in obdelovanja osebnih podatkov. Največkrat pa gre v takih primerih za delo na črno, saj preprodajo izvajajo fizične osebe, ki niso registrirane za tovrstno dejavnost, a jim je to težko dokazati brez sodelovanja kupcev in drugih prič,« pravi Grličeva. »Za delo na črno se šteje tudi, kadar posameznik opravlja delo oziroma dejavnost, ki ni uradno registrirana in priglašena, kot to določa zakon. V primeru ugotovljene kršitve inšpektor z odločbo prepove opravljanje take dejavnosti in izda plačilni nalog ali odločbo z globo v višini 208,86 evra,« še pojasnjujejo na tržnem inšpektoratu.

In kako preprodajo preprečiti? »S spremembo miselnosti kupcev. Vsi bi se namreč morali zavedati, da s tem, ko kupijo vstopnico od preprodajalca, brez računa, spodbujajo goljufanje države in so sami soudeleženi pri delu na črno, zato lahko plačilo globe doleti tudi njih. Po našem mnenju bi uradni prodajalci morali razviti tak sistem prodaje, da v nekaj minutah ne bi bilo mogoče kupiti tolikšnega števila vstopnic,« pravi Grličeva. Povedala je še, da s portalom Bolha.com odlično sodelujejo, saj se zavedajo, da jim preprodajalci naredijo več škode kot koristi. Sicer so nam na tržnem inšpektoratu potrdili še, da so dobili dve anonimni prijavi zoper tri ponudnike vstopnic. »Najprej bomo poskusili ugotoviti identiteto prodajalcev, zatem pa tudi, če ti morda izpolnjujejo pogoje za opravljanje dejavnosti. Na podlagi naših ugotovitev bomo ustrezno ukrepali,« so zapisali.

Vstopnice razprodane, a šele po mesecu in več

»Modrijani so brez dvoma fenomen, saj česa podobnega ne pomnim niti iz časov, ko sem po Evropi organiziral Avsenikove koncerte. Tudi takrat so bili koncerti razprodani že nekaj dni ali tednov vnaprej, a so se vstopnice prodajale tudi po mesec dni in več,« pravi Zdravko Geržina, organizator številnih prireditev in koncertov. »Tudi vstopnice za Festival Avsenikov na primer, ki bo konec prihodnjega tedna v Begunjah, se prodajajo po vsej Evropi in so že nekaj časa v prodaji, pa še vedno niso razprodane. Tudi Ansambel Spev je lani razprodal Rdečo dvorano v Velenju, a so bile vstopnice v prodaji vsaj mesec dni. Dejstvo je, da je narodnozabavna glasba trenutno zelo priljubljena in razširjena tudi med mladimi, ne le starejšimi. So pa slednji nekoliko prikrajšani, ker vsi ne znajo uporabljati računalnika, po katerem se danes prav tako vrši prodaja vstopnic, medtem ko si včasih moral za to v vrsto,« pravi Geržina.

Tudi Mojca Jerant iz Agencije 19, ki med drugim zastopa Jana Plestenjaka, dobro pozna črni trg z vstopnicami za koncerte. Decembra lani, ko so v hali Tivoli organizirali koncert britanske heavy metal skupine Motörhead, je bil koncert v hipu razprodan, čeprav so se vstopnice še pojavljale na črnem trgu. Izkazalo se je, da v tem primeru ni šlo za preprodajo, pač pa so bile vstopnice ponarejene. »Prodajal jih je nekdo, ki jih je sam tudi tiskal, in to na posebnem, zaščitenem papirju, ki ga je pred tem ukradel na eni od bencinskih črpalk, na spletne portale pa se je z namenom prodaje in iskanja kupcev prijavljal v različnih hotelih v Ljubljani in okolici. Kupce smo odkrili, potem ko je Eventim s posebnim čitalnikom pregledoval vstopnice ob vstopu na koncert. Vse, ki so imeli ponaredke, so kriminalisti zaslišali, da bi tako lahko prišli na sled neznancu, ki je bil očitno zelo spreten in je spreminjal svojo podobo, tako da ga praktično nihče od kupcev ponarejenih vstopnic ni znal natančno opisati,« nam je povedala Jerantova.

Uradni prodajalci imajo zvezane roke

Obrnili smo se tudi na Jureta Pezdirca, poslovnega direktorja podjetja Eventim, ki prodaja vstopnice za koncerte, športne tekme in druge dogodke pri nas, ter ga vprašali, ali ne bi morebiti omejili števila prodanih vstopnic na osebo ali vstopnice prodajali celo na ime. »To ne pride v poštev, saj nam tega ne dovoljuje informacijska pooblaščenka zaradi varstva osebnih podatkov. Poimenska prodaja vstopnic nam je bila izrecno dovoljena oziroma celo diktirana le v primeru nogometne tekme med Slovenijo in Hrvaško, ki je bila v Mariboru, ker je bila ocenjena kot zelo problematična z varnostnega vidika. Če vzroka za to ni, kaj takega ni mogoče,« pojasnjuje Pezdirc. Lahko pa organizator sam omeji število prodanih vstopnic na osebo. Tako so se na primer za omejitev števila vstopnic odločili tudi organizatorji evropskega prvenstva v košarki. »Posameznik je lahko kupil največ štiri vstopnice za eno tekmo. Teoretično je tudi tako mogoče kupiti več vstopnic, če gre isti kupec na kakšno drugo prodajno mesto, a v primeru, ko je povpraševanje veliko, kot je bilo tudi v tem primeru, to ni izvedljivo,« pravi Pezdirc.