Od ponedeljka se bodo lastniki nepremičnin nepotrebnemu čakanju pred vrati pisarn Geodetske uprave Republike Slovenije (Gurs) lahko izognili tako, da se bodo na obisk naročili. To bodo lahko storili prek spletne aplikacije za spreminjanje podatkov v registru nepremičnin na portalu e-prostor ali telefonske številke 01 478 48 00, s februarjem pa bo začela delovati še ena, brezplačna številka. Čeprav vrste nastajajo že zdaj, po besedah vodje Gursa Aleša Seliškarja največji naval lastnikov nepremičnin pričakujejo po tistem, ko jim bodo razposlali obvestila s podatki o nepremičninah in z informativnim izračunom davka nanje. To se bo zgodilo do konca meseca.

Prepuščeni sami sebi

Kljub očitni stiski lastnikov nepremičnin, ki se soočajo s številnimi nejasnostmi in vprašanji, od katerih bo odvisna tudi višina odmerjenega nepremičninskega davka, Seliškar lastnike nepremičnin poziva, naj k njim prihajajo pripravljeni: »Obisk na geodetski upravi je namenjen samo spreminjanju podatkov, danes imamo preveč svetovanja, učenja, predvsem pa geodetska uprava ne daje nasvetov, kako znižati davek.« Kajti zdaj skoraj polovica lastnikov nepremičnin geodete obišče, da bi podatke šele preverili.

Preden se obrnejo na geodetsko upravo, morajo po Seliškarjevih besedah lastniki ugotoviti, katere podatke sploh lahko spreminjajo pri njih in katere pri drugih organih. Različnih podatkov in pristojnih organov pa je veliko. Stalno prebivališče je treba urejati na upravnih enotah, namensko rabo zemljišč in zemljišč za gradnjo stavb na občinah, dejansko rabo zemljišč in podatke o vodnih zemljiščih na ministrstvu za kmetijstvo in okolje, podatke o gozdnih režimih, rastiščnih koeficientih in odprtosti gozda na zavodu za gozdove, številke stanovanj mora brezplačno urediti upravnik... Bo pa Gurs prihodnji teden objavil podrobnejša navodila in pojasnila za lažje urejanje podatkov.

Šele po vsem tem naj se odločijo za obisk geodetske pisarne, kjer bodo spreminjali tiste podatke, ki jih lahko spremenijo samo z obiskom, pravi Seliškar. Prek sistema naročanja se bodo lastniki nepremičnin lahko naročili na obisk katere koli pisarne Gursa po državi in v terminu, ki bo še prost.

Za rezervacijo termina bo treba sporočiti nekaj podatkov. Najprej enotno matično številko občana (EMŠO), ki jo na Gursu potrebujejo tudi zato, ker bo en lastnik dobil samo en termin za obisk geodetske pisarne. Zaželeno je posredovanje elektronskega naslova, na katerega bo lastnik prejel potrdilo o dogovorjenem dnevu in uri obiska. Lastnik bo moral sporočiti tudi število nepremičnin, za katere želi spreminjati podatke, saj mu bodo glede na to odmerili čas obiska. Za eno nepremičnino naj bi si referenti vzeli vsaj 20 minut časa, po potrebi pa bodo ta čas podaljšali.

V informativnih izračunih zagotovo že pridobljeni podatki

Tisti lastniki, ki iz kakršnih koli razlogov ne bodo mogli obiskati ene od geodetskih pisarn, bodo lahko zaprosili za spremembo podatkov o svojih nepremičninah po telefonu. Na dogovorjeni dan in uro jih bo poklical referent geodetske uprave in opravil zahtevane spremembe. Rezervacijo termina bo mogoče preklicati dva dni pred obiskom.

Nekaterih podatkov – recimo o kulturnih spomenikih, zemljiščih pod cestami in železnicami, črnih gradnjah – lastniki za zdaj ne morejo preverjati in spreminjati, ker jih pristojni organi še niso sporočili Gursu, je ob tem še povedal Seliškar. Hkrati je dodal, da bodo v obvestilih in priloženih informativnih izračunih nepremičninskega davka zagotovo upoštevani vsi podatki, ki jih je Gurs pridobil do včeraj, za vse druge pa ne morejo jamčiti. Spomnil je tudi, da imajo lastniki, ki so svoje nepremičnine lani oddajali v najem, samo še do 15. januarja čas, da to sporočijo geodetski upravi. V elektronski obliki lahko to storijo do 1. marca.