Ljubljanski mestni svetniki bodo na naslednji seji sprejemali nov odlok o oskrbi s pitno vodo. Ker v osnutku predloga piše, da se spreminjajo tudi pogoji za ukinitev vodovodnega priključka, smo pri Javnem podjetju Vodovod-Kanalizacija (VO-KA) povprašali, kakšne posledice prinašajo predvidene spremembe za uporabnike. Pri VO-KA poudarjajo, da spremenjeni pogoji za ukinitev priključka niso povezani z neplačilom uporabnikov za storitev oskrbe s pitno vodo, temveč da se odlok spreminja zaradi uskladitve z dvema uredbama.

»Osnutek odloka natančneje določa izpolnitev pogojev za samo ukinitev priključka, kar pomeni fizično odstranitev priključnega sklopa na javni vodovod. Običajno se priključek ukine zaradi rušitve objekta ali zaradi prestavitve lokacije priključka,« so pojasnili v javnem podjetju.

Dolga pot do odklopa

Je pa mestni svet javnemu podjetju že pred dvema letoma omogočil, da neplačnikom prekine dobavo vode, kar je bilo pred tem šest let prepovedano. Odkar imajo pri VO-KA za odklop tudi pravno podlago – poprej so dolgove skušali izterjati zgolj z izvršbami in opomini –, so se za ta rigorozen ukrep odločili 52-krat. V letu 2012 so dobavo vode prekinili 28 uporabnikom, lani pa jih je brez te osnovne življenjske dobrine ostalo 22. V letošnjem letu so doslej izvedli dve prekinitvi, še petim uporabnikom pa grozi enaka usoda, saj opominov pred odklopom še niso poravnali.

»V primeru neplačila uporabniku pošljemo tri redne opomine. Nato še enkrat pozovemo uporabnika – osebno, telefonsko ali z dopisnico –, da poravna svoje obveznosti. Temu sledi četrti opomin, ki je opomin pred odklopom. Opomin pred odklopom je poslan s povratnico ali z osebno dostavo. Če uporabnik v petnajstih dneh po prejemu opomina pred odklopom ne poravna obveznosti, izvedemo prekinitev dobave pitne vode,« so ritual, ki vodi do odklopa, pojasnili pri VO-KA. Če pa vendarle pride do odklopa, mora uporabnik za vnovičen priklop plačati še strošek v višini dobrih 85 evrov.

Tistim v stiski ponudijo odplačevanje na obroke

Na vprašanje, ali se je po spremembi pravil pred dvema letoma plačilna disciplina izboljšala, pri VO-KA odgovarjajo, da težko podajo tovrstno oceno. »Pri 'normalnih' občanih grožnja z odklopom zaleže, medtem ko imamo z barabami, ki se namerno izogibajo plačilu, še vedno težave,« je povedal Jože Tomec, direktor sektorja Vodovod, ki poudarja, da ukrep nikakor ni namenjen uporabnikom, ki so v finančni stiski zaradi izgube rednih dohodkov.

S takimi po njegovih besedah v večini primerov poiščejo ustrezno rešitev. »Ljudem damo možnost obročnega odplačevanja. A to omogočimo le tistim, za katere presodimo, da zaradi objektivnih razlogov v danem trenutku res niso sposobni plačevati položnic. Veste, če se nabere nekaj sto evrov dolga in če nimaš rednega dohodka, je tudi to veliko. Če bi jim odklopili vodo, pa bi nastali samo še dodatni stroški s ponovnim priklopom,« je socialni čut javnega podjetja razodel Tomec.

Barabam, kot jih imenuje naš sogovornik, ki izigravajo sistem, pa ne prizanašajo. »Ti so problematični in ti po navadi tudi dolgujejo občutno višje zneske. Njim so namenjeni odklopi,« je jasen Tomec, čeprav hkrati priznava, da pri tovrstnih »lumpih« dostikrat niti sodišče ne pomaga.

Javno podjetje VO-KA ima sicer med podjetji Javnega holdinga Ljubljana največ neplačanih računov. V letu 2013 so zaradi nepravočasno poravnanih obveznosti poslali 31.651 opominov.