Časi, ko so mobilni operaterji zaradi velike konkurence na trgu novačili nove uporabnike z neomejenimi klici v vsa omrežja, nizko mesečno naročnino in skoraj brezplačnimi mobilnimi telefoni, so očitno le še zgodovina.

V zadnjih mesecih vedno več uporabnikov naročniških paketov z vnaprej zakupljeno količino minut, kratkih sporočil SMS in prenosa podatkov presenečeno ugotavlja, da so nevarno blizu prekoračitve limita ali pa so ga celo presegli. Zaman pregledujejo izpiske in račune ter preverjajo, ali so morebiti opravili več klicev kot v prejšnjih mesecih. Glavni razlog za »povečano »porabo je bila namreč sprememba enega od glavnih pogojev v drobnem tisku.

Spremenili obračunski interval

Namesto da bi tako kot pred leti, ko je bil slovenski trg mobilne telefonije v povojih, plačevali za praktično vsako sekundo opravljenega pogovora, so operaterji še enkrat popravili pogoje poslovanja in v škodo uporabnikov spremenili obračunski interval. Gre za način obračunavanja klicev, ki odločilno vpliva na količino opravljenega prometa in naposled na višino računa oziroma porabo vnaprej zakupljenih minut. Medtem ko se evropski poslanci ukvarjajo z rušenjem meja med državami EU in odpravljanjem visokih stroškov gostovanja v mobilnih omrežjih, jim operaterji tako rekoč pred nosom dražijo storitve v domačih omrežjih.

Za tiho podražitev sta se odločila tako največji Telekom Slovenije, ki ima na slovenskem trgu okoli 1,124 milijona mobilnih uporabnikov, kot tudi drugi največji, Simobil, ki ima po zadnjih podatkih več kot 680.000 uporabnikov. Po starem so morali njuni uporabniki pri telefonskem klicu, krajšem od ene minute, plačati celotno minuto pogovora, pri daljšem od minute pa so plačevali glede na dolžino klica v sekundah. Čeprav njun dobiček vztrajno raste, so se v Telekomu in Simobilu v drugi polovici lanskega leta odločili za spremembo obračunskega intervala, tako da morajo njuni uporabniki po novem plačevati za vsako začeto minuto.

Uporabniki postavljeni pred zid

Ker imajo praktično vsi njuni naročniki pakete z vključeno količino, bodo tako porabili več minut, kot so jih do sedaj. Glede na to, da večina pogovorov v povprečju traja med eno in dvema minutama, bi lahko dejansko opravili pol manj pogovorov, kot jim jih obljublja operater. Do težav bo prišlo, ko bodo uporabniki presegli limit, saj bodo morali presežne klice plačevati po zasoljenem ceniku, ki v določenih primerih presega 20 centov na minuto. Na sto tisoče uporabnikov mobilne telefonije, ki so se v zadnjih letih odločili za priljubljene pakete, v katerih imajo zagotovljenih 200, 500, 1000 ali več minut pogovorov, je s tem postavljenih pred zid.

Ker so od operaterja prejeli subvencionirani aparat ali kakšno drugo ugodnost in se v zameno za več let pogodbeno vezali, lahko požrejo še eno potezo, ki jih lahko stane tudi več deset evrov, ali pa naročniško razmerje v skladu z zakonom prekinejo. Tu pa naletijo na težavo, ki je ne morejo rešiti niti zaščitniki potrošnikovih pravic. Vsi, ki so kupovali opremo po subvencionirani ceni, bodo morali, če jo bodo vrnili, doplačati uporabnino, če jo bodo zadržali, pa doplačati njeno preostalo vrednost.

V Sloveniji so se mobilni pogovori še pred manj kot desetletjem, ko je trg strmo rasel, na njem pa je bilo pol manj igralcev, obračunavali praktično na sekundo. Prvih nekaj sekund je bilo namreč brezplačnih, po tem se je obračunalo polnih 15 sekund, po njihovem preteku pa vsaka nadaljnja sekunda posebej. Čeprav se je zaradi prihoda novih operaterjev izdatno okrepila konkurenca, na trgu pa je vihrala celo cenovna vojna, je danes realnost povsem drugačna.

Telekom Slovenije naročnikom od lanskega oktobra naprej zaračunava vsako začeto minuto klica, medtem ko so njegovi predplačniki zadržali obračunski interval, po katerem se prva minuta pogovora obračuna v celoti, nadaljnji pogovor pa glede na porabljene sekunde. Drugače je pri Simobilu in njegovem nizkocenovnem ponudniku Bobu. Oba imata 60-sekundni interval. V podobnem položaju so tudi uporabniki Tušmobila, vendar le, ko gostujejo na Mobitelovem omrežju. Na lastnem omrežju imajo ugodnejši 30-sekundni interval, tako da se jim posebej zaračunava vsakih 30 sekund klica.

»Nekorektna in tiha podražitev storitev«

Drugi, manjši mobilni operaterji na trgu imajo bolj raznovrstne intervale. Daleč najbolj prilagodljivi so pri Izimobilu, kjer uporabnikom ponujajo različne tarife, prilagojene njihovim klicnim navadam. »Na Izimobilu nikdar ne spreminjamo pogojev obstoječih tarif. Menimo namreč, da s takimi spremembami, kot je sprememba obračunskega intervala na obstoječi tarifi, operaterji nekorektno zavedejo uporabnika in mu po tiho podražijo storitev. Na srečo uporabniki tako nekorektnost kaznujejo s prehodom h konkurenci, ki je je na slovenskem trgu dovolj. Ocenjujemo, da so nam uporabniki zvesti ravno zaradi korektnosti in 'pomanjkanja' drobnega tiska,« so povedali v Izimobilu.

Omenimo, da so obračunski intervali, ki jih je evropska komisija s posebno uredbo določila za gostovanje v mobilnih omrežjih držav Evropske unije, ugodnejši od tistih, ki jih ponujajo največji slovenski operaterji. Za regulirane odhodne klice EU se namreč v celoti zaračunava prvih 30 sekund, nato pa vsaka nadaljnja sekunda posebej. Podobno je pri podatkovnem gostovanju v državah EU. Operaterji smejo prenos zaračunati za največ vsak kilobajt podatkov posebej, medtem ko ima večina slovenskih uporabnikov v domačem omrežju interval v višini desetih kilobajtov.

Telekom in Simobil: Nobenih pritožb ali odpovedi

Čeprav so z zvišanjem obračunskega intervala, na podlagi katerega zaračunavajo vsako začeto (in ne le prvo) minuto klica, posegli v obstoječe pravice naročnikov, v Telekomu Slovenije poudarjajo, da zaradi tega niso beležili nobenih pritožb ali odpovedi naročniških razmerij. »Odločitev o spremembi obračunskega intervala smo sprejeli na podlagi analiz tržnih razmer in uporabe naših storitev. Uporabnike smo o napovedani spremembi obvestili na spletni strani in na zadnji strani računa,« so pojasnili v Telekomu.

Tudi v Simobilu se branijo, da niso beležili povečanega števila pritožb. »Spremembe so se nanašale na obračunski interval in cene klicev izven zakupljenih količin na nekaterih paketih. Za večino naročnikov spremembe niso imele vpliva na stroške, saj v veliki meri uporabljajo pakete z vključenimi zadostnimi količinami pogovorov,« so navedli. Četudi večina njihovih naročnikov tudi po spremembi ne porabi zakupljene količine minut v posameznih paketih, ni mogoče spregledati, da so v Simobilu obenem zvišali cene storitev nad vključenimi količinami.

Dragi pogovori nad zakupljeno količino minut

Tako se je cena klicev pri vseh Simobilovih paketih, razen paketih orto, z lanskim avgustom podražila. »Odvisno od paketa in časa bo za minuto klicev v slovenska omrežja treba odšteti od deset do 28 centov. V primerjavi s sedanjimi cenami je podražitev večinoma med osem in 18 odstotki, v posamičnih, specifičnih primerih pa lahko doseže tudi 40 odstotkov,« so v Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) svarili uporabnike. Pri Telekomu ni nič drugače. Cene klicev nad zakupljeno količino ponekod pri klicih v lastno omrežje znašajo 12 centov, v druga omrežja pa tudi do 20 centov.

V Telekomu so v teh dneh poskrbeli za dodatno razburjenje uporabnikov. Napovedali so podražitev klicev na fiksnem omrežju in zvišanje cen nekaterih starejših mobilnih naročniških paketov. Obenem so naznanili, da s 1. majem uvajajo posebno pristojbino za prekinitev naročniškega razmerja v višini 12 evrov. Ta sicer ne bi veljala za zamenjavo naročniških razmerij znotraj Telekoma ali ob prehodu uporabnika k drugemu operaterju. Načrte jim lahko pokvari Agencija za komunikacijska omrežja Slovenije (AKOS).

»Po sklenitvi pogodbe s posameznim naročnikom sme operater zanj spremeniti le že dogovorjene pogoje (na primer zvišati prej določeno ceno ali pa spremeniti prej že določen obračunski interval), ne sme pa naknadno dodajati povsem novih sestavin v pogodbeno razmerje,« so pojasnili v AKOS. Poudarili so, da v okviru reševanju uporabniškega spora upoštevajo le tista določila, ki so obstajala v času, ko je uporabnik sklenil pogodbo, »novih (dodatnih) določil pa ne upošteva«.