Stopnja piratstva upada

"Menim, da sodba v primeru založb proti Jammie Thomas, kjer je porota presodila, da je toženka kršila avtorske pravice z izmenjavo datotek (peer-to-peer) oziroma da je na voljo dala 24 glasbenih del prek spleta, ne bo imela bistvenega vpliva na slovensko prakso, morda pa bo imelo nekaj več vpliva na javno razpravo o potrebah po modernizaciji avtorskopravne zakonodaje in prakse na območju Evropske unije (in upamo, tudi v ZDA)," meni pravni strokovnjak Jaka Repanšek iz podjetja Republis, ki se ukvarja z avtorskim pravom.

"Najnovejša letna raziskava o stopnji piratstva programske opreme v svetu, ki jo je za združenje Business Software Alliance (BSA) opravila neodvisna mednarodna analitska hiša IDC, kaže, da je stopnja piratstva programske opreme v državah Evropske unije v letu 2006 ostala nespremenjena, torej 36-odstotna. Izgube v industriji zaradi nameščanja nelegalne programske opreme na osebne računalnike so se v EU v lanskem letu znižale za milijardo ameriških dolarjev in znašajo 11 milijard dolarjev. V Sloveniji se je stopnja piratstva znižala za dve odstotni točki in zdaj znaša 48 odstotkov," pojasnjuje Leon Keder, predstavnik policije na področju gospodarske kriminalitete. Navaja še, da v prvem polletju letošnjega leta ocenjena škoda, povzročena s kaznivimi dejanji s področja neupravičene uporabe avtorskega dela, znaša pičlih 19.850 evrov.

V Sloveniji nadzora za zdaj ni

"Po mojem mnenju v Sloveniji ne gre pričakovati tožb zoper posamezne kršitelje (fizične osebe), saj je uporaba in izmenjava glasbenih datotek zelo razširjena in je povsem nemogoče nadzorovati ali preganjati prav vse kršitelje. Boj fonogramske industrije in organizacij za varovanje avtorskih in sorodnih pravic bo bržčas usmerjen k večjim in lažje izsledljivim kršiteljem, vprašanje ustreznosti obstoječe avtorskopravne zakonodaje v (digitalni) dobi interneta pa postaja oziroma ostaja vse bolj pereče," dodaja Repanšek.

Tudi ponudniki dostopa do spleta posebnega nadzora ne opravljajo. "Operater ne izvaja prestrezanja in vpogleda v vsebino prenesenih podatkov, saj za to nima nobene zakonske podlage," pojasnjuje Boris Ziherl iz Telekoma Slovenije. "Na podlagi zahteve s strani pooblaščenih organov v RS lahko le omogoči dostop do želenih vsebin," dodaja. Opozarja, da "namen in funkcija ponudnika dostopa do spleta ni nadzor in lovljenje 'malopridnežev', temveč ponudba spletnih storitev oziroma dostopa do spleta".

Sindikat glasbenikov bi problem rešil s sodelovanjem ponudnikov dostopa na splet

Sašo Fajon iz sindikata glasbenikov Slovenije bi piratstvo odpravil s sodelovanjem ponudnikov dostopa na splet. "Vzpostaviti bi bilo potrebno učinkovitejši in hitrejših nadzor pristojnih organov, v sodelovanju z mednarodnimi protipiratskimi organizacijami (MPAA, IFPI, BSA)," meni Fajon, hkrati pa poudarja, da bi bilo potrebno "mnogo več pozornosti posvetiti izobraževanju in promociji vrednosti intelektualne lastnine, kakor tudi njeni zaščiti - preko kolektivnih organizacij za zaščito avtorskih in sorodnih pravic."

Do vsebin tudi na legalen način

Na spletu pa je mogoče tudi legalno poslušati oziroma si naložiti glasbo. V Sloveniji je založba Menart pred kratkim začela omogočati legalno snemanje posameznih skladb izvajalcev, s katerimi založba upravlja, na svetovnem trgu pa je najbolj znana spletna trgovina podjetja Apple, iTunes.

Uporabniki si v iTunes lahko naročijo in proti plačilu dobijo posamezne skladbe, cele albume, dele televizijskih serij oziroma filme, za zdaj pa trgovina za Slovence ostaja zaprta.

Predstavniki podjetja Apple tega dejstva ne komentirajo, od virov blizu predstavnikov podjetja Apple pa smo izvedeli, da naj bi Applu naskok na evropsko tržišče med drugim preprečevala tudi različna zakonodaja posameznih članic Evropske unije. Če pa bi glasbo le poslušali, vam še vedno ostane obisk katere od spletnih strani radijskih postaj.