Njegov naslov, Clychau Dibon, oznanja stik dveh svetov. Clychau je valižanska beseda za zvonove, dibon pa je naziv za ptice pevke iz vrste kljunorožcev, ki domujejo v porečju reke Niger in se kličejo med seboj. Po dibonu so poimenovali poseben mandinški ritem, koristi pa so z njim poimenovali tudi drugo basovsko struno leve roke.

Na prvi pogled bi glasbo albuma zlahka lahko uvrstili v modno kategorijo mešanj glasb, slogov, toda očitno je, da oba glasbenika izhajata najprej iz svojega glasbila, ki kar kliče k radovedni igri s sorodnim glasbilom. Če se tu nanašata dve različni tradiciji, topla bližina in oddaljenost napevov, je to prej znamenje, da ti glasbeni svetovi niti niso tako daleč. Potek in zastavek komadov, ki nabirajo iz afriških in valižanskih napevov, je sicer shematski, enkrat vodilno vlogo prevzame harfa, drugič kora, njuna medigra pa je navdihujoča, saj se v njej odpira prostor za improvizacije, stopnjevanje tempa v rahločutnem tkanju. V bistvu se odpira eteričen svet strun, kjer valižanski napev zazveni kot zahodnoafriški in obratno.

In kar je najboljše, tale dvojec harfistov, ki mu mednarodna kritika pripenja same laskave ocene, prihaja v Slovenijo. V soboto, 2. avgusta, bo v okviru letošnjega festivala Okarina nastopil na Bledu. Harfa in kora, fino strunsko tkanje.