Ugotovitve analiz nesreč v ZDA so šokantne, saj kadilci 46 odstotkov pogosteje kršijo prometne predpise kot običajni prometni udeleženci, v prometnih nesrečah s težjimi posledicami pa so udeleženi 50 odstotkov pogosteje kot nekadilski vozniki. "Nevarni sta predvsem dve fazi, prižiganje in ugašanje cigarete. Obe pritegneta voznikovo pozornost in vožnja je manj zbrana. Kaj šele, če na primer ogorek pade na tla ali sedež. Zato je kajenje med vožnjo moteče in nevarno," pravijo inštruktorji varne vožnje, ki pa hkrati priznavajo, da je zakonsko prepovedati vse, kar voznika moti med vožnjo, utopično. Tako bi morali sankcionirati tudi hranjenje med vožnjo, odpiranje predalov, živali v avtomobilu...

250 evrov in 5 kazenskih točk

Toda seznam držav, kjer je kajenje med vožnjo prepovedano, je vse daljši, med nami bližnjimi naj bi v kratkem začela veljati v Italiji, sankcija za kršitev pa naj bi bila globa v višini 250 evrov in pet kazenskih točk. V veliki večini držav (med njimi so tudi Avstralija, Bahrajn, Ciper, Južnoafriška republika; o omejitvi uporabe tobačnih izdelkov razmišljajo tudi Anglija, Finska, Irska, Izrael in Nizozemska) se prepoved nanaša na kajenje v vozilu ob prisotnosti osebe, mlajše od 16 let. Z razlogom.

"V avtomobilu kadilca je koncentracija strupenega dima 27-krat večja kot v njegovem stanovanju in 20-krat večja kot v lokalu, kjer kadijo," pravi britanski zdravnik Douglas Noble, ki se hkrati sprašuje, kako si starši sploh upajo prižgati cigareto, medtem ko so otroci na zadnjih sedežih avtomobila. Dokazano je namreč, da vdihavanje cigaretnega dima do 35 odstotkov povečuje možnosti obolenja dihalnih organov, ušes in astme, povečuje pa celo sindrom nenadne smrti dojenčka.

Le ena roka na volanu ni dovolj

Na posvetu vsebinske mreže nevladnih organizacij za zdravje konec maja letos v Mariboru so podali predlog spremembe zakona o pravilih cestnega prometa, po katerem bi se z globo 120 evrov kaznovalo voznika in učitelja vožnje, ki bi med vožnjo uživala tobačne izdelke na način, ki bi zmanjšal vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila. Predlog so podkrepili z ugotovitvijo, da je za varno vožnjo volanski obroč treba držati z obema rokama, v primeru kajenja med vožnjo pa ima voznik za upravljanje volana in menjalnika na voljo le eno roko. Za nameček dodatno oviro po njihovem mnenju kljub morebitnemu odprtemu oknu predstavlja cigaretni dim, ki manjša vidljivost, zaradi česar obstaja večja možnost, da voznik spregleda prometno signalizacijo ali drugega prometnega udeleženca.

In še pika na i: cigaretni ogorki, odvrženi skozi okno, predstavljajo nevarnost požara, kar 16 odstotkov lokalnih požarov v južni Franciji pa naj bi povzročile cigarete, odvržene iz vozil.

Če ljudje ne vidijo smisla, je represivni ukrep neučinkovit

Retrovizor: Virus je za zdaj obšel Slovenijo