Kriza ne sme biti izgovor, da bi se zmanjševale pravice potrošnikov, je na novinarski konferenci v Ljubljani poudarila predsednica ZPS Breda Kutin. "Prav nasprotno, varstvo potrošnikov in konkurence bi morala postati pomembna vzvoda za izboljševanje konkurenčnosti slovenskega gospodarstva, in tega se v Sloveniji premalo zavedamo." Politične stranke so zato pozvali, naj problematiko varstva potrošnikov sprejmejo kot enega izmed ciljev prihodnjega političnega angažmaja.

Pravice potrošnikov, ki bi jih morale stranke vključiti v program, so sicer umestili v pet temeljnih področij. V okviru prvega se zavzemajo za vzpostavitev učinkovitega in delujočega institucionalnega okvirja. Med drugim pozivajo k sprejemu nacionalnega programa varstva potrošnikov, oblikovanju samostojnega sektorja za zagotavljanje pogojev delovanja varstva potrošnikov in ustanovitev strateškega sveta, ki bi izvajal koordinacijo med posameznimi ministrstvi in drugimi državnimi organi.

Na ZPS si prizadevajo tudi za neodvisne vire za financiranje primerjalnega testiranja ključnih izdelkov ter informiranje in izobraževanje potrošnikov. Čas pa je tudi, da po dolgoletnih obljubah tudi pri nas uvedemo sistem izvensodnega reševanja potrošniških sporov, je menila Breda Kutin.

Pravica do varne in kakovostne hrane

Drugo pomembno področje pravic potrošnikov je področje pravice do varne in kakovostne hrane. Tu se na ZPS po besedah Marjane Peterman med drugim zavzemajo za ustanovitev samostojne agencije za varnost in kakovost hrane ter živil, ki bi zagotovila učinkovito delovanje ter tudi boljšo organizacijo na tem področju. V kolikor samostojna agencija ne bi bila mogoča, naj bo umeščena pod ministrstvo za zdravje, ne pod ministrstvo za kmetijstvo, ki hkrati ščiti interese kmetov.

Drugi ukrepi v tem delu med drugim vključujejo tudi uvedbo dajatev oz. takse na nezdrava živila, zbrani denar pa naj se nameni promociji zdravega načina prehranjevanja ali subvencioniranju živil z ustreznim prehranskim profilom. V ZPS pa se zavzemajo še za omejevanje in strog nadzor trženjskih sporočil, ki oglašujejo nezdravo hrano in so namenjena otrokom.

Na področju kakovostnega zdravstvenega varstva si na zvezi želijo, da bi se v predvolilnih programih strank znašla univerzalna pravica do zdravstvenih storitev, rešitve, ki bi zagotovile učinkovit sistem reševanja sporov v zdravstvu ter bi poskrbele, da bo zdravje državljanov na prvem mestu - ne pa na primer interesi oglaševalcev ali farmacevtskih lobijev, je pojasnila Kutinova.

Učinkovit, pregleden in varen trg finančnih storitev

Stranke, liste in gibanja bi si ob tem morala prizadevati tudi za učinkovit, pregleden in varen trg finančnih storitev. Opredeliti in poostriti bi morali nadzor finančnih nadzornikov, zagotoviti redne preglede trga in prepovedati ali omejiti prodajo finančnih storitev, za katere se ugotovi, da predstavljajo preveliko tveganje za potrošnike. Veliko preslabo v Sloveniji deluje tudi sistem informiranja in finančnega izobraževanja, problem pa so tudi nizki standardi izobrazbe oseb, ki prodajajo finančne produkte, ter plačilne spodbude, ki te osebe pogosto spodbujajo v favoriziranje produktov, ki za potrošnika niso optimalni, je pojasnil Boštjan Krisper.

Pri zagotavljanju varstva pravic potrošnikov v digitalnem svetu pa se ZPS po besedah Boštjana Okorna zavzema za poštenost, konkurenčnost in transparentnost na področju telekomunikacij - na primer brez nepotrebnih paketnih ponudb in pavšalnih plačevanj. Ravnovesje med pravicami intelektualne lastnine in pravicami potrošnikov mora biti primerno, hkrati pa mora biti več pozornosti namenjene varovanju zasebnosti in izobraževanju potrošnikov na tem področju.

Na ZPS so obljubili, da bodo predvolilne programe strank pregledali, kasneje pa nadzirali tudi njihovo izpolnjevanje.