Razširitev bo namreč zaradi zahtev EU o interoperabilnosti zahtevala tudi nadgradnjo frekvence z 2,45 na 5,8 GHz. To pa je pogoj za uvedbo cestninjenja v prostem prometnem toku. Prav takšna nadgradnja bi lahko postala ovira pri uvedbi cestninjenja z drugačno (tudi satelitsko) tehnologijo. Izvajalec bo namreč moral zagotoviti nemoten prehod s sedanjega na nov sistem cestninjenja. Na ministrstvu so v zadnjih tednih potekali intenzivni sestanki predstavnikov avtoprevoznikov in Darsa na temo razširitve uporabe ABC-sistema na tretji cestninski razred (triosna tovorna vozila in avtobusi). Ob tem naj opozorimo, da avtoprevozniki ne kažejo pretiranega navdušenja nad ABC-kartico. Dars jih je od uvedbe za četrti razred (gre za vozila z več kot tremi osmi in višino nad prvo osjo 1,30 metra ali več, katerih največja dovoljena masa presega 3,5 tone) oktobra lani do konca maja prodal vsega 2845.

To je ob dejstvu, da imajo samo slovenski avtoprevozniki v mednarodnem transportu okoli 30.000 tovornih vozil, izjemno malo. Nakup kartice pa avtoprevoznike ne zanima, ker so steze ponekod še vedno kombinirane, kar pomeni, da je mogoče cestnino plačevati tudi s kartico transporter, in ker ni jasno, kakšen bo novi model cestninjenja.

Zagato z nezanimivim ABC-cestninjenjem naj bi zdaj rešili kar z razdelitvijo brezplačnih kartic med avtoprevoznike do konca leta. "V tem času pričakujemo povečanje deleža uporabe, s tem pa večjo ekonomsko upravičenost uvedbe sistema na razredu R4 in možnost lažje razširitve tudi na razred R3. Po izteku tega obdobja bodo avtoprevozniki ABC-tablico morali vrniti ali pa jo plačati po ceni, po kateri je bila do uvedbe vinjet na voljo osebnim vozilom," so pojasnili na ministrstvu za promet. Nabavna cena ABC-kartice je 53 evrov, vozniki osebnih vozil pa so po subvencionirani ceni zanjo odšteli dobrih 16 evrov. Zdaj bo Dars kartice očitno subvencioniral tudi avtoprevoznikom.

Dokončne odločitve naj še ne bi sprejeli, je pa ministrstvo Dars že obvestilo o "sestanku glede realizacije zahtev iz dogovora med OZS in ministrstvom z dne 24. januar 2008, ki je potekal 9. junija 2009", so dejali na Darsu in poudarili, da podrobna navodila o projektu še čakajo.

Spomnimo, da je prejšnja vlada s spremembo akcijskega načrta odpravila postopen prehod v prosti prometni tok z nadgradnjo ABC-sistema (z uvedbo vinjet), kot razlog za to pa navedla monopolni položaj Traffic Designa v cestninjenju.

Kot potencialni interesenti za nov sistem cestninjenja so se lani pojavljali Logina, ki je za prometno ministrstvo testirala elektronsko cestninjenje v prostem prometnem toku, Ultrino podjetje Telargo, avstrijski Kapsch TrafficCom in nemški Satellic. Predstavniki slednjega so lani v Sloveniji iskali tudi slovenskega partnerja za skupni nastop na razpisu. Vsem slovenskim podjetjem so skupne le politične povezave: Logina je v delni lasti Istrabenza in Maksime Holdinga Igorja Bavčarja in člana SDS Petra Verbiča, Ultra v delni lasti predsednika Zares Gregorja Golobiča, lastnik podjetja Tomaž Kastelic pa je stric vodje kabineta predsednika vlade Boruta Pahorja Simone Dimic.

barbara.hren@dnevnik.si