Jedro spora je oglaševalska kampanja o varnosti v prometu, v kateri so opozorila o prehitri vožnji in vožnji pod vplivom alkohola zasnovana v obliki opozoril na cigaretnih škatlicah.

"Avtorji akcije Zdrava pamet smo neverjetno podobno akcijo Hiti počasi sprva sprejeli z navdušenjem, saj se nam je zdelo, da je Zdrava pamet končno ugledala luč dneva. Žalosti nas, da so avtorji akcije Hiti počasi počrpali delež proračunskega denarja za nekaj neverjetno podobnega, kot smo pred dvema letoma pripravili sami, in to s konceptom, ki proračuna ne bi obremenjeval," je v imenu skupine povedala Mateja Lavrič.

Medtem ko sta si akciji po obliki resda podobni, so denar za projekt Zdrava pamet svetuje prispevala podjetja in so jo avtorji ministrstvu za promet (MZP) ponujali brezplačno. Akcijo Hiti počasi je nato letos na javnem razpisu za slabih 154.000 evrov izbralo MZP.

"Pri naši kampanji Hiti počasi je tudi slepcu najbrž jasno, da smo prekopirali opozorila na cigaretnih škatlicah," je odgovoril na očitke predsednik uprave Tovarne vizij Iztok Aberšek in dodal: "Če se kdo lahko 'pritožuje', da smo posegli v njegovo avtorsko delo, je to neznani pisec, ki je za evropsko komisijo napisal opozorila na tobačnih izdelkih."

Sporočila na cigaretnih škatlicah so po njegovih besedah "parafrazirali", s čimer so prenesli "vse emocije in travme, ki jih ob branju teh nalepk doživljajo kadilci, na voznike, lastnike avtomobilov, ki so ob prehitri in tvegani vožnji prav tako lahko ubijalski produkt".

Na MZP so za pojasnilo prosili Bojana Žlendra iz Sveta za vzgojo in preventivo v cestnem prometu (SPV), ki deluje v okviru Direkcije RS za ceste. Ta je povedal, da jim je akcijo Zdrava pamet leta 2007 v imenu Fantoma predstavil Franci Smrdel in da so jo "dobro ocenili in jo podprli, a žal takrat nismo imeli denarja, da bi jo lahko tudi medijsko uporabili". Skupina Fantom je akcijo ponudila za predstavitev zakona o varnosti cestnega prometa, vendar po Žlendrovih besedah "ni bila usmerjena na hitrost, kar je bila tema javnega naročila".

Brez postopkov javnega naročanja "enostavno ni mogoče izpeljati tako obsežne akcije, ki združuje hkrati kreativni del in objavo v medijih," je dodal Žlender in opozoril, da bi nosilec akcije Zdrava pamet svetuje "lahko, tako kot vse druge agencije, kandidiral v postopku izbire". Sicer se je na razpis prijavilo šest oglaševalskih agencij.

Minister za promet Patrick Vlačič je bil včeraj zaradi uradnih dolžnosti v Rimu in dogodkov ni mogel komentirati.