Aktualni minister za notranje zadeve Gregor Virant je leta 2010 v Frankfurt in Skopje letel v poslovnem razredu z vozovnicami, ki jih Adria Airways po močno znižani ceni namenja svojim zaposlenim, njihovim družinskim članom in poslovnim partnerjem.

To dokazujejo izpiski elektronskih vozovnic. Te nam je Virant poslal po tistem, ko smo konec aprila razkrili, da je bil tudi sam med prejemniki cenejših letalskih vozovnic, ki so jih notranje službe Adrie uvrstile na končni seznam spornih letov. Z njimi je želel dokazati, da za posamezno vozovnico ni odštel manj kot 150 evrov, a njihova analiza dejansko razkriva, da je bil pri nakupih vozovnic vsaj v dveh primerih iz nepojasnjenih razlogov deležen enormnih popustov.

Je Gregor Virant letel kot uslužbenec Adrie?

Iz izpiskov je razvidno, da so vozovnice, s katerimi je Virant oktobra 2010 letel na progi Ljubljana–Skopje in Ljubljana–Frankfurt (na tej skupaj s soprogo Nano Brejc Virant in sinovoma), pri kategoriji »razred« označene s črko »R«. V Adrii so nam včeraj pojasnili, da označba »R« pomeni prodajni razred, namenjen za sedeže v poslovnem razredu letal. »Prodajni razred 'R' je namenjen brezplačnim vozovnicam ter vozovnicam po internem pravilniku in resolucijah Mednarodnega združenja za letalski promet (IATA),« so sporočili iz Adrie. Več virov nam je potrdilo, da z vozovnicami v prodajnem razredu »R« letijo zaposleni pri Adrii, in to izključno v službene namene. Od maja lani z njimi ne leti več niti vodstvo Adrie.

Gre za nov, tokrat daleč največji dokaz, da je Adria Airways v času, ko je njeno upravo vodil Tadej Tufek, Virantu pri kupovanju vozovnic omogočila privilegije in ugodnosti, kar je minister konec aprila javno zanikal. Prav prodajni razred »R« je namreč Virantu omogočil, da je vozovnice kupil zelo poceni. Za sedež v poslovnem razredu na povratnem letu do Skopja je odštel le 150 evrov, kar je več kot dvakrat ceneje od trenutne najnižje cene za ekonomski razred. Tudi povratni let do Frankfurta je štiri člane družine Virant skupno stal le 550 evrov. Za primerjavo: trenutna najnižja cena povratne vozovnice do Frankfurta v poslovnem razredu za eno osebo znaša skoraj 800 evrov. To pomeni, da bi morala družina Virant za vozovnice v redni prodaji skupno odšteti vsaj 3000 evrov.

Da je družina Virant v Frankfurt in nazaj v resnici letela v poslovnem razredu, so že v torek poročale Finance. Pri tem so se sklicevale na bralca, ki je Viranta z družino 1. novembra 2010 med 6. in 10. uro zjutraj opazil v čakalnici Lufthansinega poslovnega razreda na letališču v Frankfurtu. Na elektronski vozovnici, ki jo imamo v uredništvu, je omenjen isti datum, kot čas odhoda iz Frankfurta pa navaja uro 10.30. Virant na vprašanje, ali je letel v poslovnem ali ekonomskem razredu, ni odgovoril, po poročanju Financ pa je bil na istem letu tudi Virantov tast Miha Brejc s soprogo.

Kako bo Virant visok popust pojasnil Klemenčiču?

Za kako velik popust gre, dokazuje tudi podatek, da si potniki na vozovnice iz prodajnega razreda »R« ne morejo obračunati prepotovanih milj. Člani Miles & more, največjega programa zvestobe za pogoste letalske potnike, lahko milje zbirajo na domala vseh letih partnerskih letalskih prevoznikov, med katerimi je tudi Adria. Izjema so leti, ki so ali brezplačni ali kupljeni po posebnih, torej krepko nižjih tarifah. Pri združenju so nam potrdili, da sodi med te tudi vozovnica iz prodajnega razreda »R«.

Virant bo tako v naslednjih dneh moral odgovoriti na nova vprašanja o spornih letih – tudi komisiji za preprečevanje korupcije (vodi jo Goran Klemenčič), ki je od uprave Adrie Airways že konec aprila prejela vso dokumentacijo o zadevi. Za zdaj namreč ni jasno, kako je mogoče, da je bil Virant, ki je bil leta 2010 predsednik Zbora za republiko, član strokovnega sveta SDS in pogodbeni sodelavec Fakultete za upravo, upravičen do vozovnice, ki jo Adria izdaja svojim zaposlenim. Poleg tega, da Virant z nacionalnim letalskim prevoznikom po dostopnih podatkih ni nikoli poslovno sodeloval, velja opozoriti, da je bil let do Frankfurta povsem zasebne narave. Družina Virant se je namreč z njim odpravila na počitnice.

So bili leti za 150 evrov stalna praksa?

Virantova obramba pred očitki, da je z Adrio Airways letel krepko ceneje kot »običajni« potniki, je do zdaj temeljila na dveh točkah. Prvič, da je med letoma 2009 in 2011 z Adrio »letel okoli stokrat, nikoli pa ni zahteval niti pričakoval kakršnih koli privilegijev in ugodnosti«. In drugič, da »nobene vozovnice ni dobil zastonj«.

A če tega, da je Virant vozovnice dobil brezplačno, v Dnevniku nismo nikoli trdili (zapisali smo, da je Adria od posamezne vozovnice, ki jih je za 150 evrov prodajala družini Virant, dejansko prejela le slabih 34 evrov), je njegov argument, da ni pričakoval ugodnosti, na vse bolj trhlih temeljih. Nesporno dejstvo namreč je, da je moral Virant kot pogost gost na letališčih vedeti za velike razlike med rednimi in »njegovimi« cenami letalskih vozovnic.

Še več, vse kaže tudi na to, da so vozovnice, ki jih imamo v uredništvu, le vrh ledene gore spornih Virantovih letov. Omenjenega potovanja v Frankfurt namreč sploh ni na končnem seznamu spornih letov, ki so ga pripravili revizorji Adrie. To pa dopušča možnost, da je Virant vozovnice po ceni iz prodajnega razreda »R« kupil tudi za nekatere druge lete, in odpira vprašanje, ali je šlo pri letih za 150 evrov v poslovnem razredu za Virantovo stalno prakso.

Alenka Bratušek »pokriva« partnerja iz koalicije

Na seznamu za revizorje spornih letov je sicer mogoče najti le peščico letov: potovanje družine Virant v Pariz, let Nane Brejc Virant v Bruselj, ki je junija 2010 tja potovala s starši, še en njen let v Frankfurt, ki ga je osebno odobril Tufek, in eno od Virantovih potovanj v Skopje. Cene in okoliščin teh letov Virant še ni pojasnil. Tako denimo ni znano, koliko je odštel za letalske vozovnice do francoske prestolnice. Včeraj je sporočil le, da »je Adrio Airways zaprosil za izdajo kopij računov za letalske vozovnice, izdane na njegovo ime ali ime njegovih ožjih družinskih članov«. Dodal je še, da nam bo vpogled v račune omogočil, ko bo kopije prejel. Za nobenega od letov – z izjemo ene od poti družine Virant v Frankfurt – nam ni pokazal dokazil o plačilu. Adria Airways je sicer od štirih vozovnic, ki jih je za eno od poti v nemško mesto kupila družina Virant, po podatkih revizije skupaj prejela dobrih 140 evrov.

Z elektronske vozovnice Nane Brejc Virant za Bruselj, za katero je ta plačala 150 evrov, pa je razvidno, da je uvrščena v prodajni razred »N«, ki je po naših podatkih prav tako namenjen uslužbencem Adrie, a za lete v ekonomskem razredu za službene poti. Spomniti še velja, da so notranje službe Adrie pod drobnogled vzele še eno potovanje Virantovih v Frankfurt (iz februarja 2010), ki je prav tako skupno stalo le 550 evrov. Poročali smo že, da so uslužbenci Adrie Virantov popust pri treh od štirih vozovnic za Frankfurt »pokrili« s pojasnilom, da je šlo za poslovno sodelovanje Adrie z ljubljanskim hotelom Park, kjer je bila takrat kot tržnik zaposlena oseba z imenom Gregor Virant. Ta je bila do popustov upravičena, uslužbenci Adrie Airways pa so nato njeno ime v revizijskem postopku konec lanskega leta očitno zlorabili za utemeljitev nižjih cen, ki jih je bil deležen Gregor Virant – aktualni minister.

Bratuškova Virantovih letov ne komentira

Četudi Virant trdi, da v času spornih letov ni bil javni uslužbenec, s čimer se bo verjetno branil tudi v postopku pred KPK, velja opozoriti, da gre pri privilegijih pri podjetjih, ki so v večinski lasti države, tudi za dvome o sami integriteti osebe, ki zaseda položaj ministra oziroma ga je zasedala tudi pred spornimi leti. To pa je pojem, ki ni vezan na mandat, ampak na značajske lastnosti osebe na funkciji: celovitost, skladnost, pristnost, poštenost in verodostojnost. Prav Virant je sicer v slovensko politiko »uvozil« etični kodeks. Tega je uveljavil kot minister za javno upravo v času prve vlade Janeza Janše, k podpisu kodeksa pa je kot predsednik državnega zbora decembra lani pozval tudi poslance.

Iz kabineta Alenke Bratušek so nam že konec aprila na več vprašanj glede Virantovih letov, med drugim, ali bo ministra pozvala, da predloži dokazila o plačilu vozovnic, odgovorili, da predsednica vlade navedb iz medijev ne komentira.