Po mnenju računskega sodišča je bil sistem nadzora nad varnostjo živil v obravnavanem obdobju - od leta 2010 do konca leta 2012 - na splošno skladen z zahtevami in operativnimi merili, ki jih predpisuje evropska uredba.

Nekatere pomanjkljivosti

Vendar pa nekatere pomanjkljivosti, ki jih je ugotovila revizija, zmanjšujejo učinkovitost uradnega nadzora in bi jih bilo treba odpraviti. S tem bi namreč dobili zanesljivejša zagotovila, da nosilci živilske dejavnosti učinkovito izpolnjujejo zakonodajo in da je varnost živil zagotovljena, navaja računsko sodišče.

Po mnenju računskega sodišča ministrstvo še ni vzpostavilo vseh pogojev, ki so potrebni za učinkovito izvajanje nalog in sodelovanje na področju neodvisnih in znanstvenih ocen tveganja.

Ministrstvo je po prevzemu pristojnosti od ministrstva za zdravje vladi predlagalo, da razveljavi uredbo, ki je pravno urejala področje neodvisnih znanstvenih ocen tveganja, hkrati pa z novo uredbo, ki jo je predlagalo vladi, ni sistemsko uredilo delovanja interdisciplinarnih skupin, vzpostavilo mreže strokovnjakov, ki se lahko vključujejo v izdelavo ocen, in opredelilo meril kakovosti za zagotavljanje pravočasnih, kakovostnih in neodvisnih ocen tveganja.

Uradni nadzor ni temeljil v celoti na tveganjih ...

Računsko sodišče med drugim ugotavlja, da ministrstvo poleg tega ni vzpostavilo celovitega pristopa za spremljanje in obvladovanje morebitnih dolgoročnih tveganj za zdravje prebivalcev na nacionalni ravni, prav tako pa tudi ni vzpostavilo postopkov za prepoznavanje nepričakovanih tveganj.

Ministrstvo ni izdelalo večletnega nacionalnega načrta uradnega nadzora, tudi ni opredelilo jasnih in merljivih ciljev uradnega nadzora, da bi bilo mogoče spremljati napredek pri doseganju ciljev.

Uradni nadzor ni temeljil v celoti na tveganjih. Pristojni organi so razvili različne sisteme za kategorizacijo tveganj, vendar pa so obstajala tudi področja uradnega nadzora, za katera sistemi še niso bili v celoti razviti. Tudi strategije vzorčenja niso bile v vseh primerih in na vseh področjih jasno in pregledno opredeljene.

Ministrstvo po prevzemu pristojnosti ni vzpostavilo ustreznega sodelovanja med pristojnimi organi znotraj ministrstva, zato niso bile izkoriščene priložnosti za učinkovitejše načrtovanje in izvajanje uradnega nadzora.

Uradni nadzor se na nekaterih področjih ni izvajal v načrtovanem obsegu in pogostosti, kar pomeni, da skladnosti z živilsko zakonodajo in varnosti živil ni bilo mogoče potrditi s tako zanesljivostjo, kot je bila predvidena v programih dela.

Za nekatera področja nadzora niso bili vzpostavljeni ustrezni informacijski sistemi, ki bi zagotavljali natančne podatke, tako da bi bilo mogoče ocenjevati uspešnost nadzora. Notranji presojevalci še niso ustrezno ocenili primernosti uradnega nadzora, zato ni znano, ali je bila načrtovana ureditev primerna in zmožna zagotoviti ustrezna jamstva za varnost končnih proizvodov in za skladnost z drugimi zahtevami relevantne zakonodaje. Poleg tega sistema notranje presoje tudi še niso pregledali neodvisni presojevalci.

Ministrstvo ni celovito pravno uredilo postopkov za registracijo novih obratov, zato veterinarska uprava ni imela pravne podlage za kaznovanje nosilcev živilske dejavnosti, če ti svojih obratov ne bi registrirali.

S prenosom pristojnosti je nastala tudi dodatna administrativna ovira, saj so se morali obrati prodaje na drobno, če so prodajali živila rastlinskega in živalskega izvora, registrirati v dveh različnih registrih istega ministrstva, poleg tega ministrstvo ni vzpostavilo enotne vstopne točke za vse vloge.

Ministrstvo ni pregledno določilo pristojnih organov in njihovih pristojnosti na področju uradnega nadzora nad varnostjo živil, zato se je za nosilce živilske dejavnosti in za potrošnike zmanjšala preglednost nad delovanjem pristojnih organov.

Ministrstvu naložili, da predloži odzivno poročilo

Računsko sodišče je ministrstvu naložilo, da predloži odzivno poročilo, v katerem mora izkazati načrte aktivnosti za izvedbo popravljalnih ukrepov.

Ti se nanašajo na pripravo novega ali dopolnitev obstoječega predpisa o celoviti ureditvi področja ocen tveganja, na dopolnitev predpisov, ki urejajo registracijo živilskih obratov, na odpravo administrativnih ovir, povezanih z registracijo, na vzpostavitev spremljanja doseganja letnih ciljev uradnega nadzora, na pripravo strategije za izvajanje uradnega nadzora nad obrati prodaje na drobno, na presojo uspešnosti in primernosti uradnega nadzora in na izdelavo celovite strategije komuniciranja o tveganjih.

Računsko sodišče je ministrstvu podalo tudi več priporočil za učinkovitejše sodelovanje in izvajanje nalog na področju neodvisnih, znanstvenih ocen tveganja in za učinkovitejše izvajanje uradnega nadzora.

Računsko sodišče v revizijo ni vključilo reorganizacije na ministrstvu, ki je v začetku letošnjega leta ustanovila Upravo RS za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin. Ocenilo je namreč, da bi bilo zgolj na podlagi nekajmesečnega delovanja uprave še prezgodaj izrekati mnenje o učinkovitosti njenega poslovanja.