Glede sodelovanja slovenskih vojakov v mednarodnih operacijah in misijah je Jakič, sicer poslanec PS, poudaril, da je kritičen do napotitve misije EU v Mali in tudi do podaljšanja Natove mirovne operacije v Afganistanu. "Zanimivo je, da se ne vprašate, kaj je s tistimi 11 državami članicami EU, ki se niso pridružile misiji v Maliju," je dejal članom odbora in dodal, da bo naredil vse, kar bo lahko, da bo DZ odločal o vseh odhodih vojske v tujino.

"Mi ne odločamo o napotitvi Slovenske vojske, ampak o udeležbi Slovenije v mirovni misiji," je povedal Jakič in dodal, da se sicer glede omenjenih operacije oziroma misije zaveda, da so bili sprejeti sklepi in zaveze. Kar se tiče misije Isaf v Afganistanu Slovenska vojska tam ostaja do konca leta 2014, ob tem pa je Jakič napovedal, da bo vladi predlagal "takojšen začetek priprav na umik", da bi bila Slovenija ena prvih, ki bi se umaknila, glede sodelovanja v civilnem delu misije po letu 2014 pa kandidat namerava sprožiti strokovno razpravo o tem.

"Ne dovolim si, da gazite po meni," pa je znova odgovarjal na očitke, da naj bi v devetdesetih letih prejšnjega stoletja nasprotoval Slovenski vojski. Poudaril je, da se je treba postaviti v čas, v katerem je bila Slovenija takrat, spomnil pa je tudi na predosamosvojitveni program takratne stranke Demos, ki je glede vojske po Jakičevih besedah zapisala, da si bo na področju obrambe "demokratična opozicija Slovenije prizadevala, da Slovenija postane demilitarizirano območje".

Glede očitka, da je Jakič »žalitev oziroma sramota« za SV, ker je podpisnik mirovniške deklaracije, pa je dejal, da si sam šteje v čast, da je takrat podpisal to deklaracijo. »Nismo sramota in žalitev mirovniki devetdesetih, sramota in žalitve so prekupčevalci z orožjem v času osamosvojitvene vojne,« je poudaril in izrazil upanje, da današnje zaslišanje na odboru ne bo »poligon za strelske vaje med koalicijo in opozicijo«.

Število zaposlenih v javnem sektorju je treba zmanjšati

Virant je kot najbolj prioritetno, akutno vprašanje na področju javnega sektorja izpostavil vprašanje mase plač v javnem sektorju. Napovedal je takojšen dialog s sindikati in oblikovanje vladne pogajalske skupino, kakor tudi koordinacijske skupine ministrov, ki bodo pokrivali javni sektor. Po njegovi oceni je z intenzivnimi pogajanji, ki bodo temeljila na medsebojnem zaupanju, sporazum mogoče doseči v mesecu dni. Prepričan je, da je treba število zaposlenih v javni upravi in javnem sektorju zmanjšati. Zatrdil pa je, da si bo prizadeval za povečanje mase sredstev za nagrajevanje delovne uspešnosti.

Pri upravnih zadevah je izpostavil področje izbrisanih. Spomnil je na sodbo Evropskega sodišča za človekove pravice in rok za pripravo zakona o odškodninski shemi, ki se izteče 26. junija letos. To delo namerava pospešiti.

Pri pregonu gospodarskega kriminala in korupcije ne bo »svetih krav«

Kot eno od prioritet si je Virant zastavil tudi boj proti gospodarskemu kriminalu in korupciji. »Tukaj ne sme biti in ne bo nobenih izjem, nobenih svetih krav,« je poudaril in dodal, da se je treba lotiti boja proti korupciji na vseh ravneh, tudi na ravni politične elite, v podjetjih, kjer ima država prevladujoč vpliv, v bankah, pri javnih naročilih v zdravstvu, na področju managerskih prevzemov in izčrpavanja podjetij, utajevanja davkov, pranja denarja in nezakonitega odtekanja denarja v tujino.

Pikalo zlasti o področju izobraževanja

Člani matičnega odbora DZ so končali z zaslišanjem kandidata za ministra za izobraževanje, znanost in šport Jerneja Pikala in ocenili, da je bila njegova predstavitev ustrezna. Z 11 glasovi za in šestimi proti so tako sprejeli mnenje, da je primeren za kandidata. Med zaslišanjem so bila izpostavljena predvsem vprašanja na področju izobraževanja.

Odbor bo v skladu s sprejetim mnenjem pripravil poročilo, ki ga bo v okviru poslovniškega roka poslal predsedniku DZ Janku Vebru in mandatarki za sestavo nove vlade Alenki Bratušek.

Med zaslišanjem je poslanke in poslance zanimalo predvsem področje izobraževanja in raziskovanja. Tako je Pikalo glede odnosa do trenutnih zakonskih predlogov dejal, da se z njimi lahko nadaljuje, če bodo strokovna javnost in vsi deležniki za to. Treba pa je premisliti in pogledati, v čigavem interesu so ti predlogi in kaj z njimi pridobimo, če sploh kaj, je poudaril.

Pomen dialoga

Znova je opozoril na pomen dialoga, da bodo rešitve usklajene s stroko, preden pridejo v odločanje v DZ. Tudi glede združevanja zavodov je poudaril, da je za to, če bo strokovno utemeljeno, o združevanju šol pa je poudaril še, da je »proti rokohitrskemu združevanju, razdruževanju ali kakor koli«.

Glede področja raziskovalne dejavnosti je kandidat izpostavil potrebo po jasni opredelitvi vsebinskih prioritet in ciljev ter pospeševanju aktivnosti v raziskavah in razvoju.

Grilc prepričal z izčrpnostjo programa

Matični odbor DZ je kandidata za ministra za kulturo Uroša Grilca z 11 glasovi za in sedmimi proti ocenil kot ustrezno. Grilc je poslance prepričal z izčrpnostjo svojega programa in poznavanjem kulture v ključnih segmentih. Med ključne naloge na novo vzpostavljenega ministrstva za kulturo je uvrstil, da bo v dveh mesecih po nastopu mandata v ponovno javno razpravo dan osnutek Nacionalnega programa za kulturo (NPK) (2013-2016) in osnutek sprememb krovnega zakona v kulturi, v nadaljnji postopek pa osnutek Nacionalnega programa za jezikovno politiko 2012─2016.

V treh mesecih po nastopu mandata se namerava Grilc lotiti tudi zakona o varstvu kulturne dediščine in zakona o arhivih ter v šestih mesecih preveriti potrebo po oblikovanju področnih zakonov, med drugim na področju uprizoritvenih umetnosti ali muzejev.

Kulturi se mora vrniti ugled

V predstavitvi svojega programa je Grilc izpostavil potrebo, da se kulturi vrne ugled, da bo razumljena kot dejavnik razvoja in ne le kot nepotreben strošek. Poudaril je pomen priznavanja različnih estetskih praks in dejavnikov v polju kulture in pomembnost dostopnosti kulture na celotnem območju Slovenije.

Proračun za kulturo je po Grilčevih besedah znan, se bi pa kot minister prizadeval, da bi se proračun za kulturo okrepil. Poleg tega se mora kultura povezovati tudi z drugimi resorji in tako povezovati vire financiranja.

Problematike RTV Slovenija, medijev in še nekaterim drugim tem pa se, kot je pojasnil Grilc, v svojem programu ni dotaknil, saj sprememba z njimi povezane zakonodaje bistveno presega leto dni, kolikor časa naj bi minilo, da gre morebitna nova vlada po zaupnico v parlament.

Pličanič za povrnitev občutka pravičnosti

Po predstavitvi na skupni seji odborov DZ za pravosodje, javno upravo in lokalno samoupravo ter za notranje zadeve je zeleno luč dobil tudi kandidat za pravosodnega ministra Senko Pličanič. Podprlo ga je 12 članov odbora za pravosodje, štirje so bili proti. V odboru za notranjo politiko je prepričal sedem članov, trije so mu podporo odrekli.

Pličanič je na današnji predstavitvi napovedal, da bo temeljno poslanstvo njegovega mandata, če bo ponovno postal minister, povrnitev občutka pravičnosti. Zavzemal se bo za poenostavitev procesne zakonodaje, nove gradbene projekte in racionalizacijo dela sodišč.

Delal bo hitro, a kakovostno

Pličanič je napovedal, da bo delal hitro, a kakovostno. Precej zakonskih sprememb, med njimi tudi insolvenčno zakonodajo, pa so po njegovih besedah pripravili že ob izteku njegovega prejšnjega mandata.

Zaveze v koalicijski pogodbi na področju pravosodja so po njegovim besedah skrbno izbrane in v veliki meri jih je predlagal sam. Predlagal pa je tiste, ki so po njegovem mnenju nujno potrebne in za katere je presodil, da so tudi v resnici realno izvedljive v letu dni. Pri tem pa ugotavlja, da vrsta sprememb ne bo pomagala, če na strani sodstva ne bo pripravljenosti, da jih v praksi tudi implementira, zato je treba s sodstvom o tem doseči dogovor.

Po Pličaničevem mnenju je treba doseči boljšo in bolj učinkovito pravno državo, največjo odgovornost za spremembo stanja v sodstvu pa ima prav sodstvo samo. Zato si želi redne in odprte komunikacije s predstavniki vseh področij pravosodnega sistema.

Stepišnik: Črpanje sredstev EU, prezadolženo gospodarstvo in izboljšanje zakonodaje

Odbor DZ za gospodarstvo je predstavitev kandidata za ministra za gospodarski razvoj in tehnologijo Stanka Stepišnika danes z devetimi glasovi za in šestimi proti ocenil kot primerno. Stepišnik si bo v primeru izvolitve med drugim prizadeval za sanacijo prezadolženega gospodarstva.

Stepišnik je v predstavitvi pred matičnim odborom DZ izpostavil tri ključne prioritete, ki jih bo zasledoval v primeru izvolitve za ministra. Prizadeval si bo za bolj učinkovito črpanje sredstev EU, sanacijo prezadolženega gospodarstva in izboljšanje zakonodaje, kot je insolvenčna.

Stepišnik je poudaril, da je treba najti ravnotežje med zniževanjem javnofinančnega primanjkljaja in spodbujanjem gospodarske rasti. "Če delaš samo na prvem in preveč zarežeš, potem se pozna tudi na gospodarski rasti," je dejal in dodal, da kolikor je močno gospodarstvo, toliko imamo močno tudi socialo.

Matični odbor ocenil Gantarjevo predstavitev kot primerno

Odbor DZ za zdravstvo je po zaslišanju kandidata za ministra za zdravje Tomaža Gantarja z osmimi glasovi za in enim proti sklenil, da je njegova predstavitev ustrezna. Gantar med vrednote postavlja široko dostopno javno zdravstvo, ki temelji na solidarnosti in pravičnosti. Poudarja tudi potrebo po ukrepih za stabilizacijo financiranja zdravstva.

Na vprašanje, zakaj so v koalicijski pogodbi omenjeni le kratkoročni ukrepi in ne reforma, je Gantar pojasnil, da je bila koalicijska pogodba na področju zdravstva usmerjena predvsem v oblikovanje nujnih ukrepov, ki bi zagotovili normalno delovanje bolnišnic. Ob tem je izpostavil težave z dobavo zdravil bolnišnicam, roki plačil naj bi segali tudi do šest mesecev.

Kot ustrezne kratkoročne ukrepe je navedel širjenje prispevne stopnje, medtem ko se mu dvig prispevne stopnje in izenačitev prispevnih osnov ne zdita ustrezna. "Velja pa pogledati, kje bi se dalo kakšen prispevek več dobiti," je dejal in dodal, da nekateri s prikazovanjem nižjih prihodkov plačujejo premalo prispevkov.

Glede spremembe dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja je dejal, da bo treba ločiti tiste zdravstvene storitve, ki bodo financirane le iz obveznega zdravstvenega zavarovanja, in tiste, ki bodo bodo krite iz dopolnilnega.

Vendar je se zavzema, da bi najprej sprejeli zakon o zdravstveni dejavnosti, kjer bodo iskali vse možne racionalizacije in reorganizacije, ter šele potem posegli v zakon o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju. Zakon o zdravstveni dejavnosti je sicer že pripravljen in ga bo ministrstvo po njegovih besedah predstavilo v kratkem.

Židan s predstavitvijo prepričal odbor za kmetijstvo in okolje

Odbor DZ za kmetijstvo, gozdarstvo, prehrano in okolje je predstavitev kandidata za ministra za kmetijstvo in okolje Dejana Židana danes z 10 glasovi za in šestimi proti ocenil kot ustrezno. Židan si bo v primeru izvolitve prizadeval za kontinuiteto na ministrstvu, velik izziv pa bodo predvsem težave na področju okolja.

Židan je v predstavitvi pred matičnim odborom izpostavil velike težave okoljskega dela ministrstva, ki so po njegovem mnenju "strahovite".

Ob tem je opozoril, da je okoljski del ministrstva skrbnik pomembnega dela kohezijskih sredstev ter da se ta sredstva z naslednjim finančnim obdobjem manjšajo.

Evropska komisija na področju okolja proti Sloveniji vodi 30 postopkov, kar po Židanovem mnenju ogroža tudi proračun. Opozoril je tudi na problematiko industrijskih emisij, trdih delcev v zraku, zmanjševanje emisij toplogrednih plinov, pri vodah pa izpostavil, da bi tu potrebovali poseben direktorat.

Pri kaznih je pojasnil, da se v primeru pavšalnih kazni zneski gibljejo od 600.000 evrov do treh milijonov evrov za en postopek. Evropsko sodišče pa lahko odloči o dnevni denarni kazni, kjer lahko Slovenijo doleti od 606 evrov do 37.000 evrov na dan.

Na področju kmetijstva je napovedal kontinuiteto na področju hrane, kjer so bili postavljeni novi temelji z resolucijo Zagotovimo si hrano za jutri. "Vsak evro, ki gre v domačo hrano, poganja gospodarsko aktivnost v domači državi, vsak evro za hrano iz tujine pa dodaja k rasti v drugih državah," je izpostavil Židan.

Ob tem je poudaril, da kodeks dobrih praks v prehranski verigi nima dovolj učinka. Židan sicer želi, da se sektor varne hrane uredi kot enoten sektor in da uprava za varno hrano dobi nadzor nad celotno verigo.

Pri skrbi za kmetijska zemljišča je Židan izpostavil, da je treba končno določiti trajna kmetijska zemljišča v Sloveniji. Ne želi pa, da je ministrstvo za kmetijstvo in okolje odgovorno tudi za turizem.

Poslanci nove koalicije so bili zadovoljni, da je imel Židan že veliko izkušenj na področju kmetijstva, obenem pa so bili prijetno presenečeni, da je predstavitev začel z okoljskimi tematikami. Nova opozicija je izpostavljala, da bi bilo bolje, če bi Židana sprejemali kot kandidata po volitvah.