Ukinitev carinskega nadzora na meji ne pomeni, da zastojev na meji ne bo več. Schengenska meja se namreč še ne bo premaknila, zato bo za potnike in voznike še veljala slovensko-hrvaška policijska kontrola, ki pa bo na večini mejnih prehodov skupna, je na novinarski konferenci v Ljubljani pojasnil generalni direktor Carinske uprave RS Rajko Skubic.

Ob prehodu meje s Hrvaško pa potnikom ne bo treba več prijaviti gotovine, ne bo več nadzora nad prenosom hišnih živali, rastlin, živil in podobno. Kljub temu pa bo na potovanju treba upoštevati prepovedi in omejitve glede posesti in prenosa drog, psihotropnih snovi, orožja, streliva, pirotehničnih sredstev in predmetov kulturne dediščine, pojasnjujejo na Cursu.

Med novostmi, ki bodo začele veljati 1. julija, je tudi ta, da potniki s prebivališčem v EU ob nakupu blaga na Hrvaškem ne bodo več upravičeni do vračila DDV, enaka ugodnost pa bo prenehala veljati tudi za Hrvate.

Carina ne bo ostala brez dela

Ukinjanje carinskega nadzora na meji s Hrvaško pa ne pomeni, da bo carina ostala brez dela, je opozoril Skubic. Ostaja še kar nekaj mejnih prehodov, ki jih bodo cariniki nadzorovali, to so mejni prehodi na treh mednarodnih letališčih, na morskih mejnih prehodih ter na carinski pošti v Ljubljani, kjer se carinijo poštne pošiljke za fizične osebe.

Ostajajo pa tudi vse ostale glavne carinske naloge, kot so carinjenje uvoženega blaga, obračun uvoznih dajatev, kontrola prepovedi in omejitev s ciljem zaščite prebivalstva - torej vnosa nevarnih snovi in predmetov, drog in podobno. Ostaja tudi naloga varovanja kulturne dediščine in intelektualne lastnine ter zaščita redkih in ogroženih živalskih in rastlinskih vrst, je poudaril Skubic. Slovenska carina med drugim tudi pobira trošarine in zbira statistične podatke za promet med državami EU.

Čeprav na meji med Slovenijo in Hrvaško ne bo več carinskega nadzora, pa ostaja skupina izdelkov, za katere še ostaja velik nadzor, in to so trošarinski izdelki. Mednje sodijo tobačni izdelki, alkohol ter goriva. Omejitve za prenos večjih količin teh izdelkov še ostajajo, opozarja Skubic. Tako na primer lahko iz Hrvaške po 1. juliju v Slovenijo vsak za lastno uporabo prepelje največ 800 kosov cigaret, 10 litrov žganja ali 110 litrov piva.

Status pa bodo morali urediti tudi lastniki počitniških prikolic, plovil in vozil na Hrvaškem. Za vsa vprašanja v zvezi s postopkom ureditve statusa Skubic poziva, naj se lastniki obrnejo na Curs.

Pomembne spremembe bodo po 1. juliju veljale tudi za podjetja

Blago, ki bo v Slovenijo prispelo prek hrvaške meje, se bo na primer lahko ocarinilo že na Hrvaškem. Če bo podjetje želelo blago sprostiti v prost promet v Sloveniji, pa bo moralo ob vstopu v carinsko območje EU začeti tranzitni postopek. Podobno velja za izvoz.

Spremembe pa ob vstopu Hrvaške v EU ne čakajo le slovenskih državljanov in podjetij, pač pa tudi Curs. Skubic je poudaril, da so se na uradu na to pripravljali že pet let. V tem času so med drugim racionalizirali in na minimum zmanjšali ekipe na mejnih prehodih, v pričakovanju vstopa Hrvaške so carinike za mejne prehode tudi zaposlovali za določen čas in pridobivali nove naloge.

Čeprav Skubic ocenjuje, da bo zaradi teh ukrepov prehod izpeljan "precej neboleče", pa brez odpuščanja vendarle ne bo šlo. Brez dela bo ostalo 75 sodelavcev, ki so bili zaposleni kot cariniki za določen čas. Teh ljudi carinska uprava ne more zaposliti na novo, saj je zaposlovanje v javni upravi strogo omejeno, ob tem pa bi morali za vsako zaposlitev objaviti razpis, tako da dosedanjim sodelavcem ne bi mogli zagotoviti, da bodo najbolj uspešni kandidati, pojasnjuje direktor.

Pomembna bo tudi sprememba za 55 zaposlenih na carinski upravi, ki bodo prezaposleni na Davčni urad RS (Durs), še kakih 50 sodelavcev carinske uprave pa se o prezaposlitvi pogovarja z drugim državnimi organi. Curs ima trenutno 1650 zaposlenih, po 1. juliju pa naj bi jih imel 1455.

Carinska in trošarinska kazniva dejanja se bodo še povečala

Med novimi nalogami, ki jih je že ali jih še bo prevzel Curs, pa je Skubic med drugim izpostavil izvršbe za nedavčne terjatve, nadzor nad vinjetami ter nadzor nad zaposlovanjem in delom na črno. Naloge na slednjem področju naj bi Curs prevzel z zakonom o delu na črno, ki je padel na referendumu, vlogo uprave pri preprečevanju dela na črno pa predvideva tudi nov predlog zakonodaje za to področje.

Z namenom izvajanja teh nalog bo Curs tudi okrepil svoje mobilne ekipe, in sicer iz 80 na 170 ljudi. Te ekipe bodo opravljale nadzor nad delom na črno, sečnjo, uporabo vinjet ter izvajale notranjo kontrolo za preprečevanje carinskih in trošarinskih kaznivih dejanj. »Ocenjujemo, da se bo število teh dejanj zaradi tega, ker bo kontrola na mejnem prehodu ukinjena, še povečalo,« je pojasnil Skubic.

Konkretno bodo cariniki v noči na 1. julij zaklenili svoje prostore, odstranili table in predali prostore prihodnjim uporabnikom, v največji meri bodo to policisti. Skubic bo vstop Hrvaške v EU dočakal na Obrežju, kjer se bo, kot je še poudaril, kolegom zahvalil za »res dobro, kakovostno delo«. Sicer pa je prepričan, da kljub spremembam slovensko carino čaka lepa prihodnost.