Na posameznih oglaševalskih mestih v slovenskih vlakih so se v zadnjem času pojavila obvestila o pravicah potnikov. Marsikdo je ob tej priložnosti prvič izvedel, da so mu Slovenske železnice v nekaterih primerih zaradi zamud vlakov dolžne vrniti del vrednosti vozovnice. Slaba novica za potnike je, da so pogoji za povračilo kupnine precej rigorozni.

Ob napovedanih več kot enournih zamudah imajo potniki pravico do povračila celotne vrednosti vozovnice, če se odpovedo nameravanemu potovanju. To lahko storijo tudi med vožnjo, v tem primeru pa jim prevoznik povrne le razliko za pot, ki je niso opravili. Če vlaki nenapovedano zamujajo več kot eno in manj kot dve uri, so potniki upravičeni do povrnitve četrtine plačane vozovnice, pri nenapovedanih zamudah, daljših od dveh ur, pa do povrnitve polovice cene vozovnice.

Če je vozovnica stala manj kot štiri evre, se lahko obrišete pod nosom

A tukaj se zaplete. Slovenske železnice v skladu s splošnimi pogoji prevoza potnikov po železnici niso dolžne povrniti zneskov, nižjih od štirih evrov. To pomeni, da potniki, ki z vlakom premagujejo krajše razdalje, ne bodo upravičeni do povrnitve dela kupnine, čeprav bodo zaradi zamude vlaka imeli enake preglavice kot tisti, ki potujejo dlje. Predstavnik za stike z javnostmi Slovenskih železnic Marko Tancar je povedal, da je družba to pravilo povzela po določbah mednarodnega železniškega transportnega odbora, vendar ni znal povedati, kaj je bil vsebinski razlog, da so to povzeli.

Slovenske železnice v skladu s splošnimi pogoji niso dolžne povrniti stroškov nenapovedanih zamud, ki so posledica okoliščin, ki niso povezane z železniškim prometom. To so na primer vremenske razmere, krivda potnika, prometne nesreče, stavke, o kateri so bili potniki na primeren način obveščeni. Poleg tega Slovenske železnice za zamudo niso odgovorne niti v primeru, če je nastala zunaj območja članic EU, Norveške in Švice.

Potniki, ki želijo zaradi zamude del denarja nazaj, morajo po Tancarjevih besedah v dveh mesecih po koncu vožnje na Slovenske železnice pisno nasloviti zahtevo za vračilo. K temu morajo priložiti tudi originalno vozovnico in druge uporabne dokumente, kot je na primer potrdilo o zamudi, ki ga bodo Slovenske žlezice izdale na zahtevo potnika. Na evropskem potrošniškem centru pa potnikom svetujejo, naj izrecno zahtevajo vračilo v gotovini, da jim železnice ne bi zneska izplačale v obliki bonov ali drugih ugodnosti.

Od Logatca do Ljubljane v mesecu in pol nikoli točno

Glede na veliko število omejitev in na dejstvo, da mnogi potniki doslej niso poznali svojih pravic, ni presenetljivo, da so Slovenske železnice lani del denarja vrnile zgolj 144 potnikom, z vlaki pa so prepeljale kar 15,5 milijona ljudi.

Po podatkih Slovenskih železnic vlaki v Sloveniji v povprečju na vsakih 100 kilometrov pridelajo 2,6 minute zamude. A so zgovorne tudi izkušnje tistih, ki se pogosto vozijo z vlakom. Urška Štimec je na spletnem portalu Metina lista objavila zamude vlaka na progi Logatec–Ljubljana. V enem mesecu in pol niti jutranji niti popoldanski vlaki, s katerimi je potovala, niso prišli točno na končno postajo. Zamujali so od pet minut do pol ure. S Slovenskih železnic nam povprečne letne zamude na vlak niso posredovali, povedali so le, da so večinoma posledica zamud vlakov iz tujine in vzdrževanja železniške infrastrukture, ki je v lasti države.