Mož in žena, oba stara več kot 50 let, sta ob stečaju podjetja hkrati izgubila službo, se kot brezposelni osebi prijavila na zavod za zaposlovanje in se vključila v prostovoljno pokojninsko zavarovanje. Eden pod šifro 207, ker je prinesel potrdilo zavoda za zaposlovanje, da je prijavljen v evidenco brezposelnih oseb. Drugi pod šifro 212, ker so mu pristojni svetovalci razložili, da je zanj to celo bolje, saj se mu ne bo treba odjaviti iz prostovoljnega zavarovanja, če bi ga na zavodu iz kakršnega koli razloga izbrisali iz evidence brezposelnih. Oba sta za zavarovanje plačevala enak znesek in za to dobila enake pravice, dokler ju prejšnji teden nista presenetili različni položnici – tisti s šifro 212 mora plačati približno 190 evrov premije, drugi s šifro 207 okoli 60 evrov.

Število zavedenih še ni znano

O takšnih skorajda identičnih izkušnjah pripovedujejo mnogi bralci, ki so se v teh dneh obrnili na nas in ne morejo verjeti svojim ušesom. Obljube, da jim bo aprilski popravek sicer še sveže pokojninske zakonodaje (ZPIZ-2) prinesel znižanje premije za prostovoljno pokojninsko zavarovanje nazaj na raven pred letošnjo uveljavitvijo ZPIZ-2, so se pri njih izkazale za prazne. »Ves čas so govorili, kako bodo s spremembo zakonodaje poskrbeli za brezposelne. To je bilo čisto zavajanje,« je bil razočaran eden od njih. Koliko je takšnih brezposelnih, ki so bili na zadnji dan lanskega leta vključeni v prostovoljno pokojninsko zavarovanje in hkrati prijavljeni v evidenco brezposelnih oseb na zavodu za zaposlovanje, pa kljub temu niso upravičeni do znižanega prostovoljnega prispevka, nam na ZPIZ včeraj niso znali povedati. So pa zapisali, da je bilo na zadnji dan lanskega leta v prostovoljno pokojninsko zavarovanje vključenih približno 26.500 oseb, od tega je do nižje premije upravičenih okoli 7000 prostovoljnih zavarovancev.

Samo ti so se namreč v prostovoljno pokojninsko zavarovanje vključili kot brezposelne osebe po 7. alineji 1. odstavka 34. člena starega pokojninskega zakona (ZPIZ-1) in prejeli šifro 207 za ožji obseg pravic oziroma 107 za širšega. Toda kot potrjujejo tudi na ZPIZ, so se brezposelni še posebej številčno v prostovoljno zavarovanje vključevali tudi po 3. odstavku 34. člena ZPIZ-1, po katerem so se v prostovoljno shemo v roku šest mesecev po prenehanju obveznega zavarovanja lahko vključili tudi državljani, ki so bili v zadnjih 10 letih najmanj 5 let vključeni v obvezno zavarovanje. Kajti razlik med premijami in pravicami zaradi različnih šifer do zdaj ni bilo.

»Lani mi je svetovalka na zavodu za zaposlovanje dejala, naj se v prostovoljno zavarovanje vključim po 3. odstavku. Na zavodu za pokojninsko zavarovanje sem se pozanimala, če je s tem kaj narobe, pa so mi rekli, da je tako še bolje, ker na zavodu za zaposlovanje radi izpisujejo ljudi iz evidenc in potem ne bi imela več pravice do prostovoljnega zavarovanja. Tam sem še vedno prijavljena kot brezposelna, pravice do nižjega zneska pa nimam,« pripoveduje razočarana bralka. In dodaja: »Sedaj pa nihče nič ne ve, nihče ni za nič odgovoren, krivijo pa drug drugega.«

Pravno skrpucalo

Tudi iz naših poizvedovanj bi lahko potegnili podobne zaključke. Damjan Kos, tiskovni predstavnik zavoda za zdravstveno zavarovanje, kjer za ZPIZ sklepajo prostovoljna pokojninska zavarovanja, je poudaril, da zavod pri tem nima prostih rok in vpise v prostovoljno zavarovanje izvaja natančno po navodilih ZPIZ oziroma ministrstva za delo. Po nadaljnje odgovore nas je napotil na ZPIZ, kjer pa so nam postregli le s tehničnim pojasnilom, da je zavezanec za vložitev ustrezne prijave v prostovoljno pokojninsko zavarovanje zavarovanec sam, pri čemer mora poleg širšega ali ožjega obsega pravic v prijavo vpisati tudi zakonsko podlago za vstop v zavarovanje. Se pravi na primer, ali se vanj vključuje po 7. alineji 1. odstavka ali 3. odstavku 34. člena ZPIZ-1.

Da bodo morali odgovornost za izbiro zakonske podlage na koncu nositi zavarovanci sami, kaže tudi skop odziv ministrstva za delo, da bi razširitev znižanega prostovoljnega prispevka na vse preostale kategorije zavarovanih oseb, ki se v prostovoljno zavarovanje niso vključile pod pogojem vpisanosti v evidenco brezposelnih oseb (kar velja tudi za šifro 212), lahko pomenila znižanje prostovoljnega prispevka tudi za vse preostale zavarovance.