Včeraj bi morali na sedežu Družbe za razvoj investicij (DRI) odpirati prispele ponudbe za dokončanje del v predoru Markovec, vendar so odpiranje že drugič preložili, menda zaradi številnih vprašanj potencialnih ponudnikov. Izvajalec, ki bo izbran na javnem razpisu, bo dokončal tisto, kar ni uspelo avstrijskemu podjetju Alpine Bau, ki je šlo letos spomladi v stečaj, zaradi česar je Družba za avtoceste (Dars) z njim tudi prekinila pogodbo.

Po navedbah Darsa je sicer 99 odstotkov del v predoru že opravljenih; dokončati je treba oba vhodno-izhodna portala v predornih ceveh, uliti asfalt, zgraditi pločnike, pobarvati talne označbe in urediti okolico. Zgornja vrednost za omenjena dela, ki bodo morala biti končana v 90 dneh, je 1,6 milijona evrov. Na Darsu so povedali, da bodo za dokončanje teh del odšteli svoje prihranke, medtem ko bodo vse napake in pomanjkljivosti, ki izvirajo iz neizpolnjevanja dozdajšnjih pogodbenih obveznosti, črpali iz finančnih zavarovanj po pogodbi, ki so jo konec leta 2009 sklenili s skupnim nastopom med družbama Cestno podjetje Maribor (CPM) in Alpine Bau.

Izvajalec elektro-strojnih inštalacij še ni znan

Čeprav so minili že skoraj trije meseci od konca javnega razpisa, na Darsu še vedno niso izbrali izvajalca, ki se bo spopadel z izvedbo električne in strojne opreme ter inštalacij v predoru Markovec. Prispeli sta sicer dve ponudbi – za 10,4 oziroma za 12 milijonov evrov –, ki sta nižji od prispelih ponudb na prvem razpisu pred enim letom.

Tudi ko bo postopek javnega naročanja končan, izvajalec del ne bo mogel takoj zavihati rokavov, kajti pred vgrajevanjem elektro-strojne inštalacijske opreme (dela naj bi trajala pol leta) se bo treba v predoru pozabavati še z odpadlim opleskom in vnovičnim pleskanjem. Podizvajalec podjetja Alpine Bau, podjetnik Boris Kugler, ki je pet mesecev pleskal notranjost predora, noče prevzeti odgovornosti za luščenje barve in premazov, temveč zdaj toži tako Dars, ker je zadržal polovico dogovorjenega zneska za pleskarska dela (225.000 evrov), kot nadzornega inženirja DRI Marjana Ortarja, ker naj ga ne bi opozoril na parafin na stenah, zaradi česar naj bi se začel oplesk krušiti.

Za novega »pleskarja« v predoru Markovec je bilo na javnem razpisu izbrano podjetje Map Trade iz Slovenske Bistrice, ki je oddalo najugodnejšo izmed petih ponudb. Za sanacijo barvnega premaza bo Dars založil dobrih 835 tisočakov, kar je skoraj še enkrat višja cena od tiste, za katero je predor prvič pleskalo podjetje Kugler.

Za dokončanje hitre ceste dodatnih 6 milijonov

Zapleta pa se tudi z dokončanjem ceste pred in za predorom Markovec. Dela na cesti, ki bi morala biti po pogodbi zgrajena že leta 2009, so se nazadnje izvajala letos spomladi, a koprsko podjetje CPK za zadnji sklop del še ni dobilo niti centa. Na vprašanje, kdo, kdaj in kako bo dokončal tri kilometre ceste na obeh straneh predora, so nam na Darsu odvrnili le, da CPK kot vodilni partner po obstoječi pogodbi trenutno pripravlja oceno končnega stanja oziroma obračuna izvedenih del. »Obračun bo nato pregledal nadzorni inženir, nakar se bomo odločili o nadaljnjih korakih,« je pojasnil Marjan Koler iz Darsa.

Jasno pa je, da podjetje CPK ne bo moglo nadaljevati del v okviru obstoječe pogodbe. Po naših informacijah bo namreč za dokončanje hitre ceste potrebnih še 5 ali 6 milijonov evrov, že zdaj pa je bilo porabljenih nekaj več kot 30 milijonov evrov, kar pomeni 4 milijone več, kot je bil predviden naložbeni znesek v pogodbi. Če bi torej nadaljevali dela po obstoječi pogodbi, h kateri je bilo doslej sklenjenih kar devet aneksov, bi prvotni znesek prekoračili za več kot 30 odstotkov, kar pa po zakonodaji ni dovoljeno. Zato bo bržkone potreben nov javni razpis, na katerega bi se, kot pravijo, prijavili tudi v koprskem podjetju CPK in nadaljevali dela. Koliko jim Dars dolguje, pa nočejo povedati. Prav tako nočejo podati ocene, koliko časa bi potrebovali za dokončanje hitre ceste, a po naših informacijah bo za rušenje dveh hiš, utrjevanje trase in asfaltiranje potrebnih vsaj pet mesecev.

Trasa hitre ceste 10 milijonov dražja

Po vsem navedenem se zdijo izjave predsednika uprave Darsa Matjaža Kneza, da bodo vozila iz Kopra v Izolo lahko potovala skozi predor Markovec v prihajajoči turistični sezoni, povsem neresne. Na Darsu sicer resnosti izjav svojega šefa nočejo komentirati, poznavalci razmer pa menijo, da so to zgolj pobožne želje in da bo predor skupaj z odsekom hitre ceste Koper–Izola po najbolj optimističnem scenariju predan prometu kvečjemu pred turistično sezono leta 2015.

Kaj pa stroški? Vrednost pogodbe o gradnji predora je na začetku, leta 2006, znašala 51,6 milijona evrov (64,5 milijona evrov z DDV), medtem ko je bilo za gradnjo 5,2 kilometra hitre ceste v predoru in zunaj njega predvidenih 26,5 milijona evrov. Na Darsu pravijo, da so doslej za gradbena dela v predoru na osnovi pogodbe izplačali 40 milijonov evrov in da prekoračitve niso predvidene, medtem ko se bo trasa hitre ceste po naših informacijah podražila za dobrih 10 milijonov evrov. Temu je treba prišteti še slabih 11 milijonov evrov za izvedbo elektro-strojnih inštalacij in 1,6 milijona evrov za dokončanje gradbenih del. »V to vrednost so vključeni tudi stroški za odpravo napak in škod, ki jih Alpine Bau ni odpravil. Pogodba za sanacijo odpadlega opleska in ponovna izvedba opleska v predoru prav tako v celoti bremenita avstrijsko podjetje,« je povedal Koler in dodal, da naj bi prispele ponudbe za dokončanje gradbenih del v predoru Markovec po novem odpirali v petek.