Italijansko ministrstvo za okolje po novem ocenjuje, da je plinski terminal v Žavljah mogoče uskladiti s pristaniško dejavnostjo oziroma novim načrtom tržaškega pristanišča, zato nima več zadržkov za izdajo okoljevarstvenega soglasja. Tako se po besedah poslanke Serene Pellegrino glasi odgovor ministrstva na njeno poslansko vprašanje. Nevladna organizacija Alpe Adria Green (AAG) pa je opozorila, da tako lokalni kot državni politiki vlade Mattea Renzija javnosti prikrivajo dejstvo, da je pred kratkim posebna komisija za presojo vplivov na okolje pri okoljskem ministrstvu že pristala tudi na izdajo okoljevarstvenega soglasja za gradnjo.

Ostri odzivi v Italiji

Postopek je sicer zastal aprila 2013, ko je takratna vlada Maria Montija izdajo soglasja za pol leta zamrznila, investitorju, španskemu podjetju Gas Natural, pa za gradnjo postavila dva pogoja. Da najde novo lokacijo, ki ne bo motila razvoja tržaškega pristanišča, ali pa se spremeni prostorski načrt pristanišča. Uprava pristanišča se je namreč terminalu odločno postavila po robu, saj je presodila, da bi ob že tako gostem ladijskem prometu v Tržaškem zalivu plinski tankerji, ki bi ob vsakem prihodu za nekaj ur ustavili promet, povzročili nemogoče plovne razmere.

Čeprav bi glede na pojasnilo italijanske vlade pričakovali drugače, je tudi novi komisar tržaške pristaniške oblasti Zeno d’Agostino že zavrnil načrte vlade. Za tržaški časnik Il Piccolo je poudaril, da terminal ni skladen s trenutno pristaniško strukturo in dejavnostjo, še bolj pa bo pristanišče oviral glede na nove poslovne načrte. Proti odločitvi protestirajo tržaške oblasti, ostro pa se je nanjo odzvala tudi predsednica dežele Furlanije - Julijske krajine Debora Serracchiani, ki je – čeprav velja za Renzijevo desno roko v stranki – vse politične, strokovne in civilno-družbene sile pozvala k protestu.

Slovenska vlada bo počakala

»Gre za klofuto Trstu, njegovim oblastem in političnim silam ter javnosti, za klofuto deželi, luški oblasti in strokovni javnosti – čezmejnemu tehničnemu omizju o uplinjevalnikih – ki je dobesedno sesulo projektno dokumentacijo investitorja ter dokazalo škodljivost in nesprejemljivost takega terminala. Končno je to tudi klofuta Sloveniji, s katero bi se morala Italija tudi po priporočilih evropske komisije uskladiti in skupaj poiskati najboljšo rešitev za uplinjevalnik,« se je odzval član omizja Aurelio Juri in ocenil, da bi morala Slovenija nemudoma reagirati.

A z ministrstva za okolje in prostor so sporočili, da bo slovenska vlada odločitev o morebitnem ukrepanju glede žaveljskega terminala sprejela po tem, ko bo od italijanske vlade tudi formalno prejela okoljevarstveno soglasje in ga preučila. »Preventivno bi vsaj ministrstvo za zunanje zadeve, ki je začelo nikoli končana pogajanja o projektu, lahko takoj zahtevalo ustrezno informacijo,« pa vztraja Juri.