Malo pred deveto uro zjutraj je občan, vpleten v hujšo prometno nesrečo, poklical na številko 112 s ceste med Igom in Rudnikom. V regijskem centru za obveščanje se je operaterju na zemljevidu pokazala približna lokacija kličočega, ki je odvisna od lokacij sprejemnikov mobilnih operaterjev. Ta približna lokacija je segala vse od Škofljice do Rakitne in od Logatca do Brezovice. Praktično po celotnem Ljubljanskem barju. Občan je sicer povedal natančno lokacijo nesreče in reševalci so lahko hitro prišli na pomoč. Kaj pa če bi prišlo do nesreče sredi Barja, če bi občan recimo padel v globoko jamo in ne bi mogel iz nje in operaterju centra za obveščanje niti približno ne bi znal pojasniti, kje je? Iskanje po Barju bi lahko trajalo več ur, če bi bil občan poškodovan, bi lahko izkrvavel in umrl.

Gobar odtava v neznano

Sezona gorskih nesreč se podaljšuje, ponesrečenih, izgubljenih, onemoglih je v hribih in visokogorjih vse več. Celo večnost lahko traja, da gorski reševalci najdejo ponesrečenca, ki ne zna ali pa zaradi šoka ne zmore opisati natančne lokacije. Prihaja sezona gobarjenja, starejši gobar v lovu na čim večjo bero odtava globoko v gozd. Nazaj ne zna. Pokliče na 112 in pove, od kod je začel hoditi. A v treh urah gobarjenja je lahko že kdo ve kje, operaterju pa na zaslonu kaže območje celotne Pokljuke...

Vse to so povsem realni primeri, ki so upravo za zaščito in reševanje ter zasebno podjetje XLAB iz Ljubljane vodili v izdelavo posebnega sistema, ki zmore brez kakršnih koli dodatnih aplikacij ali posrednikov povsem natančno določiti lokacijo kličočega. Izgubljena oseba, poškodovanec ali kdo od prič nesreče mora imeti le pametni telefon, ki omogoča prenos podatkov in ima po možnosti prižgan še GPS-sistem. »Takoj po klicu dobi kličoči SMS, v katerem piše, da mora zgolj klikniti na povezavo na spletno stran in to je vse. Sistem deluje tako, da telefon locira s pomočjo GPS, baznih postaj ali sistema brezžičnega internetnega omrežja. Operater v centru za obveščanje pa takoj po tem na ekranu že vidi natančno lokacijo,« je razložil vodja centrov za obveščanje Boštjan Tavčar. Sistem operaterju v centru na 3D-zemljevidu nariše natančno lokacijo ponesrečenega ali izgubljenega, pa tudi pot, kako priti do najbližje ceste, naselja. »To lahko pomaga reševalcem, pa tudi izgubljenemu. Če ni poškodovan ali obnemogel, mu operater lahko po telefonu pove za pot in ga ves čas tudi spremlja, če se že bliža cilju,« je dodal Tavčar.

Uprava za zaščito in reševanje je sistem izdelala skupaj z računalniškim podjetjem XLAB, Dnevnikovo regijsko gazelo in srebrno gazelo leta 2012. Ker je šlo za obojestransko sodelovanje (zasebno podjetje je uporabilo znanje in izkušnje naših centrov za obveščanje), je za Slovenijo ta sistem v celoti brezplačen. »Seveda pa smo pridobili fantastično referenco, sploh glede na to, da nam je Evropsko združenje za klic v sili podelilo še to nagrado. Ta hip je naš sistem že vgrajen v Švici, Islandiji, na Finskem in na Bavarskem. Pogovori pa potekajo celo z Avstralci in seveda drugimi evropskimi državami. Bistvo naše rešitve je, da uporabnik ne potrebuje nobene aplikacije na svojem telefonu in da je hitro integriran v vsak sistem, ki ga imajo države v svojih centrih za obveščanje,« je razložil Gregor Berginc iz XLAB.

Na pot s polnim mobilnikom

Prav nedavna izkušnja bavarskih reševalcev je pokazala, da je sistem uporaben. »Dobili so klic ponesrečenega v gorah. Čeprav je bila že skorajda noč in je bil ponesrečeni na nadmorski višini 1800 metrov, so ga zlahka našli, saj ga je sistem lociral na deset metrov natančno,« je dodal Berginc.

Da sistem deluje, mora imeti kličoči pri sebi prižgan (in seveda napolnjen) pametni mobilni telefon. Mora biti toliko pri sebi, da ga zna tudi za silo uporabljati. Mora imeti signal brezžične povezave oziroma prižgan prenos podatkov. Sistem že pol leta preizkušajo v ljubljanskem centru za obveščanje, do poletja pa ga bodo namestili tudi v vseh ostalih 12 centrih po državi.