Lastnike apartmajev v hrvaškem naselju Barbariga, ki so večinoma slovenski državljani, je doletela podobna usoda kot prebivalce stanovanjskih blokov v Novi Gorici ali v ljubljanskem BS3 in še kje, kjer so šla podjetja v stečaj. Parkirišča, pločnike in vso drugo javno infrastrukturo si je prilastil zasebnik, v konkretnem primeru podjetje GU Barbariga, ki je letošnje poletje za parkiranje v naselju prek hčerinske družbe B Parking začelo zaračunavati parkirnino. To je seveda zelo razjezilo tamkajšnje lastnike, ki trdijo, da so skupaj z apartmaji kupili tudi parkirne prostore. »To je zapisano tudi v naših pogodbah o nakupu, kjer piše, da nam pripada tudi parkirni prostor v bližnji okolici,« pravi Nada Mihajlovič, ki v imenu skupine slovenskih lastnikov apartmajev poziva vse pristojne slovenske organe, vključno s predsednikom države Borutom Pahorjem in predsednico vlade Alenko Bratušek, naj jih podprejo v komunikaciji s pristojnimi hrvaškimi organi in jim pomagajo rešiti nastalo situacijo.

Podjetje v stečaj, parkirišča zasebniku in ne občini

Zapletlo se je, ker je šlo poslovno združenje Euroturist Poreč, ki je financiralo gradnjo apartmajskega kompleksa, v stečaj. Kot pravi Mihajlovičeva, občina Vodnjan od PZ Euroturist Poreč takrat ni zahtevala, da se ji javne površine vrnejo v uporabo, med stečajem pa je to zemljišče dobilo podjetje GU Barbariga. Slednje je leta 2007 in 2008 lastnikom stanovanj začelo ponujati nakup parkirišč in ker se večina lastnikov za nakup ni odločila, ker trdijo, da so parkirišča in drugo javno infrastrukturo že plačali v ceni kvadratnega metra apartmaja, je podjetje GU Barbariga letos prek hčerinskega podjetja B Parking začelo zaračunavati parkirnino. »Na tak način nas želijo prisiliti, da še enkrat kupimo parkirne prostore. Zahtevajo 250 evrov za kvadratni meter, kar nanese od 2300 do 2700 evrov za parkirni prostor. To kar počnejo, je nedopustno. Obrnili smo se na župana Vodnjana, gospoda Klaudija Vitasovića, ki nam je zatrdil, da občina ne soglaša s tem, da se v Barbarigi pobira parkirnina in da so za zaščito naših interesov sprejeli vse možne ukrepe. Dogajanje so prijavili inšpektoratu, v postopek pa naj bi bilo vključeno tudi hrvaško notranje ministrstvo. Vendar B Parking še vedno pobira parkirnino, ali je Vitasović povsem iskren, pa je tudi vprašljivo. Prav on je bil župan, ko občina ni zahtevala, da se ji javne površine vrnejo,« pravi Mihajlovičeva.

Hrvate terja za parkirnino koprski odvetnik

Parkirnina za celodnevno parkiranje znaša 130 hrvaških kun, če je ne plačaš, dobiš kazen, lisice ali pa ti avto odpeljejo. Drugje parkiranje ni mogoče, razen na zelenicah in pločnikih, kjer pa so avtomobili tarče vandalov. »Višek vsega pa je, da nam je zdaj položnice začel pošiljati koprski odvetnik Matej Domjo, ki so ga očitno najeli samo za to,« pravi Mihajlovičeva. Sporno se ji zdi, da si Domjo na podlagi fotografije registrske oznake na upravni enoti z lahkoto pridobi naslov lastnika avtomobila, nato pa lastniku pošlje pismo, v katerem zahteva plačilo kazni v višini 17 evrov in stroškov svojega dela v višini 50 evrov. »Kazen in stroške naj bi poravnali kar na njegov račun. Tak način pridobivanja osebnih podatkov v interesu zasebnega podjetja v drugi državi in zaslužkarstva slovenskega odvetnika je po našem mnenju hudo vprašljiv in zrel za presojo na uradu informacijske pooblaščenke. Sprašujemo se, ali je dopustno zbiranje podatkov, kot je zapisano v izterjavi, na podlagi nekega internega akta in navodil fantomskega podjetja B Parking,« razmišlja Mihajlovičeva.

Domjo: Nič ni sporno

Odvetnik Matej Domjo odgovarja, da je njegovo početje povsem zakonito in da prav v ničemer ni sporno. Podatke o lastništvu avtomobila lahko na upravni enoti dobi po zakonu o odvetništvu, njegovo poslovanje s hrvaškimi družbami, ki so lastniki parkirišč, kar je razvidno iz hrvaške zemljiške knjige, pa po njegovem mnenju prav tako ni sporno. »V imenu svoje stranke našim državljanom pošljem le opomin, da morajo plačati celodnevno parkiranje na zasebnem parkirišču. Ne gre za kazen ali prekršek, temveč izključno za plačilo. Na Hrvaškem namreč velja tak zakon, ki pravi, da če je na zasebnem parkirišču parkiran avtomobil brez parkirnega listka, se šteje, da je lastnik avtomobila sklenil celodnevni najem. Račun pa je seveda višji, ker moram vračunati tudi odvetniške stroške in stroške priprave dokumentacije,« razloži Domjo. Pogodbe za tovrstne storitve ima sklenjene s sedmimi različnimi zasebnimi podjetji na Hrvaškem, od Vodic, Opatije do Barbarige. »Na teden pošljem približno 300 takšnih opominov, približno 30 odstotkov ljudi pa celodnevni najem tudi plača,« pojasnjuje Domjo in dodaja, da on za zdaj ne vlaga nobenih izvršb.

Mihajlovičeva se ob tem sprašuje, kaj bo naslednji korak zasebnega lastnika, ki si je po njihovem nezakonito prilastil zemljišče. »On je namreč tudi lastnik preostale infrastrukture, saj vodovod, elektrika in tako dalje ležijo na tem zemljišču. Vse to smo že plačali, če bomo dovolili, da so uspešni s parkirišči, bomo poslej morali plačevati tudi najem vsega preostalega,« se sprašuje Mihajlovičeva. Nekateri slovenski lastniki, med katerimi so tudi taki, ki imajo v Barbarigi prijavljeno stalno bivanje, so vložili tudi tožbe, mnoge od njih še niso zaključene.

B Parking poziva k plačilu

Na spletni strani B Parkinga, ki je bilo ustanovljeno letos, pa so zapisali, da so se do zdaj vsi sodni postopki glede lastništva končali v korist GU Barbariga, ki je po njihovem edini zakoniti lastnik, in da občina Vodnjan po hrvaški zakonodaji v nobenem primeru nima pravice posegati na zasebna zemljišča. Lastnike apartmajev so pozvali, naj se izognejo nepotrebnim stroškom, plačajo parkirnino, ponudili pa so jim tudi možnost sezonskega najema parkirnega prostora.