"Treba je spremeniti odnos do denarja," je rekel. "Denarni sistem podpira in vzdržuje neenakost." Namreč, se je vprašal, kdo se ima možnost upreti neenakosti. Vsi pravijo, da bodisi nimajo službe ali pa - če službo imajo - za upor nimajo časa. Potem je Oscar, katerega uporni lasje so frleli na vse strani, rekel še nekaj optimističnega: "Našim otrokom moramo zapustiti zdravo prihodnost".

Nevtralnega položaja ni

Konferenca o izobraževanju in (globalni) socialni pravičnosti, ki se je včeraj končala na Bledu, je bila lepa zbirka alternativnih idej, ki v širokem evropskem srednjem sloju, sloju intelektualcev, ki niso obremenjeni z materialnim premoženjem, postajajo vse manj alternativne in vse bolj nujne za preživetje. Strokovnjaki s področja izobraževanja, učitelji in dijaki iz šestih držav, Velike Britanije, Portugalske, Latvije, Estonije, Bolgarije in Slovenije, ki jih je ob zaključku skupnega evropskega projekta sem povabil slovenski Inštitut za afriške študije, so se strinjali, da si zaradi povečevanja razlik med bogatimi in revnimi revni globalnega juga in severa postajajo vse bolj podobni. "Ne govorimo več le o nerazvitih državah, tudi mi imamo probleme," je rekla gospa Silva Lopes iz portugalskega okrožja Seixal. "Zato socialna pravičnost postaja del razmišljanja ljudi na Portugalskem." Požela je odobravajoč aplavz. Njena kolegica je dodala, da se na Portugalskem odvijajo enake strukturne reforme, kot jih je mogoče najti drugod po Evropi. "Vzgoja in izobraževanje sta bila izpuščena iz nacionalnega programa. Obenem pa od nas zahtevajo, da v podajanju znanja zavzamemo 'nevtralen' položaj. Ampak nevtralnega položaja ni." Gospo je bilo mogoče razumeti, da je nevtralen položaj nevaren. Kjer ni ideologij (denimo v poučevanju zgodovine), prevzame mesto nova ideologija, ki ima ekonomsko osnovo in je namenjena spreminjanju znanja v tržno dobrino.

"V naši državi je izobraževanje postalo del trga," je rekel Tom Franklin, direktor britanske raziskovalne organizacije s področja izobraževanja Think Global. "Šole se vse bolj osvobajajo od lokalnih avtoritet. Nacionalni učni načrti bodo najverjetneje ukinjeni. Na šolah je vse manj učenja osnovnih dejstev in vse več učenja 'osnovnih veščin'." Cilji izobraževanja se od občega znanja usmerjajo v storilnost. "Vlada je obsedena z meritvami, s tem, da bi pokazala merljive rezultate."

Vsi smo lahko heroji proti revščini

Iskren je bil tudi uslužbenec slovenskega ministrstva za izobraževanje, znanost, kulturo in šport, gospod Anton Simonič. "Na eni strani imamo dokumente, ki opredeljujejo izobraževalne procese, a potem pride gospa Christine Lagarde (direktorica Mednarodnega denarnega sklada, op.p.) in reče, da je treba konsolidirati banke. Takrat se vse ustavi," je udaril po mizi. Poudaril je, da podaja osebno mnenje. "Pojem trajnostnega razvoja se na bruseljski ravni izpušča," je opozoril. "Tudi na nacionalni ravni drsimo nazaj. Ker nimamo denarja."

Odrasle, ki so teoretizirali, so otroci dopolnjevali s predstavitvijo konkretnih primerov spodbujanja zavedanja, da je socialna pravičnost pomembna. Sara in Francisco s Portugalske sta pripovedovala o tem, da so na njuni šoli naredili primerjavo med Portugalsko in nekdanjimi portugalskimi kolonijami v Afriki. Za njunima hrbtoma se je vrtel video, v katerem je dvanajstletna portugalska deklica razlagala, da "smo vsi lahko heroji boja proti revščini". Govorila je o človeški sebičnosti in o kupovanju stvari, ki jih ne potrebujemo. "Dovolj je bilo govorjenja, treba je začeti delati, da ustavimo lakoto," je rekla. Yoana iz Dolnega Dabnika v Bolgariji je s seboj prinesla šolski časopis, v katerem so bile objavljene fotografije podhranjenih afriških dojenčkov in primeri izumov, ki bodo rešili svet: svetilke, ki se napaja iz sončnih celic, ki obdajajo žarnico, ter "slamice življenja", desetcentimetrske plastične cevke, v katere so vgrajeni filtri, ki prečistijo vodo za pitje.

Kaj pomeni socialno vključevanje, sta se vprašali tudi Tanja in Patricija iz gimnazije v Murski Soboti. "Pomeni enake možnosti za vse in boj proti diskriminaciji. Ne gre samo za Azijo ali Afriko, milijoni ljudi v Evropi živijo v revščini. A nihče med nami se ne sme le pritoževati, treba je začeti spreminjati svet."