Med nasprotniki prodaje četrtinskega lastniškega deleža je tudi predsednik uprave Splošne plovbe Egon Bandelj. Nedavno je namreč dejal, da odločitev Soda in Kada o prodaji predstavlja politično odločitev odhajajoče garniture in da bi Döhle lahko preselil sedež podjetja iz Slovenije, s čimer bi posledice utrpela tudi pomorska fakulteta.

Višina plačanih davkov in dividend državi zanemarljiva

In kateri so razlogi, na podlagi katerih bi morala država izkoristiti prodajno opcijo? Splošna plovba v Sloveniji plačuje malo davka, odkar ima v njej glavno besedo Döhle, pa je državi izplačala le nekaj deset tisoč evrov dividend (minimalni zakonsko določen znesek). Višine vseh davkov, ki jih je v državno blagajno plačalo podjetje po posameznih letih, Bandelj ni želel razkriti. Iz konsolidiranega letnega poročila za leto 2010 pa je razvidno, da je Skupina Splošna plovba v letu 2010 plačala 114.000 evrov davka na dobiček. Ker je na začetku letu 2008 v Sloveniji stopil v veljavo novi davek na tonažo, ki predstavlja alternativo davku na dobiček, velik delež v bilanci podjetja razkritega davka na dobiček predstavlja pravzaprav davek na tonažo. Za predstavo, po zadnjih javno dostopnih podatkih je Splošna plovba v letu 2010 dosegla 152,5 milijona evrov konsolidiranih prihodkov od prodaje in 35,5 milijona evrov čistega dobička (veliko večino dobička so ustvarila hčerinska podjetja, registrirana v davčnih oazah). Po drugi strani je matično podjetje leta 2010 doseglo 6,3 milijona evrov prihodkov od prodaje in 1,9 milijona evrov čistega dobička.

Iz letnega poročila je razvidno, da je Skupina Splošna plovba konec leta 2010 zaposlovala več kot 600 delavcev, pri čemer jih je krovno podjetje neposredno zaposlovalo okoli 70. Vrednost plačanih prispevkov iz naslova plač ni znana, medtem ko so celotni stroški dela (bruto in neto) znašali 3,64 milijona evrov. Od tega zneska so stroški plač znašali 2,89 milijona evrov. Po neuradnih informacijah naj bi več zaposlenih že izpolnjevalo pogoje za upokojitev. Natančnega števila Bandelj ni razkril.

Sod nujno potrebuje več deset milijonov evrov

Medtem ko predsednik uprave Splošne plovbe Egon Bandelj poudarja, da je odločitev o prodaji četrtinskega deleža Splošne plovbe politična odločitev odhajajoče garniture, ne gre spregledati, da mora Sod, ki bi kot skoraj 20-odstotni lastnik od 60 milijonov evrov prejel skoraj 48 milijonov evrov, junija denacionalizacijskim upravičencem izplačati približno 60 milijonov evrov. Po neuradnih informacijah ima Sod ta sredstva že pripravljena. Toda pri tem ne gre spregledati, da mora Sod v letošnjem letu denacionalizacijskim upravičencem skupaj izplačati več kot 140 milijonov evrov, pri čemer mu v plačilo zapade 180 milijonov evrov posojil.

Opcijska cena je izjemno visoka

Med razlogi za prodajo pa prednjači razmeroma visoka opcijska cena. V letu 2007, ko je država prodala 29-odstotni delež Splošne plovbe (s tem nakupom je Döhle v podjetju pridobil več kot polovični delež), so bile vrednosti podjetij bistveno višje, kot so danes. Po takratni prodajni ceni je bila dogovorjena tudi opcijska oziroma izstopna vrednost za državo iz preostalega lastništva Splošne plovbe. Po neuradnih podatkih aktualna ocena kontrolnega državnega deleža Splošne plovbe, ki sta jo izvedla Kad in Sod, znaša bistveno manj od 60 milijonov evrov. Za primerjavo, celotna tržna vrednost Gorenja trenutno znaša le dobrih 70 milijonov evrov, sredi leta 2007, ko sta paradržavna sklada prodala 29 odstotkov delnic Döhle, pa je tržna kapitalizacija Gorenja znašala približno 600 milijonov evrov. Ko je banka Unicredit konec lanskega leta Mercati zaplenila 19-odstotni lastniški delež Splošne plovbe in ga na podlagi javnega razpisa prodajala za 5,8 milijona evrov, za to ceno po naših informacijah ni našla nobenega kupca.

Ker je Splošna plovba že prevzeta, v prihodnosti država verjetno nikoli več ne bi mogla iztržiti 60 milijonov evrov za svoj delež. Še zlasti ne v prihajajočih časih, ki za ladjarje niso spodbudni. Pred kratkim je namreč tudi direktor nemškega ladjarja Jochen Döhle za časnik Delo pojasnil, da so bili v zadnjih nekaj letih poslovni rezultati Splošne plovbe briljantni in da bodo v prihodnjih nekaj letih precej slabši, vendar bodo najverjetneje ostali na meji dobičkonosnosti.

sebastjan.morozov@dnevnik.si