Gre za prvo uradno potrditev možnosti, da lahko Slovenija zaradi zamud pri načrtovanju in gradnji drugega tira proge Divača-Koper ostane brez evropskega denarja za ta projekt. V uredništvu namreč razpolagamo z uradnim zapisnikom sestanka z dne 27. septembra med delegacijo evropske komisije ter predstavniki ministrstva za promet in Družbe za razvoj in investicije (DRI). Osrednja točka sestanka, na katerem je bil navzoč tudi minister za promet Patrick Vlačič, je bilo prav financiranje gradnje drugega tira.

Pri tem je predstavnik Direktorata za regionalno politiko pri evropski komisiji Georgios Yannoussis slovensko stran jasno opozoril na "tveganje, da bi projekt drugi tir finančno v celoti ostal kot breme Slovenije". "Glede na velikost projekta obstaja velika možnost nastanka večjih zamud," je poudaril Yannoussis, pri čemer velja opozoriti, da so predstavniki evropske komisije Slovenijo obiskali mesec dni pred odločitvijo agencije za okolje, da zavrže vlogo ministrstva za promet za pridobitev okoljevarstvenega soglasja za drugi tir.

"Evropska komisija sofinancira predvsem projekte, ki so operativni najkasneje do konca tekoče finančne perspektive (do 2015, op. a.). /.../ Dejstvo, da bo projekt operativen šele leta 2018, vidimo kot problem. Če Slovenija projekta ne bo končala do predvidenega roka, bo morala preostanek investicije financirati sama, kar je glede na obstoječo finančno krizo veliko tveganje," je predstavnikom ministrstva in DRI dejal Yannoussis.

Ob tem jim je priporočil, "naj Slovenija z začetkom izvedbenih del projekta za gradnjo drugega tira počaka, dokler ga formalno ne bo odobrila komisija". Po izteku sedanje finančne perspektive namreč, tako Yannoussis, zaradi razvitosti zahodne Slovenije morda ne bo več upravičena do denarja iz evropskega sklada za regionalni razvoj, ampak iz posebnega instrumenta DG Move, kar pa mora formalno odobriti še komisija. Po njegovem bi zato morala Slovenija v tem času pripraviti rezervne projekte, s katerimi bi počrpala sredstva, ki so bila v kohezijskem skladu predvidena za drugi tir. Yannoussis v minulih dneh ni bil dosegljiv za nadaljnja pojasnila, zanje pa nas je napotil na službo za odnose z javnostjo pri direktoratu, kjer nam do zaključka redakcije niso odgovorili.

Povedano preprosteje, imajo tako odgovorni na ministrstvu dve dilemi. Prvič, kako v primeru, če bo financiranje drugega tira zaradi zamud padlo v vodo, izkoristiti evropski denar, predviden za ta projekt in ali jim bo to uspelo pravočasno? In drugič, kje bo Slovenija ob prenosu tega denarja na rezervne projekte kasneje našla denar za skoraj milijardo evrov vreden projekt? "Eden izmed rezervnih projektov na področju železniške infrastrukture, ki smo ga že pripravili in posredovali organu upravljanja, je nadgradnja železniške proge Dolga Gora-Poljčane," odgovarjajo na ministrstvu, kjer so vnovič poudarili, da bo Slovenija počrpala vseh 449,6 milijona evrov, ki jih ima na voljo za vlaganje v železnice. Da bodo to storili prek rezervnih projektov, naj bi sicer po naših informacijah predstavnikom evropske komisije zagotovili že konec oktobra.

primoz.cirman@dnevnik.si