Vse se enkrat zgodi prvič: na božični večer starega leta je prvič več Otočanov nakupovalo (4,8 milijona) kot odšlo v cerkev (4,5 milijona). Nakupovalna blaznost se je - novim časom primerno - začela v virtualnem svetu, ko so britanski veliki trgovci na spletu sprožili razprodaje stoletja: cene je večina spustila do 75, nekateri celo do 80 odstotkov. Nadaljevale so se na dela prosti dan 26. decembra, tako imenovani "boxing day" (nič skupnega z boksom, pač pa z velikimi lesenimi škatlami, v katerih so nekoč zbirali božična darila za reveže, ti pa so jih odpirali dan bo božiču), v velikih trgovinah in orjaških nakupovalnih središčih pravega sveta. Nakupovalna blaznost se bo vendarle polegla nocoj.

Zapravljajte, zapravljajte, zapravljajte…

V enem izmed otoških dnevnikov so jo "hranili" z naslovom "Zapravljajte, zapravljajte, zapravljajte: devet dni za rešitev gospodarstva!", ne da bi v članku ponudili pravi odgovor na vprašanje, kako bodo Britanci s tem, ko bodo na razprodajah stoletja zapravili napovedovanih pet milijard funtov, rešili britansko gospodarstvo. Trgovci so dramatično znižali cene, da bi iz potrošnikov izvabili na stotine milijard funtov, ki so jih "izgubili" v predbožičnih tednih. Zapravljanje pred največjim trgovsko-verskim praznikom leta so ovirali mraz in sneg in trepetanje in strahovi potrošnikov pred nastopom novega leta, v katerem bodo morali Britanci dodatno zategniti pasove. Poznavalci so napovedovali, da bo v primeru razprodajnega neuspeha v začetku novega leta propadlo do tisoč podjetij (zlasti trgovin), predvsem na severovzhodu Anglije in na Škotskem.

"Boksarskih" 5,6 milijona funtov na minuto

Začelo se je "dobro" (noro?): zapele so kreditne kartice in samo na "boxing day" so v pravih trgovinah zapravili rekordni 2 milijardi funtov (po 5,6 milijona na minuto), na spletu pa so Otočani prvič v zgodovini v enem dnevu zapravili več kot 300 milijonov funtov. Prvi lovci na ugodne kupčije so bili pred trgovinami ob štirih zjutraj. Pred priljubljeno londonsko trgovino Selfridges, ki si je mnogi ne morejo privoščiti brez razprodaj, so bile ob štirih zjutraj vrste, v katerih je bilo 8000 ljudi. V nakupovalnem središču Bluewater v Kentu se je gnetlo 100.000 ljudi, v Bullringu v Birminghamu pa celo 200.000, okrog vseh pa je zaradi gneče promet obstal. Dobro so se (raz)prodajali tudi veliki izdelki, od pohištva do gospodinjskih strojev. Ljudje so tekali naokrog, se prerivali, se kobacali drug čez drugega, se prepirali, vpili. V kaotični Bullring (primerno ime za nakupovalno središče, saj pomeni areno za bikoborbe) je morala prihiteti oborožena policija, ker je nekdo nekoga ustrelil v nogo, nekdo drug pa nekoga drugega z nožem zabodel v obraz. Cinik, ki je z varne razdalje na televizijskih zaslonih opazoval bolne slike nakupovalne blaznosti z znamenite londonske nakupovalne ulice Oxford Street ali iz nakupovalnih središč po državi in množice "vrečkarjev", je moral pomisliti: potrošništvo, ki temelji na izposojenem denarju, mora biti zadnji poskus okrepitve kapitalizma, preden ta propade.

Streznitev in maček prihajata jutri

Jutri bo prvi pravi novi "trezni" dan leta 2011, v katerem bodo morali Britanci zares občutiti posledice velikega kleščenja državnega proračuna, za katerega se je lani odločila koalicijska vlada konservativcev in liberalnih demokratov. Po njenem zato, ker zaradi posledic finančne krize in porazne finančne in ekonomske politike prejšnje laburistične vlade ni imela izbire, ker je bila Velika Britanija na robu bankrota, po oceni laburistične opozicije pa iz povsem ideoloških razlogov. Otočani bodo plačali visoko ceno za zadnji izbruh nakupovalne blaznosti: z dodatnima dvema milijardama funtov dolga na kreditnih karticah (tri milijarde naj bi v devetih dneh nakupovalne blaznosti "sprašili" v gotovini). Poleg tega so že pred božičem 1,9 milijarde funtov "vložili" v darila, živila in pijačo. Navdih za zapravljivo manijo, ki se končuje danes, so dobili tudi v zvišanju davka na dodatno vrednost s 17,5 odstotka na 20 odstotkov, ki začne veljati jutri.

Otočani bodo leto 2011, ki naj bi bilo za večino najtežje v spominu, začeli z ogromnim nakupovalnim mačkom. Ker še vedno ne verjamejo, da so v življenju pomembnejše reči, kot je zapravljanje denarja (pred zvišanjem DDV?). Morda pa so si samo dali duška v smislu starega pregovora: kamor je šel bik, naj gre še štrik.

poslovni@dnevnik.si