Spletna stran Kickstarter.com je ob velikanskem uspehu nekaterih projektov tako postala glasnik razmeroma novega modela zbiranja sredstev - crowd funding - za katerega je značilno, da lahko tudi običajni ljudje financirajo podjetja. Če to uspe, pa dobijo v zameno vnaprej določeno nagrado, ki običajno narašča premo sorazmerno z višino vložka.

Podjetja, ki želijo na tak način zbrati denar, morajo zato potencialnim vlagateljem dobro predstaviti projekt in ponuditi tudi privlačne nagrade oziroma ugodnosti, saj v nasprotnem primeru tvegajo neuspeh. Na spletni strani Kickstarter namreč še vedno propade večina idej, saj želena sredstva zbere "le" 44 odstotkov vseh projektov. Pri tem je za neuspeh mnogih kriv ravno napačen stik s potencialnimi vlagatelji, ki jih neprivlačni pogoji ne prepričajo, zaradi česar podjetja ne zberejo želene količine denarja.

Prodnik, ki bi lahko sproži plaz

Filozofijo crowd fundinga je doslej najbolje sebi v prid obrnilo podjetje Pebble (po slovensko prodnik), ki proizvaja "pametne ure", sposobne podpirati mnoge aplikacije pametnih telefonov, kar omogoča visoko stopnjo prilagodljivosti željam uporabnikov. V zameno za 99-dolarski vložek je ustanovitelj podjetja Eric Migicovsky vlagateljem ponudil uro znamke Pebble, za večje vložke pa je ob večjemu številu ur obljubil še dodatne ugodnosti.

"Načrti za Pebble so bili vselej veliki," je dejal Migicovsky. Njegovega navdušenja v začetku niso delili tradicionalni investitorji, saj so mu vrata pred nosom zaprli tako skladi tveganega kot angelskega kapitala. Kljub temu je odprtih rok in denarnic Pebble sprejela množica vlagateljev na strani Kickstarter. V manj kot dveh urah po objavi projekta so vložki v Pebble presegli ciljno vsoto 100.000 dolarjev (okoli 80.000 evrov), še isti večer pa je zbrana vsota presegla 600.000 dolarjev. Do zdaj najuspešnejši crowd funding projekt je do konca dobe zbiranja podprlo več kot 68.000 vlagateljev, ki so prispevali več kot 10 milijonov dolarjev. Takšna vsota je značilna za mlada podjetja, ki jim uspe pridobiti sredstva v drugem krogu financiranja s tveganim kapitalom, vendar s to izjemo, da Migickovsky in partnerji še naprej obvladujejo 100-odstotni delež svojega podjetja.

Začeli so v dnevni sobi

Kljub daleč najbogatejši podpori Pebble ni osamljena zgodba o uspehu, saj se je prek strani Kickstarter v zadnjega pol leta financiralo kar nekaj projektov, ki so zbrali tudi več kot en ali celo tri milijone dolarjev. "V letošnjem letu je Kickstarter v več kot enem pogledu vstopil v poslovni svet skozi glavna vrata," je dejal Perry Chen, eden od ustanoviteljev spletnega portala, ki je v treh letih prilezel iz dnevne sobe do stopnje, ko spreminja razmišljanje in način poslovanja vlagateljev in podjetij.

Začetki so bili skromni, Kickstarter pa platforma, prek katere so skušali mnogi zbrati denar za svoje "posebne" projekte, denimo poročne kapelice, potovanja z barko okoli sveta ali nekonvencionalne dokumentarne filme. Do razvoja na filmskem področju in financiranja celovečernih filmov je prišlo nato razmeroma hitro. Na letošnjem newyorškem filmskem festivalu Tribeca Film Fest bo tako nastopilo kar enajst filmov, ki so dobili denar za snemanje prek strani Kickstarter.

Čeprav se večina projektov na strani Kickstarter vrti okoli glasbe in filma, portal vse pogosteje podpira tehnološke in dizajnerske proizvode in videoigre. Prvakinja med slednjimi je pustolovska igra Double Fine Adventure, v katero so investitorji vložili več kot 3,3 milijona dolarjev.

A medtem ko je olajšan dostop do novih sredstev zagotovo dobra opora zagonskim podjetjem, je morda največja vrednost Kickstarterja in njemu podobnih portalov v tem, da omogoča podjetnikom vpogled v stanje na trgu in prostor na njem za uresničitev njihovih idej.