Dekle v nočnem lokalu, polnem neznancev, se želi prepričati, da ji kdo v pijačo ni podtaknil droge. Zato pri natakarju kupi slamico, ki ima na konici tester. Pomoči jo v pijačo in če se ta obarva, je v njej droga. Če se ne, je varna za pitje.

Poslovni model izdelave in prodaje takšnih slamic, ki jih še ni na trgu, je v torek zmagal na tretjem podjetniškem projektnem tednu Srednje ekonomske šole v Ljubljani. Dijaki v vsega štirih dneh pridejo na dan s poslovno idejo, preučijo trg, izračunajo stroške in dobičkonosnost projekta ter po možnosti izdelajo prototip. Skratka – prvi koraki, ki bi kdaj lahko peljali tudi do Kickstarterja. »Moja skrita želja je, da bi te ideje kdaj resnično zaživele na trgu. Za to pa bi potrebovali večjo podporo gospodarstva,« pravi ravnateljica Andreja Preskar.

Ogrevanje avtobusnih postaj in čiščenje higienskih potrebščin

Ideja o podjetniškem tednu se je rodila, ker se je Roška, kot popularno pravijo Srednji ekonomski šoli v Ljubljani, soočala z upadom števila vpisanih dijakov. Zato so iskali tržno nišo in jo našli v podjetništvu, podjetniški teden pa je konkretizacija tega programa, pravi ravnateljica. Sodelovanje je za vse dijake obvezno. Razdeljeni so v skupine in letos so prišli na dan s skupno 42 projekti. V finale je šestčlanska strokovna komisija uvrstila še dva projekta. Hot Bus Stop (Vroča avtobusna postaja) je projekt opreme vseh 620 avtobusnih postaj v Ljubljani s podobnimi grelniki, kakršne imajo lokali na vrtovih pozimi. Deset minut gretja bi stalo dvajset centov. Tretji projekt v finalu je bil UV Cleaner (Ultravijolični čistilnik). Gre za posebno posodo, v kateri je UV-žarnica, ki dezinficira zobne ščetke, brivnike, proteze in druge higienske potrebščine v kopalnici, ki so dokazano leglo bakterij, sploh če jih ne zapiramo v omarico.

Zmagovalna ekipa je svojo zamisel zastavila na izhodišču, da se vse več mladih ob koncih tedna odpravlja ven in da se zlasti dekleta sprašujejo, ali je pijača varna. Konkurence ni, so ugotovili v raziskavi, ostaja le lak za nohte, kar pomeni, da v pijačo pomočiš prst. »Imeli smo še druge ideje, denimo internetni kino ali napravo za zaznavanje stresa, a so se nam slamice zdele najboljše, ostalo bi bilo prezapleteno narediti,« je dejal Klemen Mauko, član zmagovalne ekipe, v kateri so bili tudi Jan Begovič, Alban Gjaka, Aleksandra Ivanović, Katarina Kunc in Nik Rajterič.

»Podjetniški teden naj imajo vse osnovne in srednje šole«

V strokovni komisiji je bil tudi profesor na Ekonomski fakulteti v Ljubljani dr. Aleš Vahčič. »Vsak projekt smo preučili s stališča tega, ali se ga da dejansko speljati, kakšen trg ima – domačega ali tudi tujega, in koliko je dobičkonosen. Slamica, ki naj bi bila sposobna ugotoviti, ali je neki mladi deklici nekdo podtaknil v pijačo drogo, je najbolj sprožila odobravanje kot problem, o katerem se danes veliko piše in govori,« je dejal. Sam vidi kot najbolj izvedljivo idejo gretja avtobusnih postaj.

Vahčič se zavzema za to, da bi dijakom nadaljnje delo v projektih šteli kot izpolnjevanje dela učnih obveznosti, njihovim mentorjem pa delovnih. »To ne sme biti prostovoljno in hobi. Če bi želeli iz tega nekaj narediti, bi morala država reči, naj se del učiteljskega časa, del dijaških obveznosti in prostore nameni za delo pri teh projektih, da naredijo končni izdelek, ga prodajajo in že med šolanjem postanejo podjetniki,« pravi Vahčič, ki bi enake projektne tedne vpeljal v vse osnovne in srednje šole, kar pa je po njegovem vprašanje za politiko, ki se s tem, kot ocenjuje, ne ukvarja dovolj.