Skoraj dvestotim avtoprevoznikom, ki so se novembra lani prijavili na štiri milijone evrov vreden razpis Eko sklada za subvencioniranje nakupa okolju prijaznejših tovornjakov in avtobusov, je uspelo domala nemogoče. V manj kot enem delovnem dnevu jim je namreč uspelo zbrati vso potrebno dokumentacijo za vsako vozilo posebej in že na prvem odpiranju razpisa sklada so pometli s konkurenco. Vse več je indicev, da so bili določeni »izbranci« o razpisu obveščeni pred svojimi kolegi, nekateri avtoprevozniki, uspešni na razpisu, pa naj bi celo obšli razpisne pogoje, pri čemer naj bi jim odgovorni pogledali skozi prste.

Je javni razpis s tako kratkim rokom sploh kredibilen?

Eko sklad pod vodstvom Milenka Ziherla je razpis, vreden štiri milijone evrov, objavil 15. novembra lani v petek popoldne v Uradnem listu. Rok za oddajo vlog, ki so bile uvrščene na prvo odpiranje, pa se je iztekel že naslednji delovni dan, v ponedeljek, 18. novembra. Dan kasneje, v torek, so odprli zgolj tiste vloge, ki so »ne glede na način dostave« na naslov Eko sklada prispele do ponedeljka do 14. ure. Čeprav je videti domala neverjetno, da bi lahko v tako kratkem roku prijavitelji zbrali vso potrebno dokumentacijo in v trenutku počrpali ves razpoložljiv denar, jim je uspelo prav to. Kolegi, ki so za razpis izvedeli zgolj nekaj ur kasneje ali bili celo na poti v tujini, dejansko niso imeli nobenih možnosti. Ob tem se v vsakem primeru postavlja vprašanje, ali je razpis s tako kratkim rokom sploh lahko kredibilen, če nemudoma poidejo vsa sredstva, pa je vprašanje še toliko bolj na mestu.

Dejstvo je, da so avtoprevozniki na subvencije za okolju prijaznejša vozila čakali že vse od leta 2009. Povpraševanje za štiri milijone evrov tako ni bilo presenetljivo, saj so od 1. januarja 2012 po neuradnih podatkih nabavili več kot 1500 vozil z motorji euro 5 ali euro 6, za katera so bili zdaj upravičeni do subvencij. Kar bolj bode v oči, je dejstvo, da je vlada program porabe sredstev Sklada za podnebne spremembe, ki je predvideval subvencije za tovornjake in avtobuse, sprejela že septembra 2013. Eko sklad je moral prilagoditi svoj načrt in tega je vlada potrdila 12. novembra. Sledil je podpis pogodbe med skladom in ministrstvom za kmetijstvo in okolje in v skladu s pogodbo je moral sklad, kot so nam pojasnili, do 18. decembra objaviti razpis, obdelati prispele vloge, vročiti odločbe o dodelitvi sredstev, prejeti podpisane pogodbe in nakazati odobrena sredstva. In zakaj se je tako mudilo? Po pojasnilih vlade zato, ker so »morala biti sredstva izplačana v letu 2013, saj od 1. januarja 2014 motor euro 6 ne velja več za nadstandard in ga zato ni mogoče več subvencionirati«. Zakaj tokrat ni bil dovolj zgolj zaključek razpisa v letu 2013 in ni bila dopuščena razdelitev sredstev v letu kasneje, ni jasno. »Razlog, zakaj se je ministrstvo odločilo, da nameni sredstva za spodbujanje nakupa okolju prijaznih vozil tik pred uveljavitvijo standarda in ne prej, nam ni znan,« pravijo na Eko skladu, kjer takšnega razpleta dogodkov niso pričakovali.

Zavajali, a naj bi jim pogledali skozi prste

Avtoprevozniki so morali namreč k vlogi predložiti vrsto dokumentov, in sicer kopije prometnega dovoljenja, kopijo pogodbe za dobavo vozila ali plačanega računa, potrdilo o skladnosti vozila, izjavo o statusu podjetja in vrsto izjav, med drugim, da avtomobila, katerega nakup je subvencionirala država, ne bodo prodali prej kot v treh letih. Vse to je 189 avtoprevoznikom uspelo zbrati od petka popoldne do ponedeljka in dokumentacijo fizično dostaviti skladu do 14. ure. In nekateri med njimi so prejeli tudi več kot 100.000 evrov, kar pomeni, da so morali pri subvencijah od 1950 evrov (za velika podjetja) do 6050 evrov (za mala podjetja) za tovornjak ali subvencijah za avtobuse od 2450 do 10.000 evrov zbrati kar zajeten del dokumentacije.

A vsem, ki so bili na razpisu uspešni, menda to ni uspelo. Nekateri prijavitelji naj bi tako za subvencije prijavili tudi vozila, ki jih sploh še niso plačali in za katere torej niso imeli veljavnih prometnih dovoljenj. Čeprav bi morali njihove vloge izločiti oziroma zavrniti, naj bi jim na skladu ponudili v podpis aneks, a katerim so se za omenjena vozila odrekli sredstvom, subvencije za ostala vozila pa so jim preprosto priznali. Razpis je sicer dovoljeval spremembo vlog, edini element vloge, ki se ni smel spreminjati, pa je bilo prav število vozil, na katera se je nanašala prošnja za pomoč. Glede na naval na razpis bi avtoprevozniki, ki bi vlogo spreminjali, dejansko lahko ostali brez sredstev, bi pa bil tem verjetno nekoliko bližje kateri od njihovih kolegov, saj naj bi na Eko skladu ostalo več kot 300 neodprtih vlog.