Kaže, da bo Telekom Slovenije kljub dokazanim zlorabam na trgu ponovno ostal nekaznovan in mu ne bo treba plačati za več milijonov evrov povzročene škode. Tokrat gre za zgodbo izpred desetletja, ko je naš nacionalni operater uporabo širokopasovnega dostopa do interneta ADSL pogojeval s predhodnim zakupom telefonskega priključka ISDN. Čeprav je upravno sodišče pred kratkim pravnomočno odločilo, da tega ne bi smel početi, Telekom očitno ne namerava vračati nezakonito zaračunanega denarja. Koliko je oškodovancev, vedo le v Telekomu, v grobem pa gre za več deset tisoč uporabnikov, pri čemer bi skupna škoda lahko bistveno presegala deset milijonov evrov.

»V Telekomu menimo, da je odločitev upravnega sodišča pravno zmotna, zaradi česar bomo vložili zahtevo za revizijo pred vrhovnim sodiščem,« so se na kratko odzvali. Ker zadeva kljub pravnomočnosti še ni končana, niso hoteli odgovoriti na vprašanje, ali bodo oškodovanim uporabnikom prostovoljno vračali sredstva ali pa bodo to naredili šele ob morebitnem prejemu njihovih zahtevkov. Telekomovo odlašanje je razumljivo, saj naj bi imeli njihovi (bivši) naročniki za vložitev tožbe le še dva meseca.

Manj kot dva meseca za množične tožbe

Nasprotno od prekrškovnega postopka, ki bi ga sprožila agencija za varstvo konkurence in ki je zaradi časovne oddaljenosti že davno zastaral, naj bi bilo povsem drugače pri tožbenih zahtevkih za vračilo odškodnin. Tudi agencija je med pojasnjevanjem odločitve upravnega sodišča zaradi Telekomovih zlorab pri paketni ponudbi ISDN/ADSL jasno poudarila, da bo odločba »v pomoč oškodovanim potrošnikom pri morebitnih odškodninskih zahtevkih«.

Nekaj deset tisoč Telekomovih uporabnikov, ki so morali za uporabo storitev ADSL kupiti tudi ISDN, se lahko za to priložnost zahvali spremembam konkurenčne zakonodaje iz spomladi 2008. Ta je podaljšala zastaralne roke oziroma je določila, da se prekinejo in začnejo teči naprej šele ob pravnomočnosti sodb. Razlog za to so bili verjetno nerazumno dolgi sodni postopki, ki bi se drugače razpletli v prid kršiteljev. Brez tega bi zadeva ISDN/ADSL zastarala že jeseni 2008, torej tri leta od trenutka, ko so v Telekomu prenehali z zlorabami. Tako pa so oškodovani uporabniki dobili dodatne štiri mesece, ki so začeli teči takoj po pravnomočnosti odločbe lanskega decembra. Zastaralni rok za vložitev tožbe naj bi se iztekel sredi letošnjega aprila.

Če Telekom kljub pritiskom domače javnosti in negativnim posledicam za ugled ne bo vrnil nezakonito zaračunanih sredstev, mu tega verjetno nikoli ne bo treba. Slovenski pravni red namreč ne pozna tako imenovanega instituta skupinskih tožb, ki bi se jim pridružili oškodovanci in brez večjih stroškov zahtevali povračilo škode. Namesto tega bi moral tožbo vložiti vsak Telekomov uporabnik zase, kar pa je zaradi precejšnjih stroškov malo verjetno. Čeprav se na spletnih forumih že pojavljajo pobude za množične tožbe, dlje od tega ni prišlo. Tudi v reviji Monitor so objavili (le) pismo, v katerem oškodovance opominjajo na zastaranje roka za vložitev tožbe. Možnost za čim širši izkupiček so kolektivne akcije, kot so bila društva pod vodstvom Rada Pezdirja za vračilo preplačane električne energije in provizije za dvig na bankomatih. Toda za to imajo, kot rečeno, časa manj kot dva meseca.

Druga zloraba, enak izid

Da bi lahko prišlo do zastaranja, priča primer iz ne tako davne preteklosti. Telekomovi naročniki niso dobili niti denarja, ki jim ga je ta nezakonito zaračunal za uporabo številskega prostora. Gre za zgodbo iz leta 2001, ko je telefonskim naročnikom, ki so uporabljali hišne centrale, dodatno zaračunal še nabor številk, ne da bi za to pridobil soglasje regulatorja. Po posredovanju nekaterih oškodovancev (GZS, Terme Čatež, ABM...) so mu omenjeno početje prepovedali, po dolgoletnem pravdanju pa je Telekom pogorel na sodišču. Kljub temu mu denarja, šlo naj bi za okoli 2,5 milijona evrov, ni bilo treba vrniti, saj so računi vmes že zastarali.

Tomaž Modic