Seaway Yachts in z njim povezan Seaway Design imata blokirane transakcijske račune. Četudi bo družbama uspelo rešiti nastale težave, obstaja resna nevarnost, da bo država od Seawaya Yachts zahtevala vrnitev evropskih sredstev za skoraj 40-milijonsko naložbo v Puconcih. Grozi jim namreč, da tovarne ne bodo zagnali najpozneje v začetku prihodnjega leta, kar je bil eden od pogojev za črpanje sredstev. Družba je zaradi ugotovljenih nepravilnosti v preteklosti že morala vračati evropska sredstva.

1,4 milijona evrov pripravljalcu dokumentacije

Tako Seawayu Yachts kot Seawayu Design naj bi račune z izvršbo blokirala kranjski Sistem VVE oziroma z njim povezana družba. Ta je namreč Seawayu Yachts pripravila dokumentacijo za črpanje evropskih sredstev za projekt v Puconcih in se dogovorila za nagrado v višini 1,4 milijona evrov oziroma deset odstotkov odobrenih sredstev, če bo projekt uspešen. Miloš Sterle, ki naj bi imel pri pripravi dokumentacije eno ključnih vlog, sicer pa je eden od lastnikov Sistemov VVE, zadnjih dogajanj ni želel komentirati.

Že od samega začetka se pojavljajo očitki, da je bila vrednost projekta v želji, da bi pridobili čim več evropskih sredstev, prenapihnjena. To nakazuje tudi podatek, da je Seaway Yachts maja letos gospodarskemu ministrstvu sam predlagal, da se že odobrena evropska sredstva znižajo s 14,5 milijona na 11,33 milijona evrov, pri čemer aneks k sklenjeni pogodbi še ni bil podpisan. Od ministrstva je Seaway Yachts 11,3 milijona evrov sicer že prejel.

Za predlog znižanja evropskih sredstev se je družba odločila zaradi prenosa dela investicij med neupravičene stroške, zmanjšanja dela investicij v primerjavi s prvotnim finančnim načrtom in izločitve dela investicij iz finančnega načrta projekta, so pojasnili na gospodarskem ministrstvu. Pri administrativnem nadzoru projekta v Puconcih gospodarsko ministrstvo do zdaj ni ugotovilo nepravilnosti, medtem ko v zvezi s kontrolami, ki jih izvajajo druge pristojne institucije, še ni prejelo končnih poročil.

Pri projektu v Puconcih se je zapletalo že z gradnjo tovarne, ki je stala okoli šest milijonov evrov. Od tega zneska Seaway Yachts graditelju tovarne družbi SGP Pomgrad po neuradnih informacijah dolguje še okoli milijon evrov. Tovarna je zdaj pod streho, pod velikim vprašajem pa je zagon treh načrtovanih projektov. Od odobrenih 14,5 milijona evrov subvencij bi morala družba za razvojne raziskovalne projekte, vključno z vodenjem projektov, nameniti 4,98 milijona, za naložbe v razvojno dejavnost pa 9,55 milijona evrov, so pojasnili na gospodarskem ministrstvu. Od treh načrtovanih je končan le projekt tehnologije kompozitnih materialov. Medtem ko je projekt SAS-sistemov, ki vključuje raziskave in razvoj tehnologij samooskrbnih sistemov in vetrnih sistemov, na dobri polovici, je projekt tehnologije v navtiki (raziskave, razvoj in prototipiranje v okviru tehnologije jadrnic in tehnologije motornih plovil) izdelan že skoraj v celoti, so pojasnili na gospodarskem ministrstvu. Za dokončanje projektov naj bi Seawayu Yachts primanjkovalo lastnih sredstev. K temu je pripomogla tudi kriza v navtični industriji.

Vračanje sredstev in kazenska ovadba

Približno tričetrtinski lastniški delež Seawaya Yachts obvladujejo z Japcem in Jernejem Jakopinom povezane družbe, 24 odstotkov pa je v lasti Seawaya Design. V slednjem brata Jakopin obvladujeta polovični lastniški delež, KD Group Matjaža Gantarja 47,5-odstotnega, dobra dva odstotka pa ciprska družba Borania. Kot so pojasnili na gospodarskem ministrstvu, je moral Seaway Design leta 2012 vrniti skoraj 216.000 evrov. Vračilo so zahtevali, ker družba ni pridobila treh ponudb za montažo stroja, ker je uveljavljala neupravičene stroške za posredovanje pri prodaji stroja in zaradi neupravičenih stroškov dela zaposlenih.

Iz zadnjega letnega poročila o nadzoru za operativne programe kohezijske politike urada za nadzor proračuna (UNP), ki deluje v okviru ministrstva za finance, je razvidno, da je UNP pred leti odgovorne osebe Seawaya Design zaradi sumov goljufij v škodo EU prijavil policiji. Sumi so se očitno potrdili, saj so kriminalisti sredi leta 2012 na kranjsko okrožno tožilstvo vložili kazensko ovadbo. Po ugotovitvah UNP je Seaway Design sklepal pogodbe pri nakupu opreme z dobaviteljem in s proizvajalcem opreme, pri čemer so bili pogodbe, plačila in izdani računi med Seawayem Design, dobaviteljem in proizvajalcem opreme neskladni. Zato so na UNP posumili, da so bili ti postopki načrtovani in izvedeni zato, da bi bili izdatki upravičeni glede na obdobje upravičenosti, čeprav so nastali zunaj tega obdobja, pa je navedeno v letnem poročilu nadzora UNP za obdobje od julija 2010 do junija 2011. Pri tem vrednotijo ocenjeno škodo na račun evropskih sredstev v višini 471.000 evrov.

Razvoj in poslovanje Skupine Seaway sta v veliki meri temeljila na uspešnem črpanju evropskih sredstev. Od leta 2006 je namreč država Seawayu odobrila za okoli 20 milijonov evropskih sredstev.