Darsovo sporno naročanje soli za posipanje cest, o katerem smo v zadnjih dveh mesecih na veliko pisali v Dnevniku, je začela preiskovati tudi policija.

Ta je po naših podatkih decembra lani uvedla predkazenski postopek zaradi suma kaznivih dejanj pri razpisu za sol, ki ga je Dars objavil avgusta. Izvedeli smo, da je policija državno družbo za avtoceste, ki jo vodi Matjaž Knez, že pred božičnimi prazniki zaprosila za dokumentacijo, povezano s tem razpisom. Med drugim je želela od Darsa pridobiti tudi ponudbe, prispele na razpis, in zapisnik o njihovem odpiranju. Policija bo v okviru predkazenskega postopka zelo verjetno iskala odgovor na vprašanje, ali je Dars pri lanskem naročanju soli ravnal gospodarno. Vse več podatkov namreč kaže, da ni bilo tako in da bi lahko Dars količino soli, s katero je jeseni napolnil svoja skladišča, kupil bistveno ceneje.

Darsovo zavlačevanje – darilo dobaviteljem

Poglejmo najprej nekaj dejstev. Posle z dobavo soli Darsu že vrsto let obvladujeta dve podjetji: MA.CO.T, ki je v lasti poslovneža Ljuba Glibote, in DK Sol, katerega večinski lastnik je Dušan Kodra, ki se je pred leti s trgovanjem s soljo ukvarjal v Drogi. Dars je zadnjo pogodbo za dobavo soli za posipanje cest s podjetjema sklenil leta 2011. Veljala je tri leta. Že v začetku lanskega leta so torej v Darsu vedeli, da bodo morali prej ali slej objaviti nov razpis, s katerim si bodo zagotovili sol za tri naslednje zime, do leta 2017. A z njim so čakali več mesecev. Kljub temu da so v Darsu že maja začeli pripravljati dokumentacijo za začetek postopka nabave soli, je bil razpis objavljen šele avgusta, kar je bilo v nasprotju s prakso družbe v minulih letih. S tem se je Dars v odnosu do obstoječih dobaviteljev postavil v podrejen položaj. Jasno je namreč bilo, da bi lahko zgolj eden od njih z zahtevkom za revizijo razpis blokiral. V tem primeru bi moral Dars sol za letošnjo zimo naročiti še po pogodbah iz leta 2011, ko je bila zaradi nemirov v severni Afriki in velikega povpraševanja v Evropi bistveno dražja kot danes.

Natanko to se je tudi zgodilo. Sredi septembra, le dan pred iztekom razpisa, je družba Se-Elek, ki je lastniško in upravljavsko povezana s podjetjem MA.CO.T, na Dars vložila zahtevo za revizijo. Kmalu zatem je Dars pri obeh obstoječih dobaviteljih naročil dodatnih 7500 ton soli. Zanjo naj bi plačal okoli 80 evrov na tono, torej 600.000 evrov.

Bodo kriminalisti prehiteli Darsove nadzornike?

Že tri mesece pozneje se je izkazalo, da bi lahko v Darsu s hitrejšo objavo razpisa sol za letošnjo zimo kupili precej ceneje. V državni družbi za avtoceste so namreč takrat odprli ponudbe, ki so prispele na razpis, objavljen avgusta. Pri obeh sklopih nihče od obstoječih dobaviteljev ni oddal najugodnejše ponudbe. Konzorcij Bistrade – Bom Impeks BiH in družba Finali Obala sta za dobavo 75.000 ton soli ponudila ceno 4,7 milijona evrov (brez DDV) ali v povprečju slabih 63 evrov na tono. Skupna vsota ponudb za oba sklopa je bila kar 1,6 milijona nižja od ocenjene vrednosti razpisa, ki naj bi jo v Darsu določili na podlagi cen iz starih pogodb. Če bi torej Dars sol za posipanje cest za letošnjo zimo kupil po novih cenah, bi jo dobil za približno tretjino ceneje. V Darsu dobavitelja še niso izbrali. Pred časom so nam pojasnili, da »je postopek javnega naročila v fazi pregleda in ocenjevanja ponudb«.

Okoliščine, povezane z naročanjem soli, so že konec oktobra vzbudile pozornost nadzornega sveta Darsa, ki ga vodi Robert Ličen. Pri tem naj bi preverjali tudi informacije, da sta v postopek izbire izvajalca posegala član uprave Franc Skok in vodja službe za tehnično pripravo del Andrej Sever. V Darsu so vse očitke o nepravilnostih takrat zanikali. Kljub temu so se nadzorniki odločili, da bo posel s soljo pregledal zunanji revizor. Naključno ali ne se je pri tem zapletlo. Do konca lanskega leta tako Darsu (še) ni uspelo najti niti izvajalca. Z enim od njih je namreč podpisal pogodbo, a je nato izbrani izvajalec od pogodbe iz neznanega razloga odstopil.