Prometne nesreče so prezapleten pojav, da bi jih mogli reševati predvsem s povečano količino besa na povzročitelje. Ti se namreč močno razlikujejo med seboj, ne glede na morda enako usodne posledice. K sliki o zapletenosti tega področja naj pripomore tudi razmislek o tem, koliko k tragičnim rezultatom pripomorejo proizvajalci vozil in opreme, torej prav tisti, ki po drugi strani skrbijo za varnejšo vožnjo.

Spodbujanje agresivnega vedenja

Umetnost prodajanja je stara tisočletja. V sodobnem času vanjo vključujemo vse vrste znanosti, še najbolj psihologijo. Ta nam pomaga ugotoviti, zakaj se kupci raje odločajo za določenega izmed več podobnih izdelkov. Kratek pregled oglasov, s katerimi trgovci vabijo voznike, prepričljivo potrdi naslednje: proizvajalci in najete oglaševalske agencije spodbujajo izrazito nevarno vedenje v prometu. Poglejmo nekaj besedil in televizijskih sporočil.

Oglas za vozila ford (TV Slovenija, 1. program, januar 2010)

Gledalci vidijo različne modele avtomobilov ford, ki vozijo precej hitro (več kot očitno prehitro za mestno okolje, v katerem je oglas posnet). Eno vozilo z veliko hitrostjo zapelje proti drugima dvema, ki sta klinasto ustavljeni na koncu ulice in ustvarjata zaporo, kot jo poznamo iz policijskih filmskih akcij. Voznik ne zavira, da bi preprečil trčenje, ampak se s pomočjo računalniške simulacije v zadnjem trenutku dvigne nad ustavljeni vozili in zalebdi v zraku nad njima.

Oglas za vozilo opel insignia (TV Slovenija, 1. program, februar 2010)

Opel insignia se spusti v dirkaško vožnjo, kljubuje vsem fizikalnim zakonitostim in napovedovalec z očarljivim glasom najprej reče: "Avto se prilagodi nemogočim razmeram!"

Ko je vožnje konec, sledi napoved skritih potencialov z besedami: "Kaj vse še zmore!"

Oglas za gorivo (Dobro jutro, 10. oktober 2009)

Ob črno-beli startni zastavici, ki plapola, je zapisano:

"Vozite dlje, bolje…bolj strastno. OMV Carrera. Več kot gibanje."

Na zadnji strani je oglas za isto gorivo istega proizvajalca oziroma distributerja razširjen v celostransko sporočilo, kjer se vidi starterjeva roka s črno-belo zastavo, mimo njega pelje vozilo, cesta pa je zabrisana, tako da se s fotografijo ustvarja vtis visoke hitrosti (kar je glede na dirko razumljivo). Prejšnjemu besedilu o boljši in bolj strastni vožnji pa je dodano sporočilo o dveh novih vrstah bencina.

"Z njima bo po žilah vašega avtomobila stekel novi ekstrakt čiste energije in omogočil večjo učinkovitost delovanja motorja. Aktivne sestavine bodo zagotovile večjo moč, manjšo porabo goriva in vplivale na zmanjšanje emisij škodljivih snovi. Z bencinom OMV Carrera bo življenjska doba vašega motorja daljša, z enako količino goriva pa boste v vožnji uživali dlje, bolje…bolj strastno." (Krepki tisk je izbran že v oglasnem sporočilu.)

Oglasno gradivo za vozila SEAT (Porsche Slovenija, avgust 2009) in napoved novih oglasnih veleplakatov (Dnevnik, 3. marca 2010, str. 27)

Iz besedila k posameznim modelom:

"Dinamična šasija poskrbi za to, da ste v vsakem trenutku popolnoma povezani s cesto." (SEAT exeo)

"Dinamičen in športen značaj, izjemne vozne lastnosti ter visoka varnost so glavne značilnosti že štiri generacije." (SEAT ibiza)

"Avtomobili zaradi nizkih emisij niso nič manj poskočni." (SEAT ecomotive)

"Novi SEAT Leon ovinke spremeni v šikane. Del opreme je elektronska prečna zapora, s pomočjo katere boste izkusili vse prednosti ovinkov, brez neprijetnih stranskih učinkov. Za tole nam boste hvaležni, ko boste okusili moč motorjev z 211 ali 170 KM. S 6-stopenjskim menjalnikom DSG ter prestavno ročico v slogu F1 je ta avtomobil tako napreden, da je meja med strojem in človekom zabrisana - prav tako kot pokrajina, ki drvi mimo."

Časopis Dnevnik pa je marca 2010 objavil naslednje sporočilo:

"Podjetje Porsche Slovenija je za novi model avtomobila Seat Leon pripravilo marketinško akcijo, katere glavni element so veleplakati. Avtomobil na plakatu je postavljen za ograjo, pod njim pa so nameščene opozorilne table z napisom Prosimo, ne dražite Leona. Kreativna zasnova akcije, ki namiguje, naj zver ostane za ograjo, mimoidoči pa naj je ne dražijo, je delo oglaševalske agencije Grey."

Oglas za zavarovalnico Generali (Kanal A, 6. november 2009, 16.55)

Televizijsko voditeljico Anjo Tomažin so v oglaševalske namene uporabili kot veselo in brezbrižno voznico, povsem nepozorno na vožnjo in udeležence v prometu. Med vožnjo je in se šali s sopotnikom klovnom, pri vzvratni vožnji podre betonsko oviro, kolesar prileti na vetrobransko steklo in ga ob udarcu z glavo vanj razbije. Voznica ostaja dobre volje ne glede na nezgode, tudi resne in smrtno nevarne, ki se ji dogajajo na vsakem koraku.

Sporočilo: "Ostanite zadovoljni in brez skrbi, saj za vse vaše težave poskrbi zavarovalnica Generali."

Oglas za olje castrol edge (TV Slovenija, december 2009)

V ozadju oglasa za omenjeno olje vidimo sliko avtomobila, ki drvi po zasneženi cesti, ne da bi ga razmere kakorkoli ovirale.

Napovednik oddaje "Vse, kar ste želeli vedeti o avtomobilih" (Info TV, 11. november 2009, 21.25)

V napovedniku oddaje o avtomobilizmu se pojavi slika voznika in drvečega avtomobila. Ta voznik napoveduje oddajo.

Oglas za vozila SEAT (več revij, celostranski oglasi, december 2009)

Razstavljena so tri vozila SEAT, ibiza, leon in altea. Nad sliko je besedilo: "Lepi zunaj, divji znotraj. Avtomobili SEAT." Ob cenah za posamične model je še sporočilo: "POZOR, HUDA IBIZA, HUD LEON, HUDA ALTEA." Temu podobno je bilo oblikovano besedilo na jumbo plakatih, ki so sporočali mimoidočim: "Seat. Zunaj lep - znotraj zver."

Pogosto predvajan televizijski oglas za zimske pnevmatike Continental (oktober, november 2009)

Na zasneženi cesti osebni avtomobil drvi v ovinek, kjer mu nasproti pripelje tovornjak. A zaviranje v ovinku za voznika v osebnem avtomobilu ne predstavlja nobene težave. Avto obstane na mestu kot prilepljen sredi ovinka. To je mogoče le z izbrano in oglaševano zimsko pnevmatiko.

Nissanova reklama za nove modele (dodatek časopisu Delo v juliju 2010)

Barvni katalog manjšega formata nosi naslov "Vroči motivi". Za model quashkai beremo: "Urbani športnik, nabit z energijo in vedno dinamičen. Ne sprejema kompromisov, ampak raje sam postavlja pravila." Pri modelu 370 Z izvemo, da gre za "adrenalinskega navdušenca, ki prav vsakič poskrbi za pospešen utrip srca in povišan pritisk. Njegova izjemna zmogljivost združuje neverjetno moč in pristno strast do hitrosti."

Avtomobilsko novinarstvo

Tudi avtomobilske revije, ki skrbijo za vzgojo voznikov in redno opozarjajo na varno vožnjo, se ne uprejo skušnjavi. Morda večina novinarjev tega niti ne počne namenoma, a vseeno pripomorejo k prav nasprotnemu vedenju v prometu od tistega, k spodbujanju katerega jih zavezuje ne nazadnje njihovo poslanstvo.

Mnogi novinarji, ki pišejo o avtomobilizmu in poročajo o testnih vožnjah, imajo znanja, ki daleč presegajo raven večine običajnih voznikov. A poročajo o stvareh, ki so mejne in se dogajajo v skrajnih razmerah, zlasti pri visokih hitrostih ali v ostrih ovinkih. S tem (najbrž kar zavestno) poudarjajo svoje sposobnosti, ki jim navadni kupec vozila, za katero ga morda navdušujejo, ne bo prišel niti blizu. Če pa bo prišel blizu pogojem, v katerih so preskušali vozilo (hitrost in ovinki), se bo vožnja zanj gotovo končala tragično.

Primer opisa vožnje: "Avto je natančno vodljiv, ima varno lego na cesti in dopušča tudi veliko športne dinamike. Dodatni hidravlični blažilniki v ostro voženih ovinkih blažijo najbolj obremenjen blažilnik, hkrati pa se zmanjšuje nagibanje karoserije. Tudi 1,6-litrski turbo motor se zdi dobra izbira za bolj dinamične voznike." (Motorevija, junij 2009; Blaž Poženel: Na visoki nogi; str. 22.)

Seveda vsi privoščimo (in tudi zavidamo) novinarjem iz sveta avtomobilizma možnost, da preizkušajo vse vrste avtomobilov, in zlasti to, da jih proizvajalci (seveda iz tržnih nagibov) vabijo na testne steze, kjer je z obilico znanja mogoče voziti avtomobile v mejnih razmerah. Vendar bi se morali vsi skupaj zavedati, da take reportaže ne prispevajo k večji varnosti v prometu.

Če se vrnemo k oglasom - kaj si lahko predstavljamo ob besedilu, ki nas prepričuje, da lahko vozimo bolj strastno? Je strastna vožnja 50 km/h? Morda 70? Je lahko kdaj 30? Je dinamična vožnja, ki jo po izkušnjah avtomobilističnega novinarja omogoča izbrani in preizkušeni model vozila, vožnja, ki v naseljih nikakor ne presega dovoljene hitrosti 50 km/h ali celo manj, če je tako označeno? Ali lahko vozimo na razmeroma prazni avtocesti dinamično, če vso pot prevozimo neovirano z enakomerno hitrostjo 130 km/h?

Kaj je dinamično?

Vse te možnosti se nekako upirajo konceptu dinamične vožnje. Kaj lahko storimo "dinamičnega" v mejah predpisane hitrosti? Lahko se ob zeleni luči poženemo kot na startu tekme in v treh sekundah dosežemo najvišjo dovoljeno hitrost 50 km/h, potem pa pred naslednjo rdečo lučjo sunkovito zavremo in se ustavimo v dveh sekundah. To bi najbrž bil približek temu, kar večina med nami pojmuje kot "dinamično". Je "dinamična" vožnja prehitevanje čisto vseh, ki ne vozijo z najvišjo dovoljeno hitrostjo? Je "dinamična" vožnja nasprotje od "mečkanja"? Po mojem ne. Nasprotje od (pre)počasne vožnje je normalna vožnja. Ampak ta avto s prav izbranim gorivom ni narejen za normalno vožnjo, narejen je za dinamično vožnjo.

Če smo se torej odločili za dinamično vožnjo, ki nam jo tako rekoč priporočajo (kdo pa ne bi rad, zlasti med moškimi, veljal za dinamičnega voznika), ali trčimo vsaj na fizikalne ovire, če pravne (omejitve hitrosti, zahteve po prilagajanju razmeram itd.) spregledamo in zanemarimo? Pravzaprav ne. Če vozimo Fordova vozila, se v kritičnem trenutku, ko bi se vsaj po doslej znanih načelih morali neizogibno zaleteti, zgodi levitacija, znana doslej le iz ezoteričnega branja. Voznik se dvigne v zrak nad oviro, ne da bi se poprej popeljal po kakšni katapultni predlogi.

Kaj pomeni, da se Oplova insignia prilagodi nemogočim razmeram? Po oglasnem posnetku sodeč ne dosti manj kot Fordova levitacija. Ko nas varno ustavi po vožnji, ki spominja na vožnjo vesoljske ladje, sledi ključna napoved, kaj vse še zmore ta avtomobil. To, kar smo videli, je bilo le za ogrevanje. Ali Seatovo oglasno sporočilo, da smo zaradi dinamične šasije vsak trenutek popolnoma povezani s cesto, pove, da tudi v ostrih ovinkih in pri veliki hitrosti avtomobil ne more zleteti z nje? Nekaj podobnega. Čeprav vsi vemo, da je to nemogoče, nam taka obljuba dvigne samozavest, občutek varnosti in hitrost, s katero preverjamo resničnost sporočila. Kaj pomenijo Seatove izjemne vozne lastnosti in športen značaj? Najbrž podoben konflikt, kakršnega smo srečali pri pojmu "dinamična vožnja". Je mogoče izjemne vozne lastnosti preizkušati v vožnji, omejeni s predpisi?

Odgovornost oglasov

Kaj bo storil tisti srečni voznik, ki bo postal lastnik zveri, ki je večina mimoidočih ne sme dražiti? Če se z zverjo spoji v eno, ali bo morda vztrajal pri tistem drobcu značaja, ki ustreza zveri, ko je dobro nažrta in lenobna? Ali pa je bolj verjetno, da bo preizkušal vse dimenzije njenega temperamenta? Je mogoče z "adrenalinskim navdušencem, ki vselej dvigne pritisk in hormone zaradi neverjetne moči in pristne strasti do hitrosti" voziti drugače kot nevarno?

Ali je mogoče pričakovati od proizvajalcev, njihove marketinške službe in oglaševalskih agencij, da potisnejo vstran prvinski nagon preživetja (zlasti v današnjih gospodarskih časih) na račun nevarnega zavajanja vseh potrošnikov? Zelo težko. A zdi se, da bi nacionalne akcije, kakršne poznamo že doslej prav na področju prometne varnosti, utegnile spodbuditi vse vpletene k nečemu drugemu. Morda bi bilo dobro dokazati inovativnost na ta način, da se poudarjajo druge privlačne lastnosti avtomobilov in ne zgolj tiste, ki so najbolj povezane z adrenalinom in prav zato pripomorejo k nesrečam.

Sklepna misel se ne more izogniti občutku, da država (natančneje - posamični proizvajalci v povezavi z mediji) sproti podira marsikaj, kar poskuša preventivnega oblikovati na področju prometne varnosti. Oglasi, ki spodbujajo nevarno vedenje (in takih je na področju avtomobilizma večina), nosijo odgovornost za del prometnih nesreč, gotovo tudi najhujših.

Desetletja smo potrebovali, da osamljeni jezdec, ki mu je družbo vselej delala cigareta marlboro, ni bil več ikona. Še dolga leta, da smo se zavedli nevarnosti oglaševanja alkohola. Koliko potrebujemo za spremembe v prometu?