Eden glavnih znanstvenih ciljev ogromnega, na milijarde evrov vrednega trkalnika je bil potrditev obstoja Higgsovega bozona, teoretskega delca, za katerega fiziki verjamejo, da daje maso vsemu, kar obstaja v vesolju.

Delec je ključni del standardnega teoretskega modela, s katerim fiziki razlagajo sestavo atomov in drugih delcev.

Govorice, da so znanstveniki, ki delajo v Cernu na projektu ATLAS, odkrili dokaze za Higgsov bozon, so začele krožiti potem, ko je bil na spletu objavljen domnevni interni dokument. Na blogu ga je objavil ameriški fizik Peter Woit.

Znanstveniki skeptični

Vendar pa so drugi fiziki pohiteli in pozvali k previdnosti pri teh trditvah, saj se je pri eksperimentih s trki delcev pojavilo že veliko "kandidatov" za tako iskani Higgsov bozon, vendar pa so znanstveniki pri nadaljnjem preučevanju to možnost ovrgli.

Tako so uslužbenci v Cernu sporočili, da informacije na dokumentu še niso bile ustrezno preverjene, in da bi tudi tokrat prav lahko šlo za lažni alarm.

Dokument, ki so ga napisali štirje znanstveniki, razkriva, da je eden od detektorjev delcev v trkalniku ujel delec, ki bi lahko bil Higgsov bozon, ta pa se je razkrojil na dva druga visoko energijska delca, fotona. Ta proces razkrajanja je bil tridesetkrat hitrejši, kot je bilo pričakovano.

Ob tem je zapisano: "Trenutni rezultat je prvo nedvomno opažanje fizike izven standardnega modela. Pričakujemo, da bi lahko v zelo bližnji prihodnosti našli vznemirljivo novo fiziko, vključno z novimi delci."

Dokument je pristen

Nekateri znanstveniki menijo, da je objavljeni dokument le potegavščina, vendar pa so ga uslužbenci v Cernu že potrdili kot avtentičnega. James Gillies, uradni predstavnik Cerna, je dejal, da je bil dokument z rezultati sicer pristen, vendar pa gre le za enega od mnogih, ki jih znanstveniki neprestano delajo, in da je še vedno na zelo zgodnji stopnji analize.

"Veliko prezgodaj je, da bi lahko zagotovo rekli, če smo kaj odkrili ali ne. Na projektu ATLAS dela tri tisoč znanstvenikov, delo na analizah pa je razdeljeno med njimi. Gre za interno komunikacijo, ki opozarja na nekaj zanimivega, vendar pa mora iti zadeva še skozi nekaj drugih stopenj ocen s strani znanstvene ekipe, preden bodo izdali uradni dokument z rezultati," je razložil Gillies in dodal: "Za večino teh zadev se izkaže, da niso nič posebnega. Zaenkrat so vse skupaj le velike špekulacije, vendar pa obstaja tudi veliko vznemirjenje in pričakovanje, da bomo nekaj odkrili, tako da je to verjetno razlog, da je dokument našel svojo pot do spleta."