Zakaj je naslov filma ravno Oči in ušesa boga?

V Afriki so vsi ljudje verni, ker so z naravo tako povezani, da si ne predstavljajo, da smo ljudje nekaj, kar je izven nje. Narave nismo ustvarili mi. Njim je to popolnoma jasno. V Afriki so si sami izmislili Oči in ušesa boga tudi zato, ker na splošno verjamejo, da bog vse vidi in vse sliši. In če bog vse vidi in vse sliši, potem bo videl tudi, ko boš kaj naredil narobe.

Dokler so vsi ljudje to verjeli, je bilo manj množičnih grozodejstev. V Afriki se dogajajo največji pokoli, ki ste jim lahko priča na planetu. Zakaj je tako, ne vem. Nisem bog, da bi vse vedel. Jaz sem tisti, ki to spremlja in skuša nastaviti pasti v obliki video kamer.

Ste zadovoljni z odzivom ljudi na film v Sloveniji?

Ja, dvorane so v večini polne. Samo v Cankarjevem domu ni bila. Tam smo razglasili, da bomo polivali kri, in da bodo morali vsi udeleženci, če bodo hoteli priti do dvorane, stopiti vanjo in namočiti svoje "špičake". Mislim, da so se ljudje prestrašili in jim je bilo to malo preveč. Tudi direktor Cankarjevega doma je zagrozil, da bomo morali plačati stroške čiščenja. Mi smo mislili to izvesti tako, da hram ne bi bil okrvavljen, da se ne bi po dogodku nič poznalo. Želeli smo samo pokazati ljudem, da je treba namesto rdeče preproge prispevati sredstva za ohranitev življenj. Na ta način bi si rdečo preprogo naredili sami in bi denar, ki bi ga namenili za žamet, raje uporabili za video nadzor.

Osveščanje širite tudi na YouTubu, kjer si ga lahko ogledamo v celoti.

Filmu gledanost raste iz ure v uro. Želimo preseči to, kar so narediti s filmom Kony 2012, kjer gre za jasno prevaro. Film je tako profesionalno narejen, da je nemogoče, da ga je naredila ena skupina ljudi. Domačini tam sumijo, da gre za nov poskus nekdanjih kolonialnih metropol, da bi lahko tja spravili svojo vojsko, ki jim bo pod pretvezo, da išče Konyja, speljala najbolj plodno zemljo na našem planetu.

Menite, da filmi, kot je vaš, spreminjajo svet?

Seveda, saj držijo nazaj kolektive morilcev. Ravno zaradi naših filmov, knjig in posredovanja posnetkov, ki jih snemajo lokalni prostovoljci na terenu, si vojaki, ki so že 21 let na oblasti in so obtoženi, da so krivi za štiri največje zločine proti človeštvu, vključno z genocidom, ne morejo privoščiti, da bi jih iztrebili. Ljudje tam živijo v votlinah med kačami. Kje na svetu si še vlada upa bombardirati ljudi, civiliste, nedolžne nagce. Mi pa smo zaradi nekih mitov, ki se jih ne moremo rešiti, tiho. Če bi bombe padale po Evropi, bi takoj vsi skočili v zrak. Tako je, nagi in še črni so, še ta greh. Evropa pa molči.

V torek zvečer smo imeli v Evropskem parlamentu na pobudo poslanca Iva Vajgla projekcijo celovečernega filma Oči in ušesa boga – video nadzor Sudana. Iz Sudana je prišel tudi humanitarni koordinator nove zveze povezanih upornikov Sulejman Jamous, ki je govoril o tem, zakaj se je v ponedeljek med severom in jugom začela nova vojna. Dobili smo obljube, da bodo naši poslanci pri ustreznih inštitucijah v EU, ki imajo denar za razvoj, dosegli razvojno pomoč v obliki video nadzora. Potem v Sudan ne bi več pošiljali hrane, ker je ne rabijo, saj so kmetje, jebemti. Treba jim je dati še vrtalne naprave, da si bodo v puščavi sami iskali vodo. Tam, kjer vodo imajo, pa jim moramo omogočiti video nadzor, da se med seboj ne bodo več tepli.

Zaupate tem besedam poslancev?

Videli bomo, ali bo spet vse ostalo pri obljubah, kot se je pokazalo v našem filmu. Humanitarnega koordinatorja upornikov Sulimana Jamousa smo vodili po celi Evropi, od Pariza do Prage, od Bruslja do Ljubljane. Povsod smo dobili kimanja in obljube, ampak na koncu je nekdo, ki drži naše predstavnike v rokah, rekel ne. Indijance ubijamo, Indijanci naj pocrkajo, mar ne?

Torej pričakujete, da se bo to nadaljevalo?

Pričakujem, da bomo, če bodo mediji in množice sodelovali, preprečili najhuje. S kamerami smo zdaj vsaj preprečili grozodejstva, kot so natikanja na kole, odpiranje trebuhov nosečnicam, trganje otrok in metanje na bajonete. Vzvišena evropska dama mora zdaj to do konca speljati. Začeli smo civilisti, to pa morajo zdaj do konca speljati tisti, ki imajo milijone evrov. Mi smo samo pokazali, da deluje.

Kaj je zdaj v Sudanu največja težava?

Modri Nil. To je provinca, kjer se je 1. septembra začela vojna, in do danes sem šel tja samo jaz. S tem se naš film konča. Šel sem tja in posnel šeststo do sedemsto tisoč ljudi na begu. K sodelovanju nisem mogel priklicati niti tistih aktivistov, s katerimi smo prej sodelovali. Ljudje tam so odpisani, ker se jim enostavno ne da pomagati, saj je vse zavzela vojska. Aktivisti hodijo tja, kjer računajo, da bodo kaj dosegli, ne gredo pa nekam, kjer bodo morali razočarani odnehati. Jaz pa ne, jaz želim zdaj tja zvleči Angelino Jolie. Tam so najbolj nedolžni, nepokvarjeni ljudje na svetu. Tako nedolžno živijo, kot bi bili v jaslicah. To so zelo lepe kulture.

Katera pa je vam najbolj pomembna stvar, ki ste jo v Sudanu uspeli spremeniti?

To, da ljudje še niso izginili, in da so se zdaj organizirali v zvezo. Nimam se pravice veseliti tega, da
so vedno močnejši in da bodo morda spremenili zločinsko oblast. V to se ne smemo vtikati. Olajšanje čutim v tem, da rezultati kamer kažejo, da vojne vendarle ne bo, če bo ves svet akterjem gledal pod prste. Ogled najinega filma pa forsiram zato, da bodo ljudje obveščeni. Filma nismo naredili, da bi zaslužili. Kaj me briga denar. Jaz bi rad samo srečen in vsaj malo pomirjen umrl.

Za to državo se je v času predsedovanja boril tudi pokojni predsednik RS Janez Drnovšek. Tudi on je verjetno veliko prinesel v to zgodbo.

Ja, saj je šel tudi v Ameriko, ampak ga Bush ni poslušal. Projekt je bil zapečaten že konec januarja leta 2006, in sicer zato, ker je šel Drnovšek na isti poti tudi v Bolivijo na inviguracijo prvega demokratično izvoljenega Indijanca po 500 letih konkviste Iva Moralesa. To je razjezilo takratno kavbojsko administracijo. Tudi Ivo Vajgl v našem filmu Vojna za vodo jasno pove, da so dobili aprila na zunanje ministrstvo pismo Condoleezze Rice, ki je zahtevala, da Slovenci s svojo iniciativo odnehamo, ker to s Kitajsko v Afriki urejajo Združene države. Veliki gledajo samo na svoje interese, večja kot je država, bolj je pohlepna, in to je Drnovšek vedel. Zato ga je veliko ljudi tudi podprlo, ker so to še razumeli, zdaj pa smo se vdali, izgubili smo identiteto.