Eden od omenjenih strokovnjakov nam je celo rekel, da je šokiran zaradi neznosne lahkotnosti porabljanja javnega denarja v času krize in tega, kar se je izkazalo pri aferi Patria. Ključna avtoriteta na področju javnega naročanja, predsednik računskega sodišča Igor Šoltes, nam je v pogovoru povedal, da dopušča celo možnost predrevizije nakupa humveejev. Šoltes pravi: "Skladno z varovanjem revizijskega programa ne morem vnaprej razkrivati naših aktivnosti. Računsko sodišče ima možnost predrevizij, ki imajo preventivno funkcijo. V primerih, ko bi predrevizija lahko pripomogla k temu, da se ne sklene posel, ki bi bil po ocenah škodljiv ali v nasprotju s predpisi, je ta zelo smiselna. Teoretično tako lahko pride do nekaterih prihrankov. Pod črto to pomeni, da tudi v teh primerih ne izključujemo predrevizije. Predvsem pa je treba prej dobiti dokumentacijo."

Težiti bi morali k odpiranju, ne zapiranju

Ministrstvo za obrambo lahko torej pričakuje, da bo računsko sodišče pri njih zaradi nakupa LKOV 4 x 4 opravilo predrevizijski postopek. Šoltes pravi: "Tendenca bi morala biti čim širša odprtost postopkov in čim manjša uporaba izjem. Evropska unija želi spodbuditi države, da pod zaupna naročila ne uvrščajo stvari, ki tja ne sodijo. Vojaški nakupi so bili dolgo časa nedotakljiva tema, gre pa za ogromna sredstva pri vsaki državi. Poudarjam pa, da pri nakupih, ki si ne zaslužijo tako visoke stopnje tajnosti, ni protipravno, če se izvede javno naročilo." S tem je Šoltes opozoril na dejstvo, da vojaški nakupi niso utemeljeno kar povprek tajni in da je treba izjeme od javnih naročil krepko argumentirati.

Ali je torej nakup vozil humvee utemeljeno tajen? Po naših ugotovitvah ne. Jelušičeva namreč kupuje vozila humvee, katerih karakteristike so podrobno objavljene na spletu - tako za model M1114, ki ga že uporablja Slovenska vojska, kot tudi za močnejši model M1151, na katerega je možno nameščati dodatno oklepno zaščito. Pod določenimi pogoji bi bil utemeljen samo tajen nakup paketov dodatnega oklepa za vozila.

Igor Šoltes: Vojaški nakupi so bili dolgo časa nedotakljiva tema

Ministrstvo Ljubice Jelušič trdi tudi, da se je nakupa LKOV 4 x 4 brez javnega razpisa lotilo tudi zato, ker je želelo izključiti posrednike. Ta argument je za lase privlečen. Kot pravi Šoltes: "Škarje in platno ima v svojih rokah naročnik. V pogojih lahko določi, kakšne ponudbe pričakuje. Po mojem mnenju se tudi z javnim razpisom lahko izloči posrednike z določilom, da bo naročnik kupoval samo neposredno od proizvajalcev in da ponudbe lahko oddajo samo proizvajalci. Poznamo namreč tudi opravičljivo diskriminacijo in za to bi šlo pri vnaprejšnji izločitvi posrednikov v javnem razpisu."

Neprepričljivo izgovarjanje Jelušičeve

Skozi Šoltesovo razlago so stvari videti precej preproste, ravnanje Ljubice Jelušič - kupovanje humveejev brez razpisa - pa nerazumljivo. Njeno ministrstvo je denimo navedlo, da jih tako kupujejo, ker gre za dokup oziroma zamenjavo vozil. Šoltes ima na to preprost odgovor: "Če se postavimo generalno na klasična javna naročila, mora biti vsakršna zamenjava, dopolnjevanje voznega parka ali drugih predmetov podvrženo konkurenci in s tem ustreznemu postopku. Najmanj postopku s pogajanji brez predhodne objave, če so izpolnjeni pogoji. Če pa gre za dodatna naročila, mora biti ta namera vsebovana že v osnovnem tenderju in tudi pri tem ta odstotek ne sme preseči 30 odstotkov - recimo pri dodatnih delih gradenj." Tukaj dodajmo, da sedanji nakup humveejev nima prav nobene zveze z nakupom in pogodbo o nakupu prvih trideset iz leta 2000.