Društvo Novo mesto in še skoraj 70 drugih pritožnikov je namreč 16. septembra 2013 posredovalo evropski komisiji obvestilo – pritožbo zoper postopek priprave in sprejema DPN. Evropska komisija je 18. oktobra 2013 pooblaščenko pritožnikov že obvestila, da so pritožbo prejeli, in trenutno je postopek v fazi, ko evropska komisija postavlja vprašanja Republiki Sloveniji o zadevi. Razlog za vložitev pritožbe je bil namreč neupoštevanje zavezujočega evropskega prava pri pripravi in sprejemu DPN in tudi dejstvo, da DPN ni neposredno izvršljiv akt, zato bi bilo njegovo izpodbijanje mogoče šele skozi notorično dolge postopke pred našimi upravnimi in sodnimi organi. Ker naš pravni red dopušča pritožbo šele zoper posamični upravni akt in gradnjo pred pravnomočnostjo gradbenih dovoljenj, bi lahko z morebitnim odkupom zemljišč, začetkom gradnje in samo gradnjo nastala za našo državo, kot tudi za investitorja in prostor sam po sebi, že ogromna ekonomska in okoljska škoda. Lahko bi se namreč zgodilo, da bi država že odkupila zemljišča, na katerih zaradi kasneje ugotovljene nezakonitosti DPN gradnja sploh ne bi bila mogoča.

Priključek tretje razvojne osi in s tem potek dela hitre štiripasovne ceste sta namreč predvidena skozi urbani del Novega mesta, kar pa je nesprejemljivo tudi z vidika dodatnega vnosa delcev PM10 (to so majhni delci, ki zaradi onesnaženja povzročajo težave pri dihanju, pljučnega raka in prezgodnjo smrt) v urbani prostor Novega mesta. Trasa tretje razvojne osi je namreč namenjena pretoku evropskega tranzitnega prometa, vse do Jadrana, kar je še toliko bolj sporno, saj Novo mesto že sedaj sodi med eno najbolj onesnaženih slovenskih mest z delci PM10, katerih povzročitelj je v največji meri ravno promet. To je še toliko bolj pomembno, saj smo ravno v obdobju, ko je Republika Slovenija tik pred plačilom kazni evropski komisiji, če ne bodo sprejeti ustrezni ukrepi za zmanjševanje vnosa delcev PM10 v urbani prostor, pri čemer je poseben poudarek ravno na umiku prometa iz urbanih središč.

Mestna občina Novo mesto je že pripravila odlok o načrtu za kakovost zraka, v katerem pa ugotavlja, kar je še posebno absurdno, da zaradi gradnje tretje osi skozi urbani prostor Novega mesta (hitra štiripasovna cesta bi namreč potekala skozi naselji Ločna in Mačkovec, skozi Mali Slatnik, Žabjo vas in Gotno vas) ne bo povečanega obsega spornih delcev. Takšno ugotovitev si občina drzne sporočati svojim prebivalcem in Evropi kljub zavedanju, da je že danes krepko prekoračena dovoljena količina delcev PM10 na območju Novega mesta, in to zaradi že obstoječega prometa.

Ali bomo sploh kdaj ŽIVELI v Evropi?

Mag. Mateja Jaklič

podpredsednica strokovne skupine KS Ločna - Mačkovec za tretjo razvojno os in članica Društva Novo mesto