Zaščita intelektualne lastnine je ena najbolj gorečih tem odkar je internet postal najbolj učinkovit način za množično distribucijo informacij. Glasbena in filmska industrija se že dolgo pritožujeta nad priložnostnimi izgubami, ki naj bi jih utrpeli vsako leto zaradi piratiziranja. Pred časom so se kot možni ukrepi za boj proti piratsvu omenjale tudi možnosti, da bi uporabnikom piratskih vsebin onemogočili uporabo spleta. Kljub razumevanju nezadovoljstva glasbene in filmske industrije, pa ne gre spregledati dejstva, da je potrošnik tovrstnih vsebin v neenakem položaju v primerjavi s potrošnjo fizičnih izdelkov.

Če lahko kupec fizičnih izdelkov te običajno zamenja, če z njimi ni zadovoljen, oziroma zahteva reklamacijo, tega z intelektualnimi lastninami kot so glasba in film ni mogoče. Še posebej pri filmu ni običajno, da bi po obisku kinematografa zahtevali vračilo denarja ali možnost ogleda drugega filma. Glasba se prek spleta sicer pogosto prodaja z možnostjo poslušanja odsekov, a je za cel izdelek najpogosteje še vedno treba plačati v naprej. Filmski napovedniki so pri oceni kvalitete filma še manj zanesljivi.

Obrnjeno zaupanje

Rešitev težave kupovanja mačka v žaklju sedaj ponuja ena razvpitejših tarč boja proti piratstvu, v Novi Zelandiji živeči Nemec Kim Dotcom. Slednji je te dni tudi uradno zagnal nov glasbeni servis Baboom, ki se vrača k potrošniku bolj prijaznemu načinu kupovanja glasbenih izdelkov, ki spominja na paradigmo plačevanja uličnim umetnikom. Pravila igre so torej obrnjena. Ne plačaš, da bi ugotovil, če ti je izdelek všeč, temveč plačaš, šele takrat, ko ti je izdelek dovolj všeč, da bi podprl avtorja.

Gre za pristop, ki je precej razširjen tudi v svetu drugih brezplačnih spletnih vsebin, ko lahko obiskovalci, če želijo, avtorjem donirajo sredstva. Dotcom je v video sporočilu na Baboomovi spletni strani povedal, da je prepričan, da bi morali glasbeniki svojo glasbo objavljati brezplačno, plačilo pa lahko prejmejo, kadar so njihovi izdelki tudi zares všeč poslušalcem.

Gre za zanimiv obrat trga, ko morajo glasbeniki svoje zaupanje postaviti v svoje poslušalce in ne obratno. Dotcom je kot prvi album na strani, ki naj bi polno delovala proti koncu 2014, objavil svojega in povabil ostale glasbenike, naj sledijo njegovemu zgledu. Uporabnike servisa je ob tem pozval, naj dokažejo, da lahko tudi potrošniku prijazen način prodaje intelektualne lastnine deluje … kadar so izdelki zares kvalitetni.