Življenja brez interneta si dandanes tako rekoč ne moremo in ne znamo več predstavljati, saj je dostop do spleta kjerkoli in kadarkoli postal nekaj samoumevnega. Internet je najpomembnejši vir informacij večini ljudi in za veliko večino stvari, zato ne čudi, da igra najpomembnejšo vlogo tudi pri nakupu avtomobila – ali bolje rečeno, v prednakupnem procesu.

»Internet je ključni faktor pri nakupu avtomobila, predvsem kar se tiče raziskovanja nakupa in izbire znamke. Raziskave so namreč pokazale, da, konkretno v Sloveniji, kar 92 odstotkov uporabnikov pred nakupom avtomobila obišče splet in tam išče različne informacije o avtomobilih – od podatkov o znamkah, preverjanja forumov in komentarjev do obiskov uradnih strani, konfiguratorjev in podobno,« pravi tudi eden vodilnih slovenskih strokovnjakov za spletni marketing in direktor podjetja Red orbit Andraž Štalec.

Težav je veliko

Pojem internet je seveda zelo širok, a če je internet ključni faktor pri nakupu avtomobila, je »ključni faktor pri ključnem faktorju« zagotovo uradna spletna stran posamezne avtomobilske znamke. Tega se po lastnih besedah dobro zavedajo tudi slovenski uvozniki. »Na spletni strani www.peugeot.si dobi potencialni kupec vse informacije o naši prodajni paleti, poprodajnih storitvah, ponudbi za pravne osebe, trenutni akcijski ponudbi, si konfigurira svoje vozilo in se naroči na testno vožnjo... Poleg tega so na voljo vsi aktualni ceniki in katalogi novih vozil,« nam je na primer povedal vodja marketinga pri Peugeotu Slovenija Gregor Draksler, ki je pravzaprav povzel splošno mnenje večine uvoznikov, medtem ko so pri marketingu Volkswagna na primer dodali še, da za nekatere nove modele pripravijo posebne strani. »Te adaptiramo po tovariških predlogah, zadnja takšna stran pa je na primer passat.si,« pravijo pri Volkswagnu.

Medtem ko so uvozniki s svojimi spletnimi stranmi po pričakovanjih zadovoljni in se z njimi znajo pohvaliti, so številni uporabniki drugačnega mnenja, kritična pa je tudi stroka. Andraž Štalec tako pravi, da sam pri uradnih slovenskih spletnih straneh avtomobilskih blagovnih znamk opaža kar nekaj težav. »Prva je že ta, da večina spletnih strani ni prilagojenih različnim napravam. V zadnjih letih so se kupne navade spremenile, veliko ljudi v tem procesu uporablja tablice in pametne telefone, praktično nobena spletna stran avtomobilskih znamk pa ni prilagojena tem napravam, s čimer takoj naletimo do težav z uporabniško izkušnjo,« pravi Štalec in dodaja, da bi v pozitivnem smislu težko izpostavil kakšno stran, še več, po analizi, ki so jo v njegovem podjetju opravili pred meseci, pride pri slovenskih straneh do drugega ekstrema: »Izkušnje so večinoma slabe. Lep primer je, da tisti, ki ponujajo naročila na testno vožnjo, zahtevajo preveč informacij in podatkov, tudi povsem nepotrebnih. Kupec namreč tako in tako pride v poslovalnico, ker pa od njega že na spletu zahtevajo izjemno natančne podatke, s tem marsikoga odbijejo. Kolikor sem imel izkušnje tudi sam osebno, se slovenski trgovci ob tem preslabo odzivajo na povpraševanje in informacije, ki jih dobimo prek spleta. Se pravi, da uporabniki pošljemo povpraševanje, se naročimo na testno vožnjo, a trgovci to kar spregledajo. Ko sem sam pred kratkim kupoval avtomobil, sem na osem poslanih povpraševanj za testno vožnjo dobil vsega dva odgovora.«

Dejansko stanje preverljivo le osebno

Manjša težava, s katero se srečujejo slovenski uvozniki, je sicer tudi ta, da imajo pri urejanju svojih spletnih strani v precejšnji meri »zvezane roke«, saj morajo, seveda z rahlimi prilagoditvami, večinoma slediti obliki in tudi vsebini, ki jo določijo pri evropskih ali globalnih centralah posameznih znamk. »Za ažurnost uradne spletne strani skrbimo mi, pri Citroënu Slovenija, veliko svobode pa nimamo, ker je stran načeloma globalna in dovoljuje le malenkostne priredbe. Se pa pri tem opiramo na lokalne mini spletne strani ali aplikacije, kot je na primer aplikacija za rezervacijo testnih voženj: rezerviraj.citroen.si,« nam je na primer povedal vodja marketinga pri Citroënu Slovenija Dejan Debernardi in povzel (spet) mnenje in težavo, s katero se srečuje večina uvoznikov.

Nič drugačno, temveč verjetno celo bolj intenzivno, je po spletu iskanje v primeru, ko se zanimamo za nakup rabljenega avtomobila. Glavno spletno in tudi splošno središče tovrstne avtomobilske ponudbe v Sloveniji pa tudi ponudbe novih avtomobilov, ki so prisotni v prodajnih salonih, je zagotovo stran avto.net, o čemer najbolje priča že dejstvo, da že vrsto let spada med najbolj obiskane slovenske spletne strani na splošno. »Menim, da je res majhno število vozil, ki so naprodaj v Sloveniji, pa se jih obenem ne oglašuje na naši spletni strani,« je celo povedal vodja omenjene spletne strani Bojan Matko in dodal, da se število oglasov vztrajno povečuje, v zadnjem času pa opažajo tudi večjo prisotnost prodajalcev in kupcev zunaj Slovenije. Sicer pa je glavna prednost strani avto.net seveda ta, da je tako rekoč vsa ponudba zbrana na enem mestu in si kupec s pomočjo naprednega iskalnika lahko zelo hitro pripravi ožji izbor vozil, ki mu ustrezajo, slabost pa je morda (ne)zaupanje v verodostojnost podatkov o posameznih vozilih, ki jih oglašujejo posamezni prodajalci. »Dejanskega stanja vozila večinoma namreč ni mogoče preveriti drugače kot z osebnim obiskom. Ravno te slabosti se zavedajo nekateri boljši trgovci, ki kakovost svoje ponudbe izpostavijo z raznimi paketi jamstev,« še dodaja Matko.

Ko spremenijo poslovni model...

Vse doslej zapisano se seveda nanaša na prednakupni proces, medtem ko je dejanskih nakupov avtomobilov prek spleta zelo malo, konec koncev pa je malo tudi možnosti. Kot pravi Rok Istenič , vodja odnosov z javnostjo pri Renaultu Slovenija, je po spletu ponekod že možen tudi nakup vozila, a gre predvsem za rabljena. »Kar nekaj je tako takih, ki so vozilo kupili v tujini, brez da bi ga 'v živo' sploh videli. Pri novih vozilih pa je tega veliko manj. Dacia je v nam bližnji Italiji pred leti zagnala spletno trgovino za nakup novih avtomobilov, vendar je že ob lansiranju opozorila, da gre zgolj za testno trgovino, brez cilja neke velike prodaje po spletu,« je povedal Istenič in dodal, da čeprav v Sloveniji njihovi kupci za zdaj svojega novega vozila še ne morejo naročiti prek spleta, pa lahko – po tem, ko so v prodajnem salonu sklenili dogovor o naročilu – prek spleta sledijo statusu svojega naročila. Pri Volkswagnu so nam medtem povedali, da njihova stran že ponuja pregled zaloge vozil po Sloveniji, tako da kupec lahko preveri, ali je vozilo, ki si ga je prej oblikoval v konfiguratorju, na voljo pri katerem izmed trgovcev, pri Peugeotu so v ta namen razvil spletno stran peugeotwebstore.com, kjer je po posameznih koncesionarjih objavljena dejanska ponudba novih vozil, a stran še ni na voljo za slovensko tržišče, Bojan Matko pa nas je spomnil na teslo: »Pri nakupu vozila tesla model S si s pomočjo konfiguratorja sestavite avto, vplačate 2000 evrov akontacije in počakate na obvestilo o prevzemu.«

Pa vendar večina zgoraj opisanih primerov še ni to, kar si pod neposrednim nakupom predstavljamo. Res je, da je nakup avtomobila nekaj povsem drugega kot na primer nakup telefona, a Andraž Štalec je kljub temu prepričan, da ni daleč dan, ko bomo tudi avtomobile kupovali, in to v dobesednem smislu, prek spleta. »Mislim, da je povsem realno. Zagotovo se to pri nas sicer ne bo zgodilo v treh ali tudi petih letih, ampak je realno. Predvsem zaradi tega, ker je ritem življenja vse hitrejši. Pred leti so tudi rekli, da ne bo nihče naročil kruha in mleka prek spleta, pa se danes to dogaja. Še v vsaki panogi so bili skeptični, a ko so se malce prilagodili in spremenili poslovni model, je vselej steklo,« zaključuje Štalec.