V času, v katerem živimo, je misel na nov avtomobil vsaj pri tistih, ki ne vedo, ali bodo v bližnji prihodnosti še imeli redne dohodke, zagotovo potisnjena v ozadje. A ker je po drugi strani avto za večino postal nuja, brez katere ne gre, je lahko toliko bolj aktualen in zanimiv nakup cenovno ugodnejših rabljenih vozil. Po besedah poznavalcev je trg slednjih v Sloveniji precej stabilen. V zadnjih dveh letih, razen uvedbe višjih dajatev na vozila z večjo prostornino motorja, namreč na njem večjih pretresov ni bilo.

»Interes za nakup rabljenih vozil je precejšen, predvsem za vozila nižjega cenovnega razreda. Ocenjujemo, da znaša trg rabljenih vozil v Sloveniji približno 200.000 vozil na leto. Žal nimamo natančnega podatka, saj še vedno ni uradne statistike. Združenje uvoznikov si prizadeva, da bi to kmalu rešili,« pravi Janez Zupančič, vodja prodaje rabljenih vozil pri Porsche Slovenija, in dodaja, da najhitreje izgubljajo vrednost ravno omenjena vozila z večjimi motorji, ki imajo po navadi tudi veliko dodatne opreme, najbolje pa vrednost ohranjajo vozila nemških proizvajalcev.

Miren spanec

Načinov, kje in kako kupiti rabljeni avto, je seveda ogromno. Za kupca je najzanesljiveje, če se ponj odpravi v salon katerega izmed pooblaščenih prodajalcev, ki ponujajo tudi rabljena vozila, saj to prinaša določena zagotovila. Pri koncernu Volkswagen imajo za ta namen celo posebno znamko »Das Weltauto«, ki se ukvarja s prodajo in servisiranjem vozil njihovih domačih znamk in znamk drugih proizvajalcev, z rabljenimi vozili pod to znamko pa se pri nas trenutno ukvarja devet partnerjev. »Pomembno je, da naši partnerji pri Das Weltautu izpolnjujejo standardizirane procese delovanja, ki jih narekuje koncern Volkswagen. Najpomembnejši so tehnični pregled in ocena vozila, priprava vozila in način prodaje. Rabljena vozila, ki jih partnerji sprejmejo v nadaljnjo prodajo, pa morajo izpolnjevati naslednje kriterije: starost do 8 let, do 175.000 prevoženih kilometrov, imeti morajo potrjeno servisno zgodovino in biti v dobrem mehanskem in optičnem stanju,« je naštel Janez Zupančič. Morebiten minus takšnega nakupa je malce višja cena, a Zupančič pravi, da so kupci, ki vedo, da vozila izpolnjujejo zahtevane standarde, pripravljeni odšteti tudi več denarja. »Navsezadnje za takšno vozilo dobijo podaljšano jamstvo, saj rabljenim vozilom, ki izpolnjujejo našteto, podelimo podaljšano jamstvo tudi do 12 mesecev ali do 20.000 prevoženih kilometrov,« pove Zupančič.

O prednostih nakupa rabljenega vozila pri velikem trgovcu je prepričan tudi Jernej Korenčan, vodja prodaje v Avtohiši Malgaj, ki pravi, da si sami nikakor ne morejo privoščiti, da bi imeli v ponudbi vozila sumljivega porekla in z napakami, ki bi jih poskušali prikriti. »Nakup v našem Centru rabljenih vozil kupcu prinaša predvsem miren spanec, saj zagotavlja preverjeno poreklo vozila z vso ustrezno dokumentacijo, realne servisne podatke in zgodovino vozila, vključno s kilometri, in garancijske pogoje. Cena naj vsekakor ne bo edino vodilo pri izbiri vozila,« pravi Korenčan, ki pa nasprotno od nekaterih drugih naših sogovornikov opaža, da prodaja rabljenih vozil upada, saj so nekatera nova z določenimi akcijami tako ugodna, da je kdaj treba preračunati, ali se nam na primer malo rabljeno vozilo sploh splača kupiti, ker je lahko novo ugodnejše pri vseh dodatkih, ki jih dobite ob nakupu. »Drugačna pa je zgodba pri starejših vozilih slovenskega porekla manjše vrednosti, od 2000 do 3000 evrov – teh nam primanjkuje in jih je na trgu težko kupiti, saj jih je relativno malo,« še pravi Korenčan.

Prodajalci imajo probleme

Ogromno rabljenih avtomobilov je tudi v številnih centrih rabljenih vozil. Že kratek »izlet« skozi nekatera slovenska mesta in okoli njih razkrije lepo število z avtomobili nabito polnih velikih parkirnih površin s tablami »prodaja in odkup rabljenih vozil«. Eden takšnih je tudi center rabljenih vozil 1A avto na Letališki cesti v Ljubljani, kjer imajo vseskozi na zalogi približno 150 vozil. »V centrih, kot je naš, kupec dobi garancijo, vozila so pred prodajo pregledana, ravno tako pa imamo v ponudbi 12-mesečno jamstvo za vitalne sklope vozila,« pravi vodja prodaje iz omenjenega centra Tomaž Kolman in dodaja, da je pri njih večina vozil, ki so naprodaj, iz poslovnih najemov v tujini, so redno servisirana in s sledljivo zgodovino, nekaj pa je tudi slovenskih.

Kolman pa opozarja še na nekaj: po njegovem mnenju so namreč kupci, kar zadeva nakup rabljenega vozila, pri nas dobro zaščiteni, to pa ne velja za prodajalce. »Za vsako vozilo je namreč obvezna vsaj 30-dnevna garancija, ne glede na starost in prevožene kilometre. To se mi ne zdi prav, saj bi se moral tudi kupec zavedati in prevzeti del odgovornosti in tveganja nakupa starega vozila. Zato pri nas vozila z več prevoženimi kilometri raje prodajamo v veleprodajo v tujino,« pove Kolman in izpostavi še težavo, ki jo imajo prodajalci s prevozom vozil na servise: »Za ta vozila imamo namenjene kovinske preizkušnje tablice, ki so prenosljive na vsako vozilo, težava pa se pojavi, ko moramo na avtocesto, saj si ne moremo privoščiti, da bi za vsako vožnjo kupili vinjeto. Predlagali smo že, da bi bila vinjeta vezana na tablico za preizkušnjo, saj tudi zanje normalno plačamo zavarovanje in vse drugo. Že pred leti sem nekajkrat poizkušal rešiti težavo na raznih ministrstvih, a sem vselej naletel na gluha ušesa. Pa imajo isti problem tudi prodajalci, ki prodajajo nova vozila.«

Servisne knjižice za sto evrov

Rabljena vozila pa se seveda še naprej prodajajo tudi na način »ena na ena«, to se pravi med kupcem in prodajalcem prek oglasov, na sejmih... Čeprav se na tak način zagotovo da za dobro ceno dobiti tudi dobro ohranjen in kakovosten avto, je tak način hkrati pisan na kožo raznim mešetarjem in preprodajalcem. Ki, če služijo tako, da avtomobile kupujejo ceneje, kot jih prodajajo, seveda ne naredijo nič narobe, je pa sporno, ker je na žalost še vedno ogromno takšnih, ki kupcem prodajo mačka v žaklju, prikrivajo napake, lažejo o številu lastnikov ter prevoženih kilometrih... »Z drugimi besedami, prodajajo 'kripe'. Za to, kaj dobi kupec, jim je popolnoma vseeno, važen jim je samo zaslužek in na vse skupaj gledajo samo s tega vidika,« nam je povedal znanec, ki se je s kupovanjem in prodajanjem rabljenih avtomobilov ukvarjal kar nekaj let, a je pred časom dejavnost opustil zaradi več razlogov. »Nehal sem, ker so zaslužki premajhni in predvsem precej manjši kot včasih, saj se večinoma gibljejo med 50 in 100 evri na en prodan avto, za kar pa ti gre čisto preveč časa. Ob tem je vse skupaj tudi zelo stresno. Gre namreč, po domače povedano, za 'nategovanje' ljudi, pri čemer hitro ugotoviš, da imaš več sovražnikov kot prijateljev. Sam sicer nikdar nisem 'vrtel' kilometrov in prikazoval, da jih ima avto manj kot v resnici, sem pa seveda skril kakšne manjše napake.«

Prav »vrtenje« števila prevoženih kilometrov je še vedno eden najbolj priljubljenih načinov prikazovanja drugačnega stanja od realnega, pri čemer po besedah omenjenega sogovornika realno število znižajo tudi za polovico. »Ne glede na avto se to uredi v desetih minutah. Napake na karoseriji in rjo se hitro skrije tako, da se s prostim očesom ne opazi. Servisne knjižice z vsemi podpisi in štampiljkami je mogoče dobiti za 100 evrov. Prevar je, skratka, ogromno,« nam je še zaupal in za konec dodal, da po vsem, kar je doživel, za lastno uporabo rabljenega avtomobila nikdar ne bi kupil drugje kot pri pooblaščenem prodajalcu.