Najem ali izposoja avtomobila, ki ji s tujko rečemo rent a car, je pri dopustih na bolj oddaljenih destinacijah tudi pri velikem številu slovenskih turistov postala nepogrešljivo sredstvo za popotovanje po okolici. Seveda najem avtomobila ni vezan izključno na turistično dejavnost, saj si ga lahko sposodimo tudi za drugačne potrebe, je pa dejstvo, da po njem največkrat posegajo prav tuji turisti. »Zagotovo so to naše glavne stranke, pa čeprav so tovrstni najemi bolj kratkoročni, za dva do tri dni,« je povedal Matej Karun, generalni direktor podjetja ABC rent a car – Europcar Slovenija, in dodal, da drugi večji del najemov odpade na zavarovalnice, ki svojim strankam ponujajo nadomestne avtomobile.

Sicer so pogoji za najem podobni pri vseh ponudnikih. Voznik mora biti star vsaj 21 let, imeti vsaj dve leti vozniški izpit, za garancijo pa mora predložiti kreditno kartico. Pri rezervaciji je najbolj priljubljen svetovni splet, včasih telefon, redko pa stranka pride kar neposredno do poslovalnice, pa čeprav je izposojevalnicam to celo všeč, saj tako lažje navežejo osebni stik. Pri večjih ponudnikih stranka avtomobil lahko prevzame v vseh poslovnih enotah izposojevalnice ali pa ji ga dostavijo tako rekoč kamor koli – če so lokacije blizu kateri izmed poslovnih enot, dostave tudi ne zaračunajo. V izposojevalnicah so ob tem praviloma vsi štirikolesniki zavarovani z osnovnim in kasko zavarovanjem, zato je, če pride do poškodbe avtomobila, ves postopek enak kot pri zasebnem avtomobilu. Če najemnik ni kriv za nezgodo in je znan povzročitelj, je stranka dolžna poklicati izposojevalca in policijo, da se naredi policijski zapisnik in se izpolni evropsko poročilo, najemnik pa samo še poda izjavo, da lahko izposojevalnica vodi postopke pri zavarovalnicah. Če stranka vrne poškodovan avto ali je kriva za nesrečo, pa imajo vsi, ki izposojajo avtomobile, pogoje, ki se jim reče finančna odgovornost. Ta načeloma temelji na dveh odstotkih odbitne franšize, ima pa z doplačilom manjšega dnevnega pavšala stranka možnost ta strošek zmanjšati na en odstotek oziroma celo na nič.

Stalne stranke niso redkost

Kot rečeno pa najem avtomobila ni namenjen zgolj turistom. Poleg tega zna biti namreč povsem racionalna izbira za nekoga, ki avtomobila ne potrebuje vsak dan, temveč le nekajkrat na leto ali, recimo, enkrat na mesec za nekaj dni – takšnim se namreč cenovno zagotovo bolj izplača nekajkrat najeti avto kot si ga lastiti in zanj plačevati vse obveznosti. In po besedah Mateja Karuna je kar nekaj takšnih, ki to počnejo. »Imamo že kar nekaj stalnih strank, s katerimi se tudi dogovorimo za posebno ceno, ta segment pa želimo še okrepiti. Prepričani smo, da bi se mnogim izplačalo vse skupaj preračunati, nas obiskati in povedati, kakšne želje imajo, saj dobro prisluhnemo prav vsaki, še tako specifični želji, potrebi – nekdo pač potrebuje avto nekajkrat mesečno in zaradi različnih razlogov različne avtomobile, drugi pa enkrat na leto. Pri vsem skupaj smo tudi zelo odzivni, saj te stranke posebej rangiramo, tako da imajo, ko potrebujejo avto, tega dejansko na voljo praktično nemudoma. Reakcijski čas je resnično zelo kratek,« še pravi Karun, čigar podjetje je izmed vseh franšizorjev Europcar za lansko leto prejelo nagrado za najboljšega med srednjimi in malimi podjetji, in dodaja, da s tem pade v vodo argument tistih, ki pravijo, da si avtomobil lastijo zaradi tega, ker jim omogoča »svobodo« in jim je na voljo vedno, ko ga potrebujejo.

Cene najprej v nebo, nato navzdol

Pri tako velikem ponudniku, kot je Europcar, seveda ponujajo najeme vseh vrst avtomobilov in po besedah Karuna lahko ugodijo ter že tudi so ugodili številnim posebnim željam. Seveda pa obstajajo tudi ponudniki, ki so se specializirali za najeme natančno določenih vrst vozil. Eno takšnih je podjetje Nomad 2000, ki prek spletne strani www.kombicenter.si ponuja najem kombijev. »S tem se ukvarjamo že deveto leto, v voznem parku imamo približno 10 potniških in tovornih kombijev, zanimanja pa je malenkost več za tovorne. Oziroma takole – za tovorne je zanimanje stalno, za potniške pa bolj v času počitnic, praznikov...« pravi direktor podjetja Denis Pilih in dodaja, da krize v pravem pomenu besede za zdaj ni občutil, se je pa vse skupaj poznalo pri tem, da so bili primorani znižati cene: »Konkurence, takšne in drugačne, je veliko, zato se je treba prilagoditi. Tako kot pri vseh storitvah – cene so šle najprej v nebo, nato pa jih je bilo treba znižati in narediti korak ali dva nazaj.«

Vse kombije je mogoče voziti z vozniškim izpitom kategorije B, je pa res, tako Pilih, da morajo biti izpolnjeni določeni pogoji – mladim voznikom jih tako ne dajo v najem, poleg tega pa je zaželeno, da ima voznik, ki kombi najame, že pred tem izkušnje z vožnjo takšnega vozila. »Če presodimo, da nekdo ne bi bil zanesljiv voznik, mu kombija ne damo v najem oziroma gremo z njim na preizkusno vožnjo in preverimo njegovo znanje. Večkrat se je namreč že zgodilo, da smo dobili nazaj poškodovano vozilo, pa tudi, da so z njim ravnali malomarno,« pravi Pilih, ki ima, tako kot vsi ponudniki podobnih storitev, kar nekaj negativnih izkušenj, zato je previdnost razumljiva. Konkretno pa nam je o poskusih kraje povedal tudi Matej Karun. »Okoli novega leta je eden naših avtomobilov na primer 'izginil' v Beogradu, dogajalo pa se je tudi, da so k nam prihajali z ukradenimi dokumenti in najeli kombi ter ga potem ukradli. Kar poniknili so,« se spominja Karun in dodaja, da omejitev glede potovanj vseeno nimajo, je pa stranka dolžna povedati svojo najbolj oddaljeno destinacijo, da lahko izposojevalnica približno predvidi in svetuje določen avto ter podobne reči.

Najamete lahko tudi ferrari

Poleg vseh omenjenih je pri nas mogoč tudi najem nekaterih superšportnih eksotov – od leta 2009 ga omogoča Burya superauto club, ki svojim članom med drugim ponuja dva ferrarija, 430 scuderia in 599 GTB fiorano. Že iz omembe članstva gre sklepati, da ne gre za klasičen sistem najema kot pri drugih ponudnikih storitev rent a car, temveč za klub, katerega član lahko postane vsak, ki izpolnjuje osnovne pogoje: starost 28 let, največ pet kazenskih točk in plačilo vseh obveznosti. »Člani imajo v glavnem en sam edini razlog za najem: konkretno ceneje in enostavneje je nekajkrat na leto voziti naš ferrari kot imeti za ta namen svojega. Zelo dobro znajo izračunati, kaj se v življenju splača imeti v lasti in kaj le uporabljati. Navsezadnje tudi za kozarček dobrega vina ni smiselno imeti v lasti vinske kleti,« pravi direktor Marko Pirman in dodaja, da lahko, na malce drugačen način, z inštruktorjem superšportnika v Buryi pelje praktično vsakdo: »Za to potrebujete le veljavno vozniško dovoljenje več kot tri leta, zraven vas bo sedel naš inštruktor in v krajši ali daljši vožnji boste lahko za nekaj trenutkov živeli sanje. Vozili se boste po cesti, enkrat ali dvakrat na leto pa organiziramo vožnje tudi na športnem letališču Lesce.«

Pirman ob tem dodaja, da v vsem času od ustanovitve naprej na cesti in dirkališčih nimajo negativnih izkušenj – ne z nesrečami ne s čim drugim. Morda je to sreča, a po drugi strani ogromno časa posvetijo pripravi voznika na morebitna nepoznavanja in pasti. »Priznam, prav zoprni smo v tematiki varnosti. Pa ne gre le za vozniško veščino, poudarek je posebno na psihološkem in osebnem delu upravljanja vozila: s 500 ali 600 konji se nikoli in nikdar ne smemo poigravati! Naša vozila tako tudi niso namenjena 'uličnemu dokazovanju'. V tem smislu vzgajamo voznike. Mogoče tudi zaradi tega policijski radarji nimajo skoraj nobenega dela z nami,« sklepa Marko Pirman.