Hitrost razvoja sodobnih avtomobilov je neverjetna. Če so nekoč za novo generacijo določenega modela potrebovali približno sedem let, se je ta doba zdaj že skrajšala na pet let ali celo manj. In ne le nova generacija, vedno hitreje prihajajo tudi povsem novi modeli. Ker morajo danes ustrezati vedno strožjim okoljskim in varnostnim standardom, je logično, da so opremljeni s številnimi dodatki. In kjer je vgrajenih več stvari, je tudi možnost, da kaj zataji, večja.

Zato napake niso nekaj, kar se »ne more zgoditi«, dogaja se vsem znamkam, od tovarn pa je odvisno, kako reagirajo na te stvari, kakšen je odziv kupcev in kako diplomatsko se lotijo zadev. Tako imenovanih vpoklicev, ko zaradi serijske napake ali napačne zasnove zataji kakšen sestavni del avtomobila, ni malo, a tudi kupci morajo razumeti, da sodobni ritem življenja narekuje hiter razvoj, hitro proizvodnjo in vedno pogostejše zamenjave vozil. Nad vsem tem pa vedno visi damoklejev meč v obliki cene oziroma stroškov proizvodnje.

Vozilu je nenadoma ugasnil motor

Ena odmevnejših zgodb v tem poglavju avtomobilske industrije je napaka na ključavnici za zagon vozila, vanjo pa je vključen koncern GM, ki je s svojimi znamkami prisoten tako rekoč na vseh celinah. A na naslovnice predvsem severnoameriških medijev je zgodba prišla predvsem zaradi višin odškodnin, ki naj bi jih GM namenil svojcem žrtev napake na ključavnici. Napaka na ključavnici naj bi povzročila, da je vozilu nenadoma ugasnil motor, saj je ključ za zagon samodejno zdrsnil v položaj za ugašanje motorja, krivec pa naj bi bil prekratek zatič v ključavnici. S tem je voznik ostal brez servo volana, servo zavor ali varnostnih mehov. Prve take primere so zaznali že leta 2001 pri predprodukcijskih primerkih modela saturn ion, a so se za vpoklic vozil odločili šele februarja letos. Zamenjava zatiča naj bi sicer po izračunih GM stala vsega 57 centov, celotno zgodbo pa so kljub temu skušali najprej rešiti le z navodili prodajalcem in serviserjem, naj stranke opozorijo, naj ne uporabljajo »pretežkih obeskov za ključe oziroma naj na ključe za avtomobil ne zatikajo preveč drugih ključev«.

Žrtvam več milijard ameriških dolarjev

Po nekaterih informacijah naj bi vsaki od družin vpletenih žrtev zdaj nameravali plačati do milijon dolarjev odškodnine, kar torej pomeni, da bo GM v ta namen za ohranitev dobrega imena in predvsem verodostojnosti v očeh potencialnih kupcev namenil več milijard dolarjev. Kenneth Feinberg, odvetnik GM, ki je odgovorjen za reševanje odškodninskih zahtevkov žrtev nesreč zaradi napake na ključavnicah – širši javnosti v Severni Ameriki je znan tudi kot odvetnik žrtev terorističnega napada 11. septembra 2001 – naj bi ob tem dejal, da bodo pri GM »plačali, kolikor bo treba«. Feinberg je tisti, ki dejansko odloča, kdo je upravičen do odškodnin in koliko naj bi te znašale, po njegovih besedah pa GM za to nima predvidene določene količine denarja, ampak se bo pogajal z vsako družino posebej. In plačali bodo, kolikor bo Feinberg ocenil, da je prav in pošteno: »Pri GM so v osnovi rekli, da bodo, če se bo posamezni tožnik izkazal kot upravičen do odškodnine, enostavno plačali.« Odškodnine naj bi znašale od 20.000 dolarjev za tiste, ki so morali zaradi napake na ključavnici eno noč prebiti v bolnišnici, do več deset milijonov dolarjev za tiste, ki so preživeli nesreče, a so ostali hudo poškodovani in jim poškodbe otežujejo vsakdanje življenje. Med njimi so tudi takšni s poškodbami možganov ali paraliziranostjo.

Celoten vpoklic samo letos obsega 29 milijonov vozil (tri letne proizvodnje koncerna). 8,4 milijona jih ima napako na zaganjalni ključavnici letnika od 1997 do 2004, med njimi pa ni Oplovih modelov. Z zadnjimi vpoklici, kjer lastnikom nagaja tudi elektronika, so se stroški celotne zgodbe povzpeli že na 2,5 milijarde dolarjev (1,8 milijarde evrov).

GM je napako na ključavnici do sedaj povezal s 13 nesrečami s smrtnim izidom in 54 nesrečami z drugačnimi posledicami, nova glavna direktorica GM Mary Barra pa je pozvala k hitremu odzivu in urejanju zahtev žrtev nesreč: »Zadovoljni smo, da je Kenneth Feinberg zagnal celotno zadevo v povezavi z odškodninami glede napake na zaganjalnih ključavnicah, s čimer bomo hitro pomagali žrtvam nesreč in njihovim družinam. To je naša moralna obveza. Prevzemamo odgovornost za te napake in jih bomo obravnavali pošteno in dostojanstveno.«