Današnji hitri način življenja, ko veliko ljudi nima časa živeti normalno in se res posvetiti tudi najbolj osnovnim ali banalnim podrobnostim v življenju, nas lahko udari po žepu in glavi bolj, kot bi si želeli. Če se vam zgodi, da pri dolivanju goriva niste bili pri stvari, in če ste to opazili na črpalki, še preden ste zagnali motor, je škoda lahko minimalna. Če pa se vam je to zgodilo na cesti, ko je motor zaradi tega ugasnil, pa so poškodbe na tehniki lahko večje in predvsem dražje.

B. H., vodja servisnih svetovalcev v Avtohiši Malgaj, pravi, da se takšne napake dogajajo kar pogosto: »Največkrat se zgodi, da stranke natočijo bencin v vozilo z dizelskim motorjem. Za obrnjeno situacijo skorajda nimamo primera, saj dizelska ročka na črpalki zaradi svoje velikosti ne gre v grlo odprtine na bencinskega vozila. Na trgu se dobi tudi posebne nastavke, ki onemogočijo, da bi šla bencinska ročka v dizelsko gnano vozilo. Veliko strank se takrat, ko vozilo začne cukati, izgubljati moč in podobno, ne zave takoj, da so natočili napačno gorivo. V tem primeru kar nekaj časa porabimo za diagnostiko možnih okvar, da potem na koncu ugotovimo, da je za težave kriv bencin, namešan v dizelsko gorivo. Glede posledic takega ravnanja je ključen podatek, kdaj stranka ugotovi, da je natočila napačno gorivo. Dlje ko se voznik pelje, slabše je. Če torej že na bencinski črpalki ugotovimo svojo zmoto, vozila nikar ne vžgimo, ampak takoj pokličimo vlečno službo.«

AMZS lani imel več kot tisoč primerov

Na servisu v vsakem primeru najprej popolnoma izpraznijo posodo za gorivo in zamenjajo filter dizelskega goriva (če je voznik zagnal motor), stranki pa priporočijo uporabo dodatka k dizelskemu gorivu, ki čisti obloge in usedline. V veliki večini primerov je to povsem dovolj. »Lahko pa se kasneje pojavijo posledice na sistemu vbrizga goriva, torej na črpalki goriva in na vbrizgalnih šobah in podobno, zaradi pomanjkanja mazanja, saj dizelsko gorivo omogoča mazanje ključnih komponent. Tako lahko nastanejo mikroskopske poškodbe na drsnih delih šob in črpalke, kar privede do težav z vbrizgom goriva.«

V praksi se napačno dolivanje goriva, po informacijah Petrola, dogaja v povprečju trikrat na mesec, pri Avto-moto zvezi Slovenije (AMZS) pa je Klemen Turk iz njihove službe za tehnične zadeve povedal, da so v letu 2013 v njihovih poslovnih enotah obravnavali 1090 tovrstnih primerov. Ogromna razlika torej, ki nastane zaradi tega, ker ljudje šele kasneje ugotovijo, da so natočili napačno gorivo.

Bralca je napaka stala 120 evrov

Enega od bralcev, ki ni želel biti imenovan, ime je znano uredništvu, smo povprašali po njegovi lastni izkušnji z napačnim dolivanjem goriva. »Ko je Petrol uvedel gorivo qmax, so bencin označili s temno modro ročko, in moja napaka je bila, da sem to zamenjal za dizelsko gorivo. Že pri plačevanju se mi je zdelo malce čudno, ker sem za polno posodo plačal več kot običajno, po 500 metrih pa sem obtičal na odstavnem pasu na avtocesti. Poklical sem vlečno službo AMZS, da so avtomobil odpeljali na servis, kjer so morali očistiti posodo za gorivo in vso napeljavo. Tam me je čiščenje stalo 120 evrov, tank starega bencina, zmešanega z dizlom, je šel v nič, sem moram potem prišteti še stroške novega goriva, pa izgubljeni čas, saj je vse skupaj trajalo eno popoldne... Motor na srečo ni bil poškodovan, kot so mi rekli, ni tako hudo narobe, če v dizelski motor naliješ bencin, saj sem se normalno odpeljal s servisa.« In še eno podrobnost je izdal naš bralec: ko je poklical na bencinsko črpalko, da se je prepričal, kaj je dolil, mu je črpalkar dejal, da je bil ta dan že tretji njihov kupec s tako težavo.

Najmanj škode torej lahko nastane, če voznik takoj opazi svojo napako in še ni zagnal motorja. Praznjenje posode za gorivo lahko poteka prek napeljave za gorivo, kajti cevke za dovod goriva do motorja so na dokaj preprosto dostopnem mestu na spodnjem delu vozila. Bolj zahtevno je črpanje in tudi čiščenje posode za gorivo, pri katerem morajo odstraniti zadnjo klop, da prek odprtine, kjer se meri količina goriva v posodi, izčrpajo napačno gorivo. V primeru, da stranka to želi, lahko posodo za gorivo odstranijo iz vozila in jo očistijo še s posebnimi krpami, ki ne puščajo nitk, ali pa s posebnim vpojnim papirjem.

Proizvajalci se trudijo na različne načine

V primeru, ko voznik že zažene motor z napačnim gorivom in celo naredi nekaj kilometrov, pa je postopek čiščenja malce daljši in nevarnost poškodb tehnike večja. Pri takšnih napakah so bolj ogroženi avtomobili z dizelskimi motorji, če v njih voznik natoči bencin. Uroš Mihelčič, produktni specialist na Summit Motorsu, je ob tem še pojasnil, kaj se v motorju dogaja, ko voznik vanj nalije napačno gorivo: »Pri dolivanju 95- ali 98-oktanskega goriva v dizelski motor pride do preveč volatilnih eksplozij v komorah motorja, kar lahko resno poškoduje motor. Poleg tega gorivo nima potrebne vsebnosti olja za pravilno delovanje dizelskega agregata. Pri dolivanju dizelskega goriva v bencinski agregat pa pride do čezmernega obremenjevanja filtrov ter šob zaradi delcev v dizelskem gorivu in ravno tako lahko nastanejo posledice na motorju zaradi nepravilnega delovanja.« Avtomobilski proizvajalci seveda skušajo na različne načine opozoriti voznika, katero gorivo mora naliti. »Večina avtomobilskih znamk poskrbi, da je na notranjosti pokrova za dolivanje goriva opozorilna nalepka, na kateri je napisana vrsta goriva. Hkrati pa so proizvajalci avtomobilskih znamk preprečitev napačno natočenega goriva omejili tudi z različnimi prilagoditvami nalivnih cevi, ki omogočajo nalivanje goriva le točilnim ročkam z ustreznim gorivom,« še pravi Klemen Turk iz AMZS. Ena od takih znamk je na primer Ford s sistemom Ford Easy Fuel. Aleksander Salkič iz Petrola dodaja: »Sodobnejši avtomobili imajo tudi mehansko zaporo za točenje goriva, vendar to velja samo za bencinske motorje, saj ročke za dizelsko gorivo (ki je širša od bencinske) ni mogoče vstaviti v odprtino za dolivanje bencina. Žal pa je obrnjeno mogoče in tako se lahko zgodi, da stranka natoči bencin v rezervoar za dizelsko gorivo.«