Jasno je, da je pravilna in redna nega avtomobila pomembna skozi vse leto, se pa med letom precej razlikuje. Medtem ko so pozimi jekleni konjički na udaru zaradi snega, soli in zmrzali, poleti največjo težavo predstavljajo mrčes, ptičji iztrebki, drevesna smola in podobna »nesnaga«, ki se rada zalepi na pločevino in stekla. In če teh reči takoj ne odstranimo in jih pustimo dolgo na soncu, lahko toliko poškodujejo in »razžrejo« lak avtomobila, da na njem ostanejo trajne poškodbe.

Zaradi tega je v poletnih mesecih najpomembnejše, da takšne reči čim prej odstranimo. »Za ptičje iztrebke poskrbimo z nežno mokro krpo, drevesno smolo pa lahko odstranimo z malce bolj agresivnimi čistili, načeloma lahko uporabimo tudi 'špirit'. Pretiravati pa seveda ne smemo, da ne poškodujemo laka. Sicer pa je za temeljito očiščenje priporočljivo avto tudi čim bolj redno prati,« opozarja Lan Halili iz ljubljanske avtopralnice Lava, ki pa v zadnjih treh, štirih letih opaža ravno nasprotno – da ljudje vedno manj perejo avtomobile in da so to začeli jemati kot luksuz: »Avto večina opere šele takrat, ko je zares umazan, ko se nabere veliko umazanije.«

»Stroj« nima občutka kot človek

Ko se odločamo za pranje avtomobila, imamo na voljo več možnosti, v osnovi pa ročno ali strojno. Halili ob tem pravi, da sam vedno vsem svetuje, naj avto odpeljejo v ročno avtopralnico. »Pa ne samo zaradi tega, ker jo imam sam. Prednost strojnega avtopranja namreč vidim samo v tem, da je hitrejše, saj se voznik samo zapelje skozi pralnico in je avto očiščen. V vseh drugih pogledih je ročno pranje učinkovitejše, saj lahko temeljito očistimo tudi dele, ki jih strojno pranje zaobide – med vrati, platišči... Lak se ob tem ne poškoduje, saj smo izjemno previdni, medtem ko se pri strojnem pranju, pa naj bodo krtače še tako nove in mehke, prej ali slej začnejo poznati odtisi in sledi. Stroj pač ne more imeti takšnega občutka kot človek, zato se tu in tam tudi odlomi antena, poškoduje ogledalo...« pravi Halili in doda, da je bil v zadnjih letih narejen velik napredek na področju čistil, ki se jih, tako kot vode, uporablja manj. Čistila, ki se uporabljajo, so ob tem manj škodljiva okolju in zdravju tistih, ki jih uporabljajo. »Včasih je bila težava v tem, da smo uporabljali 'težka' čistila, v katerih je bilo veliko 'kemije', danes pa so precej bolj ekološko naravnana. Pa tudi izbira je čedalje pestrejša,« sklene Lan Halili.

Poseben način ročnega pranja avtomobila, ki se v zadnjih letih vse bolj uveljavlja, je tudi tako imenovano pranje brez vode. Gre za okolju še posebej prijazen način čiščenja, pri katerem uporabljamo le posebna čistila in krpe iz mikrovlaken – ko čistilo nanesemo na površino, aktivne snovi poskrbijo, da umazanija odstopi, ustvari se zaščitna plast med lakom in umazanijo, zato tudi do poškodbe ne more priti. »Čistila so ob tem popolnoma biorazgradljiva in okolju prijazna, končni rezultat pa je zelo podoben kot pri običajnem čiščenju, s tem da se avto še precej bolj sveti – kot bi ga dodatno spolirali – in da je obstojnost precej daljša, se pravi, da avto dlje časa ostane čist. Površina je namreč takšna, kot bi jo povoskali, zato umazanija prej 'zdrsne' z avtomobila in se težje prime,« pravi lastnik ekološke avtopralnice (www.ekoloska-avtopralnica.si) Gregor Fagon, ki sicer priznava, da tak način čiščenja cenovno ni primerljiv z običajnim, saj so čistila precej draga, a je po drugi strani rezultat obstojnejši in zato ni potrebe po tako pogostem pranju. »Osnovno pranje avtomobila, notranje in zunanje, pri nas stane med 25 in 35 evri, ponujamo pa tudi tako imenovano mobilno avtopralnico, saj po dogovoru s stranko lahko pridemo tudi do nje, v bistvu kamor koli, pred hišo, pred službo, na parkirišču... in tam operemo avto,« dodaja Fagon, čigar podjetje ima sedež v Idriji, a čiščenje lahko opravlja po vsej Sloveniji.

Umazanije na steklu ne praskamo

Čeprav je poletna umazanija v obliki mrčesa, smole in ptičjih iztrebkov nevarna predvsem za avtomobilsko pločevino, jo moramo odstraniti tudi s steklenih površin, saj zmanjšuje vidljivost. To je lahko velik problem predvsem v jutranjih in večernih urah, ko sončni žarki padajo na vetrobransko steklo pod določenim kotom in pride do motečega loma svetlobe. »V tem primeru se zmanjša voznikova zaznava okolice in dogajanja na cesti, kar lahko privede do napačne reakcije voznika ali pa se mu ne uspe odzvati na nevarnosti na cesti, kot so udarne jame, pešci, enosledna vozila, nasproti vozeča vozila... Poseben problem pa znajo biti mrčes in ostanki smole na svetlobnih telesih vozil, saj se s tem zmanjšata vidljivost voznika in vidnost vozila,« nam je povedal Aleš Rodič iz centra varne vožnje Blagomix in dodal, da za odstranjevanje ostankov mrčesa in smole uporabimo izdelke, ki so namenjeni čiščenju steklenih površin na vozilu. Nikakor pa jih ne smemo praskati ali odstranjevati na silo, saj lahko s tem povzročimo majhne praske na steklenih površinah, ki lahko v kombinaciji z lomom sončne svetlobe postanejo zelo moteče.

Zagode jo lahko tudi toča

Za še precej hujše posledice od že omenjenih mrčesa, smole in iztrebkov pa tudi v poletnih mesecih lahko poskrbi vremenski pojav – toča. Da nega in popravilo po njenih udarcih sploh ne bi bila potrebna, je avto seveda najbolje zaščititi, pri čemer je za vse tiste, ki nimajo garaže ali nadstreška, boljša izbira posebna mrežasta »mobilna streha«, ki se jo razpne nad avtomobilom. Druga opcija so različne ponjave, ki pa so zadovoljiva zaščita praviloma le ob manjši toči, medtem ko pod silo večjih zrn niso popolnoma zanesljive, če pri roki nimamo nič od naštetega, pa si lahko pomagamo s kakšno debelejšo odejo ali rjuho.

Če nam toči ni uspelo ubežati, nam ne preostane drugega kot popravilo. In na srečo je tudi to področje precej napredovalo – klasično popravilo se tako uporablja vedno redkeje, vedno pogosteje pa hladno, ki ima številne prednosti. Pri prvem gre namreč za kitanje in lakiranje avta, kar pomeni, da bodo luknje napolnili s kitom ter nato avto prebarvali, pri hladnem popravilu pa so stroški popravila manjši in popravilo poteka precej hitreje – v večini primerov stranka dobi avto nazaj še isti dan. »Na delih, kot sta pokrov motorja in streha, na katerih je dostop mogoč s spodnje strani, odstranimo obloge, da lahko s posebnim orodjem s spodnje strani udrtino poravnamo. Na delih, na katerih dostop s spodnje strani ni možen, na primer pri strešnem loku, pa uporabljamo posebne izvlečne čepe in lepilo, s katerimi luknje izvlečemo,« postopek opiše Žan Vidic iz podjetja Asis iz Logatca in dodaja, da je s hladnim popravilom mogoče popraviti skorajda vse luknje, pri tem pa je nemogoče opaziti, da je bil avto poškodovan, zato obdrži tudi svojo prodajno vrednost, medtem ko pri klasičnem popravilu avto, ker je pobarvan, izgubi ceno, na vročini pa se kit sčasoma lahko posede, zato so poškodbe spet lahko opazne.