Pred dvema desetletjema se je takrat še kot najstniški »mulo« z veliko ljubezni do letal, danes pa poklicni pilot Primož Jovanović v domačem letalskem klubu Josipa Križaja v Ajdovščini na vse pretege hvalil, kako bo nekega dne z reaktivcem v nizkem letu preletel svoj domači kraj. Seveda so se mu smejali. No, zdaj je uresničil svoje mladostne sanje.

Po galebe na drugo stran luže

Na brniškem letališču je namreč včeraj potekal krst čisto pravega, pa čeprav že malo starega in »zgolj« šolskega reaktivnega letala še iz časov bivše Jugoslavije SOKO galeb G2. Jovanović je sanje uresničil s pomočjo prijateljev v aeroklubu Aquila Air Adventures. A njegovi načrti se s tem niso končali; v »paci« je še en galeb, v mislih pa ustanovitev letalskega muzeja in celo akrobatske skupine vojaških reaktivnih letal.

Primož Jovanović je sicer pilot potniškega letala CRJ pri slovenskem prevozniku Adria Airways, v nakup dveh letal galeb v Ameriki pa je vložil vse svoje prihranke, vzel kredit, na pomoč pa mu je priskočil še brat Dalibor. Za pilota se je sicer učil v Ameriki, kar za zgodbo okoli galeba ni nepomembno. Čeprav se je kasneje zaposlil pri Adrii, so bili prav ameriški stiki ključni za nakup in predelavo galeba. »V Ameriki imajo drugačen odnos do letalstva, zavedajo se vrednosti tehnične kulture in pomembnosti znanja na tem področju. Od tod tudi moja ideja o letalskem muzeju, v katerem bi izobraževali in nad letalstvom navduševali mladino pa tudi številne ljubitelje letalstva. Večina letal bi bila plovna in bi omogočala tudi pravo letenje z njimi. Slovenija si tak muzej zasluži, saj smo država letalskih pionirjev,« pripoveduje Jovanović.

Do galebov je prišel pred tremi leti prav prek luže. Gre za šolski letali, ki sta nekoč seveda služili jugoslovanski vojski, a sta bili nato prodani v ZDA. Po nakupu (oba skupaj sta stala okoli 60.000 evrov) in prevozu v Slovenijo se je začela natančna obnova letal, ki seveda ni bila poceni. Samo nov reaktivni motor stane 30 tisočakov. Poleg tega so obnovili celotno hidravlično napeljavo, ogromno je bilo dela z električnimi sistemi, pozabavali so se tudi z novo barvno shemo. »Mrtev avion smo oživili in spravili v zrak,« je slikovit Jovanović. Trud celotne ekipe je bil poplačan letošnje poletje, ko je galeb prvič vzletel z ljubljanskega letališča, kjer je v sodelovanju z Aerodromom Ljubljana tudi novi dom atraktivnega reaktivca. Drugi bo po napovedih končan poleti.

Z njim bo mogoče tudi poleteti

Prvi galebi so sicer poleteli v začetku šestdesetih let minulega stoletja in so služili kot prvo reaktivno šolsko letalo učencem v Mostarju in Zadru. Jugoslavija je ta letala izvažala tudi v nekatere afriške države in povsod so dokazala svojo robustnost pri uporabi ter odlične letalne značilnosti. Letalo je prepoznavno po na pogled skoraj ravnih krilih, na koncu katerih sta nameščena tudi dva krilna rezervoarja. Na svetu naj bi bilo plovnih le še kakšnih 15 takih letal.

»Z današnjim krstom želimo Sloveniji pokazati, da z našim projektom mislimo resno. V društvu Aquila Air Adventures smo zbrani ljubitelji letalstva, piloti in tehniki, stari in mladi,« je še dejal pilot Jovanović, ki je od poletja z galebom poletel že desetkrat. Letalo, sicer letnik 1965, doseže približno takšno hitrost kot Jovanovićev »službeni« avion, se pravi 815 kilometrov na uro. Slovenijo preleti v dvajsetih minutah. Pa je kaj drugačen kot, recimo, navadno športno letalo? »Racionalno gledano niti ne, gre za emocije. Kot bi vozil jugota ali formulo 1. Gre za največji občutek svobode, ko v 15 sekundah prideš tri tisoč metrov visoko,« pravi Jovanović.

In zdaj seveda tisto, kar mnoge najbolj zanima. Se bo dalo z letalom tudi čisto zares poleteti? Bo lahko moč reaktivnega motorja preskusil slehernik? Zgodba je malce zapletena, a končni odgovor je – da! Jovanovićev galeb je namreč uradno registriran kot ameriško letalo. Zato ga lahko upravljajo le piloti z ameriško licenco, kar bo seveda razžalostilo vse tiste naše pilote, ki so morda s kakšnim od teh leteli še v prejšnji državi. Prav tako letalo ne sme biti namenjeno komercialnim letom. Vendar pa se bodo z njim lahko brezplačno peljali člani aerokluba Aquila Air Adventures. Članarina je 1500 evrov. Veliko ali malo za – za mnoge neponovljivo – doživetje leta z reaktivnim vojaškim letalom? Presodite sami.