Berlinski zid

Letos sta dve znamki v počastitev 25. obletnice padca zidu izšli v Vatikanu, kjer pravijo, da je padec berlinskega zidu v noči med 9. in 10. novembrom 1989 zaznamoval zelo veselo in nepredstavljivo presenečenje za prebivalce razdeljenega Berlina in začel nepovraten proces ponovne združitve mesta, ko je vsakdo poskušal dodati svoj delček k rušitvi osovraženega zidu, še preden so marca 1990 začeli odstranjevati 45.000 betonskih segmentov. Mnogi so prinesli svoja kladiva, dleta in krampe, do jeseni istega leta je bil zid odstranjen, nekaj malega so ga v Bernauerski ulici ohranili v spomin in opomin.

Znamka Vatikana ima nominalo 0,85 evra, prikazuje pa starejšo gospo, ki z dletom in kladivom ruši zid, avtor izjemno izpovedne fotografije je Michael-Reiner Ernst. Na bloku z eno znamko nominale 3,6 evra je motiv mavrice kot simbol svobode. Ob znamki so na bloku izpisana imena 138 ljudi, ki so umrli, ko so se poskušali prek zidu prebiti v lepšo prihodnost… Imena so izpisana glede na ugotovitve organizacije Berlin Wall Foundation (po nekaterih drugih podatkih naj bi jih umrlo najmanj 240). V malih polah s po deset primerki so 150.000 znamk v ofsetu natisnili v tiskarni Printex na Malti, blokov pa so v isti tiskarni z enako tehniko natisnili 90.000.

Papeževa potovanja

Leta 1978, v letu treh papežev, je smehljajočega se Janeza Pavla I., ki je umrl le 33 dni po izvolitvi, 16. oktobra nasledil prvi papež slovanskega rodu, Janez Pavel II., ki se je v nasprotju s svojimi predhodniki pogosto odpravil na apostolska potovanja. V šestindvajsetih letih svojega papeževanja je opravil več kot sto potovanj v druge dežele, že v prvem letu je obiskal kar sedem držav, kar je leta 1980 vatikanska pošta prvič zaznamovala tudi na znamkah. Tradicija vsakoletnega izhajanja serij znamk, posvečenih papeževim potovanjem po svetu, se nadaljuje tudi v pontifikatu Frančiška, ki pa se je lani odpravil le na Lampeduso, Cagliari in Assisi v Italiji, v tujino pa le v Brazilijo, v Rio de Janeiro, kjer se je udeležil srečanja katoliške mladine in izrekel znamenite besede: »S seboj ne prinašam ne zlata ne srebra, ampak Jezusa Kristusa.« Znamka z nominalo 0,70 evra ga prikazuje z znamenitim kipom Kristusa Odrešenika (Cristo Redentor) na gori Grbavec (Corcovado) v ozadju.

Druga znamka (nominala 0,85 evra) je posvečena papeževemu nenapovedanemu (neuradnemu) obisku otoka Lampedusa, simbola afriških migrantov in njihovega upanja na boljši jutri. Sveti oče je 8. julija 2013 na Lampedusi v opomin in upanje rekel: »Priseljenci umirajo na morju, v čolnih, ki so bili simbol upanja, a so za mnoge postali simbol smrti. Namen mojega obiska pa je, da vzdramim vest človeštva.« Tudi te znamke so v malih polah s po deset primerki v nakladi 150.000 znamk v ofsetu natisnili v tiskarni Printex na Malti.

Letošnja vatikanska božična znamka prikazuje Kristusovo rojstvo, sliko argentinskega umetnika Raúla Soldija (1905−1994) iz cerkve sv. Ane v Glewu (provinca Buenos Aires), naslikano leta 1976. Leta 1953 je Soldi ugotovil, da je notranjost omenjene cerkve popolnoma prazna, bela. Dogovoril se je z župnikom in začel slikati. Za dokončanje 250 kvadratnih metrov fresk je potreboval triindvajset poletij. Na znamki so prikazani novorojeni Jezus, poleg so Marija, Jožef, Sveti trije kralji, na nebu angela.

Snežak in repatica

V Nemčiji sta v zadnjih desetletjih, z nekaj izjemami, vsako leto izhajali po dve božično-voščilni znamki z motivom Jezusovega rojstva, povzetim po bolj ali manj znanih umetniških stvaritvah iz cerkva. Pred dvema letoma pa so spremenili zasnovo izbora motivov, takrat so na eni znamki prikazali ilustracijo nočnega motiva zasnežene cerkvice v Elmauu na Bavarskem z razsvetljenim božičnim drevesom. Lani sta izšli dve znamki, lahko bi rekli, da so prevzeli slovenski koncept (pri nas sta od leta 1995 izhajala po dva motiva, eden bolj posvetnega in drugi bolj nabožnega motiva; od leta 2012 izhajata po dva motiva) izbiranja motivov: na eni je nabožni motiv Svetih treh kraljev, poimenovali so jo »božična« znamka, na drugi pa je prikazan bolj splošen motiv okrašenega božičnega drevesa, izšla je pod naslovom »zimsko vzdušje«. Tudi letošnji znamki sta zasnovani enako. Prva prikazuje božični motiv, stilizirano ilustracijo zvezde repatice nad Betlehemom (avtorica: Nicole Elsenbach, Fienbork Elsenbach Design), druga pa pod naslovom »zimsko vzdušje« ilustracijo sneženega moža (avtorja: Bianca Becker in Peter Kohl). Obe znamki sta izšli v od oktobra 1994 standardni obliki nemških znamk, mali poli z desetimi primerki. Letošnji sta na voljo tako v tradicionalni obliki z zobčanjem kot tudi izsekani na samolepilnem papirju.

Rubrika Filatelija bo v Dnevniku spet v četrtek, 20. novembra.